Wspieranie studentów z niepełnosprawnościami na uczelni stanowi nie tylko kwestię równości i inkluzji, lecz także istotny element budowania otwartego, przyjaznego środowiska edukacyjnego. Każdy student, niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb i wyzwań związanych z niepełnosprawnością, zasługuje na równy dostęp do edukacji oraz wsparcie umożliwiające mu pełne uczestnictwo w życiu akademickim. W dzisiejszych czasach, kiedy dążymy do stworzenia społeczeństwa opartego na zasadach równości, konieczne jest zrozumienie i aktywne działanie na rzecz eliminacji barier, zarówno fizycznych, jak i społecznych, z jakimi stykają się studenci z niepełnosprawnościami.

Zarządzeniem Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z dnia 22 listopada 2015 r. powołano do życia Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością KUL, które nosi skrót KUL CAN. Utworzenie tego Centrum stanowi rozwinięcie działań, które zostały zapoczątkowane 22 października 1999 roku, kiedy to powołano pełnomocnika Rektora KUL oraz biuro ds. studiujących na KUL-u osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

 

Celem KUL CAN jest nie tylko poszerzenie zakresu świadczonych usług, ale także stworzenie środowiska, w którym wszyscy studenci, bez względu na swoje indywidualne potrzeby, mają równy dostęp do edukacji. Nazwa "KUL CAN" została wybrana z myślą o budowaniu pozytywnego skojarzenia, odnosząc się do angielskiego znaczenia "CAN" – czyli "mogę, potrafię". Zespół KUL CAN zaangażowany jest w podejmowanie wszelkich wysiłków, aby zasłużyć na to skojarzenie. Jednak kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery uniwersytetu odgrywają nie tylko członkowie zespołu, lecz również wszyscy studenci, wykładowcy, pracownicy administracyjni i cała społeczność uniwersytecka. To wspólne zaangażowanie i zrozumienie różnorodności tworzą fundament dla pełnego uczestnictwa każdego studenta, niezależnie od jego zdolności czy ograniczeń.

W ramach inicjatyw wspierających studentów z niepełnosprawnościami na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (KUL), udostępniane są różnorodne formy pomocy materialnej, które mają na celu stworzenie sprzyjającego środowiska akademickiego dla wszystkich.

 

Pierwszym z tych wsparć jest specjalne stypendium przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, obejmujące zarówno studia stacjonarne, jak i niestacjonarne, niezależnie od poziomu dochodów. To świadczenie finansowe ma na celu ułatwienie studiowania poprzez zminimalizowanie barier ekonomicznych.

Dodatkowo, studenci z niepełnosprawnościami mają możliwość skorzystania ze stypendium socjalnego, które obejmuje wsparcie na potrzeby związane z wyżywieniem i mieszkaniem.

W przypadku nagłych trudności finansowych wynikających z przyczyn losowych, studenci mogą ubiegać się o zapomogę, co stanowi dodatkowy mechanizm wsparcia w sytuacjach kryzysowych.

 

Ponadto, KUL oferuje pomoc w nawiązywaniu kontaktów z organizacjami wspierającymi osoby niepełnosprawne, co umożliwia studentom korzystanie z dodatkowych źródeł wsparcia społecznego.

 

Informacja oraz pomoc w pozyskiwaniu wsparcia finansowego w ramach różnych programów na rzecz osób niepełnosprawnych są integralną częścią działań Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością KUL. Dzięki temu studenci nie tylko otrzymują wsparcie finansowe, ale również są informowani i wspierani w korzystaniu z różnych dostępnych środków zewnętrznych. To kompleksowe podejście ma na celu zapewnienie, że żaden student z niepełnosprawnościami nie pozostaje sam w swoich trudnościach, a proces edukacji staje się dostępny i dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego z nich.

 

Uczelnia podejmuje szereg inicjatyw, aby zapewnić pełną dostępność i wsparcie dla studentów z trudnościami w poruszaniu się. W tym kontekście, KUL dysponuje własnym samochodem, specjalnie dostosowanym do potrzeb osób poruszających się na wózkach, wyposażonym w windę. Ten środek transportu jest dostępny dla studentów z trudnościami w poruszaniu się na terenie Lublina, umożliwiając im swobodne przemieszczanie się między miejscami zajęć. W przypadku uzasadnionych sytuacji, inne osoby również mogą skorzystać z tego transportu.

Aby jeszcze bardziej ułatwić dostęp do budynków uniwersyteckich, większość z nich została wyposażona w windy. Tam, gdzie windy nie są dostępne, podejmowane są starania o przeniesienie zajęć na kondygnacje, które są dostępne dla wszystkich studentów.

 

Warto również podkreślić, że studenci z trudnościami w poruszaniu się, w tym również studenci niewidomi, otrzymują wsparcie od asystentów. Dotyczy to nie tylko sytuacji, gdzie istnieją trudności w poruszaniu się w budynkach czy między nimi, ale także w przypadku studentów niewidomych, szczególnie w pierwszych miesiącach, do czasu ukończenia kursu orientacji przestrzennej. Asystenci są dostępni, aby zapewnić niezbędną pomoc i wsparcie w sytuacjach wymagających specjalnej uwagi.

Działania te ukierunkowane są na stworzenie jak najbardziej dostępnego i inkluzywnego środowiska akademickiego, w którym wszyscy studenci, niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb, mogą uczestniczyć w życiu uniwersytetu z pełnym zaangażowaniem i komfortem.

 

Uniwersytet kładzie szczególny nacisk na dostarczanie kompleksowego wsparcia dla studentów z dysfunkcją wzroku, w celu zapewnienia im pełnej integracji i możliwości korzystania z zasobów edukacyjnych. Dla tego celu stworzona została specjalna pracownia komputerowa, wyposażona w dedykowane oprogramowanie oraz linijki brajlowskie. To środowisko umożliwia studentom korzystanie z komputerów w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb.

 

Wspierając proces nauki, KUL dostarcza adaptację podręczników i innych materiałów dydaktycznych w formatach dostosowanych do dysfunkcji wzroku, takich jak pismo brajlowskie, wersje cyfrowe i pliki PDF. Dzięki temu, studenci z dysfunkcją wzroku mogą efektywnie uczestniczyć w zajęciach i przyswajać materiał dydaktyczny bez żadnych ograniczeń.

W obszarze technologii, uniwersytet oferuje grafikę dotykową opartą na najnowszych technikach, modele 3D oraz udźwiękowioną grafikę dotykową. Te innowacyjne podejścia do prezentacji treści pozwalają na bardziej zindywidualizowane i interaktywne doświadczenia edukacyjne dla studentów z dysfunkcją wzroku.

Ponadto, KUL zainwestował w nowoczesne laboratorium językowe, w którym wprowadzono dostosowania specjalne dla osób niewidomych. To obejmuje specjalne urządzenia i technologie, które umożliwiają studentom z dysfunkcją wzroku aktywne uczestnictwo w zajęciach językowych.

 

Ważnym elementem wsparcia jest również kurs orientacji przestrzennej, który jest szczególnie istotny dla studentów niewidomych. Ten kurs pomaga studentom zrozumieć otoczenie uniwersytetu, poprawiając ich zdolność poruszania się samodzielnie w przestrzeni.

W sumie, KUL zobowiązuje się do zapewnienia kompleksowych narzędzi i środowiska, które umożliwiają studentom z dysfunkcją wzroku pełny udział w życiu akademickim, rozwijanie swoich zdolności oraz osiąganie sukcesów naukowych.

 

KUL dąży do zapewnienia kompleksowego wsparcia dla studentów z dysfunkcją słuchu, skupiając się na dostosowaniach środowiskowych i organizacyjnych. Specjalnie dostosowane sale wykładowe oraz ćwiczeniowe są wyposażone w specjalistyczne oprzyrządowanie, co umożliwia studentom korzystanie z nauki w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb.

W celu ułatwienia dostępu do wykładów i ćwiczeń, uniwersytet oferuje wsparcie, które obejmuje specjalne urządzenia wspomagające przekazywanie informacji oraz tłumaczenie dla osób z dysfunkcją słuchu. Ponadto, systemy do tłumaczenia migowego mogą być dostępne, aby umożliwić pełne zrozumienie treści przekazywanych podczas zajęć.

W ramach działań wspierających, KUL zapewnia pomoc w nawiązywaniu kontaktów z wykładowcami i administracją uniwersytetu. Celem jest stworzenie otoczenia, w którym studenci z dysfunkcją słuchu mogą efektywnie komunikować się, zgłaszać swoje potrzeby i uczestniczyć w życiu akademickim.

Ważnym elementem oferty dla studentów z dysfunkcją słuchu jest lektorat języka angielskiego, który może obejmować zajęcia indywidualne lub prowadzone w małych grupach, a także korzystanie z odpowiednio dostosowanego laboratorium. To zapewnia studentom z dysfunkcją słuchu równy dostęp do nauki języka obcego, co jest istotnym elementem ich wszechstronnego rozwoju.

 

Wspieranie osób z niepełnosprawnościami na uczelni to nie tylko obowiązek, lecz także wyraz troski o równość szans i pełną inkluzję. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, podejmuje zdecydowane kroki, aby stworzyć otwarte, dostępne i przyjazne środowisko edukacyjne dla wszystkich studentów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Poprzez innowacyjne rozwiązania, dedykowane wsparcie oraz zaangażowanie społeczności akademickiej, KUL kształtuje przestrzeń, w której każdy student może rozwijać swoje talenty i osiągać sukcesy naukowe.

 

Jesteśmy świadomi, że różnorodność uczestników życia akademickiego wzbogaca naszą społeczność i przyczynia się do tworzenia bardziej zrównoważonego społeczeństwa.

Wspólnota akademicka KUL z radością podejmuje wyzwanie tworzenia otoczenia, w którym każdy student może odnaleźć swoje miejsce, rozwijać swoje pasje, zdobywać wiedzę i kształtować swoją przyszłość. Pragniemy, aby nasi studenci z niepełnosprawnościami czuli się pełnoprawnymi uczestnikami życia uniwersyteckiego, gotowymi zdobywać nowe horyzonty i pokonywać wszelkie wyzwania.

 

Niech nasza wspólna praca nad inkluzją na uczelniach będzie inspiracją dla innych instytucji edukacyjnych, ukazując, że każdy student zasługuje na szanse rozwoju, a nasze społeczności akademickie powinny być miejscem, gdzie różnice są doceniane, a wsparcie udzielane z szacunkiem i empatią. Obyśmy razem kontynuowali tę podróż ku edukacji bez barier, budując społeczeństwo, w którym każdy "mógłby, potrafiłby".

Autor: Grzegorz Tutak
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2023, godz. 20:53 - Grzegorz Tutak