Aktualności / Wydarzenia

Rektor KUL o Sieci Uniwersytetów Trójmorza: Jesteśmy skazani na sukces

Trzy kolejne uczelnie przystąpiły do Sieci Uniwersytetów Trójmorza. Porozumienie w tej sprawie podpisane zostało w środę, 12 czerwca 2024, podczas odbywającego się w Lublinie Samorządowego Kongresu Trójmorza. – Sieć Uniwersytetów Trójmorza jest naszą perłą w koronie – mówił ks. prof. Mirosław Kalinowski, rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Sieć Uniwersytetów Trójmorza tworzy 14 uczelni wyższych z 11 krajów. Podczas rozpoczętego w środę IV Samorządowego Kongresu Trójmorza do tego grona dołączyły Katolicki Uniwersytet Pétera Pázmány’ego z Węgier, Uniwersytet Gruzińsko-Amerykański z Gruzji oraz Uniwersytet Preszowski ze Słowacji.

Według ks. Mirosława Kalinowskiego, rektora KUL, coraz większe zainteresowanie środowisk akademickich przystąpieniem do Sieci Uniwersytetów Trójmorza to dowód na sukces projektu zainicjowanego w ubiegłym roku przez Katolicki Uniwersytet Lubelski. – To nie tylko integracja środowisk naukowych krajów Trójmorza, ale też pokazanie naszego potencjału szczególnie wtedy, kiedy chcemy występować jako jeden duży organizm do instytucji grantodawczych. Realizując wspólne projekty, służymy społecznościom akademickim i regionalnym każdego z naszych partnerów – powiedział ks. prof. Mirosław Kalinowski.

Jak zauważył rektor KUL, każda z uczelni należących do Sieci ma swoją specyfikę i swoiste perły w koronie, którymi może się szczycić i wykorzystywać we wspólnym celu. – Taką perłą w koronie jest też Sieć Uniwersytetów Trójmorza, która zyskuje na znaczeniu w instytucjach europejskich. To dowód na to, że jesteśmy skazani na sukces – podkreślił ks. prof. Mirosław Kalinowski.

KUL jest partnerem Samorządowego Kongresu Trójmorza. W jego ramach zorganizował międzynarodową konferencję „Wyzwania i szanse wobec cyfrowej przyszłości uczelni”.

Podczas jednego z paneli eksperci dyskutowali o szansach i wyzwaniach związanych z cyfryzacją nauki. – Cyfryzacja zrewolucjonizowała nasze społeczeństwo, sektor akademicki i system edukacjizauważyła dr hab. Beata Piskorska, prorektor KUL, która prowadziła jeden z paneli dyskusyjnych.

Prof. Michael Cowgill, prezydent Uniwersytetu Gruzińsko-Amerykańskiego postrzega cyfryzację nauki jako coś, co ułatwia komercjalizację badań naukowych i nawiązywanie więzi z inwestorami. – Ludzkiego elementu nic nie zastąpi, ale od sztucznej inteligencji w nauce nie uciekniemy. Dlatego musimy ten świat rozumieć, być jego częścią – stwierdził prof. Cowgill.

Z kolei dr Zsolt Almasi z Uniwersytetu Pétera Pázmány’ego zauważył rosnącą rolę chata GPT w kształceniu studentów na całym świecie. – To fenomen na skalę światową i dowód na to, że z pomocą cyfryzacji szkolnictwo wyższe robi krok do przodu w kontekście profesjonalizacji nauczania – zaznaczył dr Zsolt Almasi.

Podobnie uważa ks. prof. Mirosław Kalinowski. – Od cyfryzacji i sztucznej inteligencji odwrotu nie ma. Chodzi o to, by właściwie służyły one badaniom naukowym – zauważył rektor KUL.