Oferta Instytutu Pedagogiki
I. Szkolenie „Wspieranie rozwoju dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych w środowisku szkoły ogólnodostępnej”:
- przygotowanie szkoły na przyjęcie ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych. Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),
- spektrum zaburzeń autystycznych: przyczyny, objawy, specyfika funkcjonowania osoby z ASD, możliwości rozwojowe. Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),
- trudne zachowania osób ze spektrum zaburzeń autystycznych: typy zachowań trudnych, diagnoza, metody pracy. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ogólnodostępnych,
- mój kolega/koleżanka z autyzmem. Grupa docelowa: uczniowie (szkolenie dedykowane szczególnie uczniom klas, do których uczęszczają osoby z ASD),
- dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych. Grupa docelowa: rodzice uczniów ze szkół (szczególnie klas), do których uczęszczają osoby z ASD.
II. Szkolenie ”Innowacje pedagogiczne i organizacyjne w szkole zarządzającej wiedzą”:
- Innowacje jako zadanie własne szkoły i nauczyciela-identyfikacja problematyki.
- Innowacje dydaktyczne i metodyczne w zakresie przedmiotu (modułu) nauczania.
- Innowacje wychowawcze-wychowanie ku wartościom w szkole i na lekcji przedmiotowej.
- Innowacje organizacyjno-komunikacje, werbalne i niewerbalne w środowisku szkoły.
III. Szkolenie „Sposoby kształcenia kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym”:
- przygotowanie i publikacja opracowania pt. Rozwijanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym. Teoria i implikacje praktyczne.
- cykl autorskich szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej województwa lubelskiego /mogą odbywać się w ramach szkoleniowych rad pedagogicznych na terenie szkół lub w formie kursów na Uniwersytecie: kształtowanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej uczniów klas młodszych szkoły podstawowej,
IV. Opracowanie autorskich programów szkoleniowych - tematy poszczególnych bloków:
- Kompetencje kluczowe w świetle zaleceń Rady Unii Europejskiej. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
- Specyfika rozwoju ucznia w wieku wczesnoszkolnym jako czynnik warunkujący rozwijanie kompetencji kluczowych. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
- Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia jako obszar rozwijania kompetencji kluczowych – rozwiązania praktyczne. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,
- Organizacja i przeprowadzenie wolontariatu w szkole ogólnodostępnej-autorskie programy szkoleń dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów,
- Podstawy prawne i zasady organizacji wolontariatu w szkole. Grupa docelowa: dyrektorzy i nauczyciele,
- Zakładanie i prowadzenie szkolnego klubu wolontariusza. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole,
- Trudności związane z wolontariatem w szkole. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,
- Motywowanie wolontariuszy do pracy. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,
- Jak być wolontariuszem? Grupa docelowa: uczniowie zainteresowani wolontariatem.
V. Szkolenie "Programy edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom dla pierwszego etapu edukacyjnego". Grupa docelowa: szkoły podstawowe w Polsce i Polskie szkoły za granicą:
- pojęcie edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom,
- potrzeba edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom na pierwszym etapie edukacyjnym,
- funkcja edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom w integralnym rozwoju osoby,
- przykłady koncepcji programów wychowawczo- dydaktycznych (z wiedzą
o wartościach i rozwiązaniami metodycznymi), dla trzech podstawowych struktur aksjologicznych: I struktura, którą tworzy zespół wartości opisujący osobę: godność, rozumność – mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości i zdolność do transcendencji, II struktura, którą tworzą wartości związane z poszczególnymi warstwami rozwojowymi człowieka: biologiczną, psychologiczną, socjologiczną, kulturologiczną (kulturotwórczą), światopoglądową, III struktura, mającą charakter tożsamościowy. Zespół tych wartości tkwi w kulturze społeczności lokalnej i narodowej.
VI. Autorski program do nauki metody fonogestów (Polish Cued Speech Method) oraz międzynarodowego modelu wykorzystania metody PCSM w pracy z dziećmi i młodzieżą z uszkodzeniami słuchu.
VII. Pedagogika przedszkolna według koncepcji Edmunda Bojanowskiego.
VIII. Wspieranie rozwoju ucznia oraz zajęcia socjoterapii.
IX. Pomoc rodzinie w realizacji funkcji wychowawczej i rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców.
X. Edukacja włączająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
XI. Edycje krytyczne tekstów pedagogicznych autorstwa klasyków pedagogiki oraz pracy kulturalno-oświatowej. Oferta adresowana m.in. do redakcji wydawnictw, towarzystw oświatowych, towarzystw naukowych, gromadzeń i stowarzyszeń zakonnych.