PRZEGLĄD PRAWNO-EKONOMICZNY
Nr 25 (4/2013) październik - listopad - grudzień 2013
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Paweł Rogowski - Tworzenie, prowadzenie i funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego w świetle ustawy z dn. 09.06.2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Część I. . . 6
Autor artykułu przedstawia zagadnienia dotyczące zakładania prowadzenia i funkcjonowania placówek wsparcia dziennego. Jest to nowy typ placówek wprowadzonych przez ustawodawcę ustawą z dn. 09.06.2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wskazać należy, że od samego początku zauważalny jest negatywny odbiór nowych przepisów przez podmioty dotychczas prowadzące świetlice środowiskowe, ze względu na niejasne przepisy, niewystarczający okres vacatio legis, a przede wszystkim konieczność przystosowania lokali, w których mają być prowadzone placówki wsparcia dziennego. Niniejszy artykuł stanowi syntezę najważniejszych regulacji prawnych dotyczących placówek wsparcia dziennego, co może być szczególnie pomocne dla podmiotów, które dopiero przymierzają się do założenia i prowadzenia placówki wsparcia dziennego. Szczególny nacisk położony jest tu na przepisy dotyczące wymogów lokalowych, albowiem to te normy przysparzają obecnie największych trudności ze względu na ich zawiłość, a także konieczność znacznych nakładów finansowych by im sprostać. Pierwsza część artykułu przedstawia prawne wymogi odnoszące się do lokali w których mają być prowadzone placówki wsparcia dziennego, a także wymogi, które musi spełniać kadra zatrudniona w tychże placówkach.
Aleksandra Surowiecka - Tożsamość konstytucyjna państwa – analiza wybranego orzecznictwa niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego i polskiego Trybunału Konstytucyjnego w kontekście procesów integracji europejskiej (cz. I). . . 23
W niniejszym artykule analizie poddane zostały wybrane orzeczenia niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w celu odpowiedzi na pytanie, jak definiowana jest w nich „państwowa tożsamość konstytucyjna”. Co do zasady, sędziowie pozytywnie wypowiadają się odnośnie uczestnictwa ich kraju w procesie integracji europejskiej; respektowana jest zasada bezpośredniego stosowania prawa UE i przychylności wykładni krajowego prawa w stosunku do prawa unijnego; akceptowana jest również autonomia europejskiego porządku prawnego. Można zatem, z tej perspektywy, mówić o swoistym dialogu między Federalnym Trybunałem Konstytucyjnym a Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości; wydaje się, że krajowi sędziowie tworzą z sędziami ETS pewną wspólnotę wartości. Z drugiej strony, należy stwierdzić, że powinność przestrzegania zasad demokracji, państwa prawnego, socjalnego i federacyjnego oraz zasady subsydiarności, a także zapewnienie porównywalnej z przewidzianą w Ustawie Zasadniczej ochrony praw podstawowych, stanowi próbę określenia „tożsamości konstytucyjnej” państwa niemieckiego. Tożsamość ta nie może ulec naruszeniu w wyniku przynależności Niemiec do Unii Europejskiej. Niemcy są wprawdzie państwem, które w konstytucji zapisaną ma zasadę otwartości krajowego porządku prawnego zarówno na prawo międzynarodowe („Völkerrechtsfreundlichkeit”), jak i na prawo europejskie („Europarechtsfreundlichkeit”), jednakże wszelkie zmiany, które wiążą się z członkostwem RFN w UE, a które miałyby naruszyć „normy niezmienne konstytucji”, są niedopuszczalne.
Aneta Chajnowska - Modyfikacja władzy rodzicielskiej w postaci jej sądowego ograniczenia. . . 35
Artykuł omawia problematykę ograniczenia władzy rodzicielskiej. Ograniczenie władzy rodzicielskiej jest jednym ze sposobów kontroli prowadzonej przez sąd, w aspekcie jej wykonywania przez rodziców. Ingerencja sądu w formie ograniczenia przyjmuje postać odjęcia rodzicom czy jednemu rodzicowi któregoś z atrybutów władzy rodzicielskiej. W artykule analizie poddane zostały środki ograniczenia władzy rodzicielskiej, przewidziane w obecnie obowiązującym Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Przedstawienie zarządzeń sądu odnośnie ograniczenia władzy rodzicielskiej ma na celu wskazania podstaw prawnych i okoliczności ich wydania, jak również konsekwencji w oparciu o regulacje Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Paweł Bucoń - Perspektywy rozwoju mediacji w postępowaniu cywilnym. . . 44
Przez alternatywne rozwiązywanie sporów rozumiemy pozasądowe rozwiązywanie spraw spornych, pojednawczy sposób rozwiązywania konfliktów oparty na idei dążenia do porozumienia oraz znalezieniu kompromisowego wyjścia z sytuacji spornej. Jedną z pozasądowych form rozwiązywania konfliktów jest mediacja. Choć w Polsce rozwój mediacji następuje powoli to należy zauważyć jej rosnącą popularność i podkreślić, że dla rozwiązania sporów cywilnych stanowi ona cenne uzupełnienie tradycyjnego postępowania sądowego.
Artur Aleksander Dąbrowski - Kryminologiczne aspekty subkultur stadionowych. . . 56
Problem chuligaństwa stadionowego nakazuje postawienie pytań o sprawców czynów zabronionych popełnianych na stadionie i w jego obrębie, o sposób ich działania oraz metody przeciwdziałania tego typu patologiom. Niniejsza praca służy unaocznieniu problematyki działań przestępnych subkultur kibicowskich. Autor wyjaśnia pojęcie subkultury stadionowej, przedstawia kryminologiczny portret pseudokibica oraz sposoby jego działania. Uwagę swą skupia również na etiologii chuligaństwa stadionowego, a także działaniach mających na celu jego zapobieganie.
Dorota Kaczorkiewicz - Zarządzanie drogami wewnętrznymi. . . 65
Drogi osiedlowe należą zgodnie z ustawą o drogach publicznych do dróg wewnętrznych. Powstaje ich coraz więcej, szczególnie na nowobudowanych osiedlach. Drogi takie wymagają zagospodarowania, jak też utrzymywania w sposób zapewniający na nich bezpieczny ruch. Związane jest to z ponoszeniem kosztów i podejmowaniem różnorodnych decyzji. Współwłasność terenów, na których usytuowane są takie drogi nastręczać może wiele trudności w ich zarządzaniu. Właściciele terenu, na którym urządzona jest droga wewnętrzna, mogą sami wykonywać zarząd, mogą powierzyć go innemu podmiotowi, czy też ubiegać się o wyznaczenie zarządcy przez sąd. Zwracać przy tym powinni uwagę na to czy działania te należą do czynności zwykłego zarządu, czy też nie, bowiem od tego zależy ich skuteczność. Ustawa nie przesądza o tym, które działania kwalifikuje się do czynności zwykłego zarządu, a które do czynności przekraczających zwykły zarząd. Pomocne są w tym zakresie wypowiedzi doktryny jak i orzecznictwo.
Janusz Luty - Odpowiedzialność członka zarządu za niewypłacalność spółki. . . 76
Joanna Główka - Statutu banku spółdzielczego – regulacje prawne, cz. II. . . 95
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej części autorka przedstawia reguły interpretacyjne dotyczące sposobów wykładni postanowień statutu oraz wykładni wzorców umownych w statucie. W drugiej części autorka wskaże regulacje prawne w przypadku zmiany statutu oraz zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na zmianę statutu w związku ze zmianą obszaru działalności banku spółdzielczego.
RECENZJE
Artur Lis - Recenzja: Lech Krzyżanowski, Repetytorium. Historia ustroju i prawa w Polsce . . .104
MATERIAŁYŹRÓDŁOWE DO STUDIÓW NAD PRAWEM
Artur Lis - Bulla papieża Aleksandra III z 28 III 1181 roku. . . 107
BIBLIOGRAFIA ZAWARTOŚCI
Bibliografia zawartości „Przeglądu Prawno-Ekonomicznego” - numery od 1 do 24. . . 110
Ostatnia aktualizacja: 13.01.2015, godz. 20:05 - Filip Ciepły