PROGRAM KONFERENCJI
29 marca 2019 r. (piątek)
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, C-1031
9.00 Uroczyste otwarcie konferencji
dr hab. Iwona Niewiadomska, prof. KUL, Prorektor ds. nauki i kształcenia
dr hab. Jarosław Jęczeń, prof. KUL, Dyrektor Szkoły Języka i Kultury Polskiej
9.30-13.00 SESJA PLENARNA
9.30-11.00 Część I: Z perspektywy amerykańskiej
Prowadzący: dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
1. Działania wśród Polonii a działania poza Polonią, czyli czy powinno nam zależeć na promocji kultury polskiej i języka polskiego wśród Amerykanów? – Darek Barcikowski, Konsul Honorowy RP w Hartford, Connecticut, USA, wydawca gazety „Bialy Orzel”;
2. Znaczenie Polonii w życiu politycznym w Stanach Zjednoczonych – mec. Slawek W. Platta, The Platta Law Firm, USA
3. Nauczanie języka polskiego w USA – mgr Agata Malec, nauczyciel klas licealnych w Polskiej Szkole Emilii Plater w Streamwood, IL USA, nauczyciel języka angielskiego jako obcego w Zespole Szkół Dystryktu 62 w Des Plaines, IL , USA
4. Nauczanie języka polskiego w USA. Perspektywa historyczna – s. mgr Genowefa Potaczała, MChR, USA
5. Wzmacnianie pozycji języka polskiego w Stanach Zjednoczonych: Pieczęć Dwujęzyczności, programy dual w amerykańskich szkołach i Polish Bilingual Day – mgr Marta Kustek, Dobra Polska Szkoła, Nowy Jork, USA
Dyskusja
11.00-11.30 Przerwa kawowa
11.30-13.00 Część II: Z perspektywy polskiej
Prowadzący: dr Iwona Szewczak
1. Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych – dr hab. Anna Dunin-Dudkowska, prof. UMCS
2. Idea nauczania wielokulturowego i wielojęzycznego – prof. dr hab. Urszula Paprocka-Piotrowska, KUL
3. Wzmacnianie świadomości potrzeby dialogu międzykulturowego w edukacji –
mgr Anna Tarnowska-Waszak, Uniwersytet Otwarty KUL
4. Kształcenie cudzoziemców w polskim systemie oświaty – mgr Aleksandra Sępoch, Wydział Edukacji Specjalnej i Wspomagania Kuratorium Oświaty w Lublinie
Dyskusja
13.00-14.00 Lunch
14.00-15.00 Sesje panelowe
1. Kompetencje kulturowe w edukacji (CTW-202)
Prowadzący: mgr Urszula Ciszewska-Psujek, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL
1. Nauczanie w klasie wielokulturowej – s. mgr Genowefa Potaczała, MChR, USA
2. Kompetencje nauczyciela-wychowawcy w szkole amerykanskiej – mgr Agata Malec, nauczyciel klas licealnych w Polskiej Szkole Emilii Plater w Streamwood, IL USA, nauczyciel języka angielskiego jako obcego w Zespole Szkół Dystryktu 62 w Des Plaines, IL , USA
3. Kompetencje kulturowe w pracy wolontariusza – mgr Jacek Wnuk, Regionalne Centrum Wolontariatu w Lublinie
4. Różnice kulturowe w środowisku akademickim – mgr Bożena Krawiec, Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL
5. Promocja języka i kultury polskiej w świecie – 45 lat Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL – mgr Cezary Ruta, kierownik sekcji dydaktycznej Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL
Głos w dyskusji – stypendyści NAWA ze Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL
2. Kompetencje językowe w edukacji (CTW-204)
Prowadzący: mgr Ewa Piotrowska-Rola, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL
1. Standardy nauczania języka obcego – integracja zasad pięciu „C” edukacji – mgr Marta Ostrowska, specjalista nauczania początkowego, Chicago, USA
2. Wpływ wysokich technologii cyfrowych na kompetencje językowe dzieci i młodzieży – mgr Agnieszka Ubysz, Polish ABC – gabinet wspomagania rozwoju dzieci; Polską Szkoła im. Józefa Dąbrowskiego w Orchard Lake w Michigan, USA
3. Jak rozmawiać z cudzoziemcem? – zasady ogólne – dr Wioletta Próchniak, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL
4. Jak rozmawiać z cudzoziemcem? – informacje szczegółowe – mgr Maria Łaszkiewicz, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL
5. Język chiński jako narzędzie komunikacji dla Europejczyków – dr Helena Błazińska, Dyrektor Centrum Polsko-Chińskiego KUL
Głos w dyskusji – studenci z Chin
3. Kompetencje interpersonalne w edukacji (CTW-216)
Prowadzący: mgr Marzena Porębska, Szkoła Języka i Kultury Polskiej KUL
1. Kompetencje nauczyciela w przekazywaniu polskiej tradycji - mgr Katarzyna Dąbek, Polska Szkoła im. Św. Stanisława Kostki w Wallington, New Jersey, USA
2. Kompetencje interpersonalne nauczyciela pracującego w polonijnej szkole - mgr Marta Kustek, Dobra Polska Szkoła, Nowy Jork, USA
3. Dobre praktyki w kształceniu osób z zagranicy - mgr Jolanta Kiebzak - dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. Gen. F. Kleeberga w Dęblinie
4. Dobre praktyki w procesie rekrutacji i obsługi studentów cudzoziemców -
mgr Magdalena Pranagal, Sekcja Obsługi Kandydatów i Studentów Działu Kształcenia KUL
5. Integracja cudzoziemców na uniwersytecie - mgr Emil Wojtaluk, specjalista ds. kontaktów międzynarodowych Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL
Głos w dyskusji - stypendyści NAWA ze Szkoły Języka i Kultury Polskiej KUL