Aktualności / Wydarzenia

Mariano Fazio z Opus Dei o przyszłości chrześcijańskiej Europy

- Przyszłość chrześcijańskiej Europy jest w rękach Boga i w naszych rękach – powiedział podczas wizyty na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II ks. prałat Mariano Fazio Fernández. Wikariusz pomocniczy Opus Dei wygłosił wykład „Sekularyzacja a chrześcijaństwo. Wyzwania dla naszych czasów”.

„Żyjemy w czasach szybkiej i silnej sekularyzacji, a indywidualizm, hedonizm i relatywizm to choroby zsekularyzowanego społeczeństwa” – wskazał na KUL ks. prał. Mariano Fazio Fernández. Przypomniał też korzenie Europy. „Europa jest chrześcijańska ze względu na swoją historię, a także tożsamość. Ale jej przyszłość jest w rękach Boga, a jednocześnie w naszych rękach” – przypomniał, wskazując, że sekularyzacja jest głównym nurtem współczesnej kultury. - Istnieją dwa znaczenia sekularyzacji. Pierwsze, bardzo złe z chrześcijańskiego punktu widzenia, to wyrzucenie Boga ze społeczeństwa i z naszego życia. Ale jest też dobry sens sekularyzacji, który polega na rozróżnieniu między Kościołem a państwem – zauważył filozof, mówiąc , że naszym zadaniem chrześcijan jest pokazanie wszystkim, że „jesteśmy prawdziwymi chrześcijanami”. – I nie wstydzimy się tego – podkreślił ks. prałat.

Chrześcijanin, by zmienić świat, musi go znać i kochać, a także rozumieć współczesną kulturę. Musimy być otwarci na dialog, a nasze czyny muszą odzwierciedlać to, w co wierzymy, bo „człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków, aniżeli nauczycieli” (Paweł VI). Ks. Fazio podkreślił, że jego marzeniem było znaleźć się na uniwersytecie, na którym przez wiele lat wykładał Jan Paweł II. – Karol Wojtyła był jednym z najwybitniejszych umysłów XX wieku – powiedział.


Ksiądz prałat Mariano Fazio Fernández jest doktorem filozofii, byłym rektorem Papieskiego Uniwersytetu Świętego Krzyża w Rzymie i przewodniczącym Konferencji Rektorów Rzymskich Uniwersytetów Papieskich. Jest wikariuszem Pomocniczym Prałatury personalnej Opus Dei oraz autorem licznych książek na temat współczesnego społeczeństwa i procesów sekularyzacji