Aktualności / Wydarzenia
Jak lepiej kształcić? - o service learning na KUL
Założenie, że zaangażowanie jest kluczem skutecznego uczenia się, leży u podstaw service learning – nowoczesnej metody dydaktycznej, która zdobywa coraz większą popularność na świecie. W Polsce jednym z pionierów jest KUL. Ostatnio uniwersytet odwiedzili eksperci z Niemiec i Argentyny, z którymi mogliśmy wymienić doświadczenia w zakresie praktycznego wdrażania service learning.
– KUL to nie tylko badania naukowe na wysokim poziomie, ogromną wagę przywiązujemy również do jakości nauczania – mówi prorektor KUL ds. kształcenia dr hab. Ewa Trzaskowska, prof. KUL. Stąd nacisk na wykorzystywanie nowoczesnych metod dydaktycznych jak tutoring, mentoring czy design thinking. Uniwersytet, jako jedyna uczelnia z Polski, od 3 lat uczestniczy także w międzynarodowym projekcie "UNISERVITATE: Service-learning in Catholic Higher Education", który ma celu wdrożenie tego sposobu nauczania w uczelniach katolickich na całym świecie. Dotychczasowe działania, zrealizowane przez studentów i nauczycieli akademickich KUL, zyskały już uznanie na arenie międzynarodowej.
Upowszechnianiem i popularyzacją tego obszaru działania uniwersytetu zajmuje się specjalna jednostka - Centrum Dydaktyki Akademickiej. Zaangażowani w jej działalność nauczyciele akademiccy KUL mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami z ekspertami z Niemiec i Argentyny, którzy wizytowali naszą uczelnię. Gośćmi KUL były: María Rosa Tapia oraz Candelaria Ferrara z Latin American Center for Service-Learning (Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario – CLAYSS), a także Christiane Hoth de Olano i Olha Mykhailyshyn (Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt). Jednym z przedsięwzięć, które mogły poznać członkinie delegacji, była „Pomoc młodych” – projekt, w ramach którego studenci psychologii pod kierunkiem wykładowców udzielali pomocy swoim rówieśnikom oraz młodzieży szkolnej, przeżywającej trudności związane z izolacją podczas epidemii COVID-19. Studenci m.in. podpowiadali, co zrobić z wolnym czasem, jak odnaleźć się w izolacji, jak się uczyć czy studiować w nowych warunkach. W ten sposób mogli praktycznie zastosować wiedzę zdobytą na zajęciach, a także przekonać się, z jakimi wyzwaniami wiąże się zawód psychologa.
Rolą uczelni jest nie tylko kształcenie studentów, ale również kształtowanie postaw społecznych, budowanie otwartości na potrzebujących, zachęcanie do zaangażowania na rzecz lokalnych społeczności. W tak rozumianą misję uczelni katolickiej doskonale wpisuje się service learning, który umożliwia studentom zdobycie doświadczeń mających wartość edukacyjną. Jak pokazują badania, studenci są bardziej zaangażowani i chłoną więcej wiedzy, gdy są przekonani, że zdobyta wiedza może znaleźć konkretne zastosowanie w ich otoczeniu. Metoda pozwala studentom zdobyć także pierwsze doświadczenia, które będą przydatne w ich karierze zawodowej.