KSIĄŻKI I CZASOPISMA WYDANE W LATACH 1975-2005
ZESPOŁOWO ORAZ INDYWIDUALNIE PRZEZ PRACOWNIKÓW
KATEDRY DRAMATU I TEATRU KUL
1. „Roczniki Humanistyczne" T. 24:1976, z. 1: O literaturze i teatrze. Prace ofiarowane Irenie Sławińskiej.
Zawartość: Bibliografia prac Ireny Sławińskiej (1933-1976). Oprac. Andrzej Paluchowski. * - Aleksandra Okopień-Sławińska, O semantyce form osobowych. - Józef Japola, Próby lingwistycznego ujęcia metafory. - Stefan Sawicki, Religia a literatura. Trzy kręgi badawcze. - Henryk Markiewicz, Trzy epizody z dziejów metodologii badań literackich w Polsce. * - Jan Trzynadlowski, Teatr prawdziwy a teatr telewizji. - Mieczysław Brahmer, Trzy teatry w oczach krytyków klasycyzmu. - Józef Smosarski, Z problematyki badań nad staropolskim dialogiem o Bożym Narodzeniu. - Zofia Jasińska, Smutne oblicze komediopisarza. - Stefan Kruk, Sztywny gorset emploi. (Stanisławy Wysockiej dwa sezony lubelskie). - Stefania Skwarczyńska, Wokół dawnych zachodnioeuropejskich paranteli teatralnych Stańczyka z Wesela Wyspiańskiego. - Anna Maria Klimalanka, Z problematyki budowy roli Szambelana w Głupim Jakubie T. Rittnera. - Zdzisław Grzegorski, Karola Huberta Rostworowskiego lekcja teatru. - Roman Taborski, Zapomniany debiut dramatopisarski Jerzego Szaniawskiego. - Stanisław Kaszynski, Jana Lechonia świat teatru. - Zbigniew Folejewski, Między romantyzmem a egzystencjalizmem. Kilka uwag o polskim teatrze absurdu. - Maria Jasińska-Wojtkowska, Po górach, po chmurach E. Brylla, czyli współczesna sytuacja jasełek. - Jan Ciechowicz, Pigmalion Jana Jakuba Rousseau w teatrze polskim. - Maria Barbara Stykowa, Intruz Maurycego Maeterlincka na scenach polskich (1894-1916). - Józef Zięba, „Teatr Ludowy" w międzywojennym dwudziestoleciu. * - Konrad Górski, Staropolska uprzejmość Mickiewicza. - Czesław Zgorzelski, Benisławskiej rozmowa z Bogiem. - Wiktor Weintraub, Zagadkowy Duch w Prologu Dziadów część III. - Zdzisław Łapiński, „Gdy myśl łączy się z przestrzenią". Uwagi o przypowieści Quidam. - Marian Maciejewski, Spojrzenie „w górę" i „wokoło". (Norwid-Malczewski). - Czesław Miłosz, Swedenborg i Dostojewski. - Witold Chwalewik, Byron-Mickiewicz-Conrad. - Tadeusz Kłak, Oblicza wód w Popiołach Żeromskiego. - Michał Głowiński, Od poznania do epifanii. (O poezji opisowej Leśmiana). - Jacek Wożniakowski, Romantyzm i my. * - Władysław Makarski, O typach wypowiedzi zestawionych. (Z zagadnień budowy tekstu). - Zenon Leszczyński, Kariera dzierżymordy. -Tadeusz Malec, Kilka uwag o budowie słowotwórczej rzeczowników w tekście Promethidiona C. K. Norwida. - Résumé. - Indeks nazwisk. [Tom prac z okazji jubileuszu 40-lecia pracy naukowej prof. Ireny Sławińskiej]
2. „Roczniki Humanistyczne" T. 25:1977, z. 1: Literatura polska.
Zawartość: Od Redakcji (Irena Sławińska). - Otwarcie Colloquium (Czesław Zgorzelski). - Referaty: André Veinstein, Vingt parmi les raisons qui font du Théâtre un sujet d'étude privilegié. - André Veinstein, Tendances principales de la recherche dans le domaine des arts du spectacle. Główne tendencje badawcze w zakresie sztuk widowiskowych. Streszczenie. - Irena Sławińska, Main Trends in Recent Theatre Science. Główne tendencje w teatrologii współczesnej. Streszczenie. - Stefania Skwarczyńska, Les signes théâtraux et la phrase dans un communuqué théâtral á trame dramatique. Znaki teatralne i zdanie w przekazie teatralnym z węzłem dramatycznym. Streszczenie. - Irena Sławińska, La sémiologie du théâtre in statu nascendi: Prague 1931-1941. U źródeł semiologii teatru: Praga 1931-1941. Streszczenie. - Timo Tiusanen, Scenic image: a Key to Drama and to the Experience of the Spectators. Obraz sceniczny: klucz do dramatu I przeżyć widzów. Streszczenie. - Małgorzata Świerkowska, Enregistrement et description du spectacle. Zapis i opis spektaklu. Streszczenie. - Artur Zavodský, Probleme der Theaterkritik. Problemy krytyki teatralnej. Streszczenie. - Eleonora Udalska, La critique théâtrale comme objet d'études pour l'historien du théâtre. Projets d'études. Krytyka teatralna jako przedmiot studiów historyka teatru. Propozycje badawcze. Streszczenie. - Komunikaty: L'activité du Department de Théâtre á l'Institut de l'art. De l'Académie Polonaise des Sciences (Maria Olga Bieńka). - Bericht über gemeinschaftliche theaterwissenschaftliche Arbeiten in Łódź und Gdańsk (Stanisław Kaszyński). - L'activité du Groupe théâtrologique á l'Université de Varsovie (Roman Taborski). - Le Service du Théâtre á l'Institut de l'Université Jagellonne (Stanisław Hałabuda). - Activities in the Theatre area at Adam Mickiewicz University in Poznań. The Institute of the Polish Philology (Michał Witkowski). - Recherches théâtrologiques de Philologie Polonaise de l'Université Marie Curie-Skłodowska á Lublin (Service de l'ancienne literature polonaise) (Julian Lewański). - Specialisation théâtrologique dans le cadre des études sur la culture á l'Université de Wrocław (Stanisław Pietraszko). - Institute of Polish Philology at the Silesian University in Sosnowiec (Małgorzata Rudy). - Recherches sur le drame et la théâtre á l'Université Catholique de Lublin (Marian Lewko). - Echa colloquium w praise: Roman Szydłowski, Colloque théâtrologique á Lublin. - Bibliografia artykułów i notatek prasowych. [Tom prac z międzynarodowej sesji zorg. przez TN KUL i Katedrę Dramatu i Teatru KUL: Współczesna refleksja metodologiczna w teatrologii, Lublin 12-14 XII 1975]
3. Irena Sławińska, Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru. Kraków 1979, ss. 484, rés., sum. bibliogr. W. L.
Zawartość: Założenia książki. - (Cz. I:) Teatr w oczach filozofów: Egzystencjalna filozofia teatru. - Z inspiracji Ingardena. - Tragizm czy „odor metaphisicus"? (Spór o tragedię znów odnowiony). - (Cz. II:) Symbol, mit, archetyp: Preliminaria krytyki symbo¬licznej. - Od psychoanalizy do psychokrytyki i z powrotem. - (Cz. III:) Socjologiczne widze¬nie teatru. - (Cz. IV:) Semiologia teatru: In statu nascendi: Praga 1931-1941. - Semiologia teatru - dziś. - Próby matematyzacji teatru. - (Cz. V:) Kluczowe problemy: Sytuacje i postaci. - Gest i słowo. - Przestrzeń i czas. - Zamiast podsumowania. - Streszczenia w jęz. franc. i ang. - Bibliogr.: I - Socjolo¬gia teatru. II - Semiologia teatru. III - Ogólna teoria teatru: teatr w perspektywach antropo¬logicznych.
4. Stykowa Maria Barbara, Teatralna recepcja Maeterlincka w okresie Młodej Polski, Wrocław 1980, Ossolineum, ss. 220, il, [rozprawa doktorska].
Zawartość: Wstęp. - Maeterlincka nowy model dramatu i teatru w sądach krytyki polskiej do r. 1899. - Dzieje sceniczne Intruza. - Nowatorskie inscenizacje Wnętrza. - Sceniczna kariera Monny Vanny, Cud św. Antoniego w teatrze polskim. - Kształt sceniczny Pelleasa i Melisandy w teatrze krakowskim. - Aglawena i Selisetta na scenach polskich. - Wokół rosyjskiej i polskiej prapremiery Niebieskiego ptaka. - Siostra Beatrix Meyerholda i Komissarżewskiej oraz realizacje polskie. - Zakończenie. - Kalendarz wystawień dramatów Maeterlincka na scenach polskich w latach 1894-1918. - Bibliografia przekładów dramatów Maeterlincka w okresie Młodej Polski. - Résumé. - Indeks nazwisk. - Spis ilustracji.
5. „Roczniki Humanistyczne". R. 29:1981 z. 1: Literatura polska.
Zawartość: Irena Sławińska, Przedmowa. - Cecylia Płaczek CSMI, Teatr religijny na Śląsku w okresie międzywojennym. Résumé. - Tadeusz Bańkowski Cor, Teatr religijny w Tarnowie w XX wieku. Résumé.
Strona 1 z 7 :: Idź do strony: [1] 2 3 4 5 6 7
6. „Roczniki Humanistyczne". R. 29:1981 z. 5: Neofilologia.
Zawartość: Marian Lewko, „Zgruchotana wielkość". Wokół teatru Knuta Hamsuna. Résumé - Wojciech Kaczmarek, Dwie polskie inscenizacje Zamiany Claudela (moralitet - 1925 r. i dramat ludzkich losów - 1977 r.). Résumé - Wojciech Kaczmarek, O polskiej prapremierze Zwiastowania (Nowe misterium i stare konwencje teatru). Résumé. - Mieczysława Sekrecka, Drzewo Krakowskie. Sprawa Polski w II poł. XVIII w. w opinii nowiniarzy paryskich. Résumé.
7. „Historycznoliterackie Prace Ćwiczeniowe" 1981, z. 4, opiekun naukowy Irena Sławińska, przygotowała do druku, M. B. Stykowa.
Zawartość: Irena Sławińska, Słowo wstępne. - Aurelia Kunc, Dramaturgia Jerzego Zawieyskiego na scenie Teatru Akademickiego KUL. - Maria Krzak, Próba rekonstrukcji spektaklu Magia G.K. Chestertona (KUL 1954). - Maria Krystyna Hodlik, Inscenizacja Dziadów cz. III w Teatrze Akademickim KUL. - Eugenia Buczyńska, Dialogi karmelitanek G. Bernanosa na scenie KUL. - Helena Szoka, Dzień gniewu Romana Brandstaettera. Opis spektaklu (TA KUL 1964). - Grażyna Karłowicz, Morderstwo w katedrze T.S. Eliota w Teatrze Akademickim KUL. - Zofia Maria Rinas, Wanda C.K. Norwida w reżyserii Ireny Byrskiej. - Ilustracje.
8. Z życia teatralnego w Lublinie w latach 1866-1927, pod red. Marii Barbary Stykowej, Lublin 1982, ss. 228.
Zawartość: Maria Barbara Stykowa, Przedmowa. - Maria Ziółek, Dyrekcja Anastazego Trapszy w teatrze lubelskim. - Anna Podgórska, Dramaty Gabrieli Zapolskiej na scenie lubelskiej. - Ewa Gałach-Królicka, Recepcja teatralna dramatu modernistycznego w Lublinie (1900-1903). - Danuta Walczewska, Stanisława Wysocka w Lublinie. - Bibliografia.
9. Wśród mitów teatralnych Młodej Polski. Praca zbiorowa pod red. Ireny Sławińskiej i Marii Barbary Stykowej, Kraków 1983, ss. 436, Wyd Literackie.
Zawartość: Irena Sławińska, Wstęp. - Irena Sławińska, Refleksja nad mitem współczesnym dziś i wczoraj. Résumé. - Jan Michalik, Legenda Pawlikowskiego. Résumé. - Maria Barbara Stykowa, Maeterlinck w Młodej Polsce (mit dramaturga). Résumé. - Roman Taborski, Z dziejów recepcji teatru i dramatu orientalnego w okresie Młodej Polski. Résumé. - Danuta Walczewska, Legenda Sary Bernhardt. Résumé. - Urszula Wiśniowska, Eleonora Duse - szkic do portretu mitycznego. Résumé. - Roman Taborski, Warszawskie występy Isadory Duncan. Résumé. - Lidia Kuchtówna, Egeria, muza, wampir [Irena Solska]. Résumé. - Zofia Jasińska, Bożyszcze sceny młodopolskiej - Kazimierz Kaminski. Résumé. - Anna Truskolaska, Młodopolska ekspansja pojęcia misterium. Résumé. - Maria Barbara Stykowa, Legendarna inscenizacja Młodej Polski (Wnętrze Maurice'a Maeterlincka w reżyserii Tadeusza Pawlikowskiego. Résumé. - Marian Lewko, Zgruchotana wielkość (wokół teatru Knuta Hamsuna). Résumé. - Maria Cymborska-Leboda, Mitotwórczość a degradacja mitu w biografii i w dziele symbolistów rosyjskich. Résumé. - Indeks osób. - Spis ilustracji.
10. Irena Sławińska, Le théâtre dans la pensée contemporaine. Antropologie et théâtre. Traduction: François Rosset. Louvain 1985 ss. 227. Cahiers Théâtre Louvain 54.
Zawartość: Avant-propos - I Le théâtre au yeux des philosophes: 1. La philosophie exisstentialle du theater. - 2.dans le sillage d'Ingarden. - 3. Le tragique - ou "odor metaphysicus. - 4. Le drame et le theater dans la réflexion théologique. II. Symbole, mythe, archetype: 1. Préliminaires à la critique symbolique. - 2. De la psychoanalyse à la psychocritique et retour. III. Problemes - Cles: 1. Situations et personages. - 2. Le geste et la parole. - 3. L'espace et le temps. IV. En guise de conclusion. [Francuskojęzyczna wersja książki: Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru. Kraków 1979.]
Strona 2 z 7 :: Idź do strony: 1 [2] 3 4 5 6 7
11. Dramat i teatr sakralny. Pod red. Ireny Sławińskiej, Wojciecha Kaczmarka, Waldemara Sulisza, Marii Barbary Stykowej. Lublin 1988, RW KUL, ss. 392.
Zawartość: Irena Sławińska, Słowo wstępne. - Program. - I: Refleksja teoretyczna. Źródła. Inspiracje: Irena Sławińska, Dramat i teatr w refleksji teologicznej. - Maria Krzysztof Byrski, O sakralnosci klasycznego teatru indyjskiego. - Kazimierz Braun, Teatr współczesny w poszukiwaniu sacrum. - Danuta Michałowska, Aktor wobec tekstu religijnego. - Dyskusja (Jacek Bartyzel, Zbigniew Osiński, Maria Krzysztof Byrski, Jan Ciechowicz, Danuta Michałowska, Irena Sławińska). II: Dawny teatr na nowo odczytany: Elzbieta Żwirkowska, Pasja w dramacie staropolskim XVI-XVII wieku. - Józef Smosarski, Religijne widowiska parateatralne w Polsce XVII wieku. Kilka przykładów. - Waldemar Sulisz, Współczesna interpretacja staropolskiego dramatu religijnego. - III: Wokół teatru i muzyki: Irena Mamczarz, Przemiany oratorium w XVII i XVIII wieku. - Tadeusz Przybylski SDB, Kantata religijna w Krakowie czasów stanisławowskich. - Regina Chłopicka, Raj utracony - sacra rappresentazione Krzysztofa Pendereckiego. - Grażyna Wojczuk, Sacrosong jako nowe zjawisko w polskiej kulturze religijnej ostatnich dziesięcioleci. - Dyskusja (Jacek Bartyzel, Eleonora Udalska, Regina Chłopicka, Marek Bielacki, Irena Sławińska, Irena Mamczarz). - IV: Z perspektywy twórców i animatorów: Ks. Zbigniew Adamek, „Czwarty wymiar" teatru religijnego. Z doświadczeń reżysera-teologa. - Ks. Wiesław Wilk, W poszukiwaniu modeli teatru seminaryjnego. - Tadeusz Bańkowski Cor, Popularny teatr religijny dzisiaj. - Maria Barbara Stykowa, Młodzieżowy teatr religijny w dwudziestoleciu międzywojennym. - Dyskusja (Irena Sławińska, Maria Jasińska-Wojtkowska, Elzbieta Żwirkowska, ks. Wiesław Wilk, Tadeusz Bankowski Cor). - V: Poszukiwania. Próby opisu i realizacji: Wojciech Kaczmarek, O badaniu sacrum w dramacie. Na przykładzie Paula Claudela. - Jan Ciechowicz, Obszary świętości w Teatrze Rapsodycznym. - Tadeusz Kudliński, Niedoszła Gra o Madonnie Szczyrzyckiej. - Dyskusja (Jacek Bartyzel, Irena Sławińska, Jerzy Kreczmar, Elżbieta Żwirkowska, Marian Maciejewski, Paweł Biedziak, Krzysztof Dybciak, Wojciech Kaczmarek, Jan Ciechowicz). * - Franciszek Szulc, Sacrum - chrześcijaństwo - teatr. - Indeks osób. [Materiały z ogólnopolskiej sesji zorg. przez Katedrę Dramatu i Teatru oraz Zakład Badań nad Literaturą Religijną KUL w dn. 2-5 V 1983]
12. Irena Sławińska, Moja gorzka europejska ojczyzna. Wybór studiów. Oprac. Olimpia Sieradz¬ka. Warszawa 1988 ss. 288. IW „Pax".
Zawartość: Słowo od autora. - I: „Co powiedział Grom". (Przekaz poetycki T. S. Eliota). - Dramaty T. S. Eliota. - W krainie poezji, żartu i walki, (o Magii Chestertona) - Idee teatralne Claudela. - Siedem demonów Claudela. - Wyzwanie teatru Claudela. - Claudel - homme de théâtre. - „...I ma Elektry głos". Zakorzenienie Simone Weil. - Czarny płomień Fedry. - II: Jerzy Bernanos. - Ukrzyżowany na papieskim tronie. - August Strindberg i wczesny ekspresjonizm polski. - Kariera teatralna Gozziego w Polsce i gdzie indziej. - III: Współczesny teatr liturgiczny. - Nowa obecność Biblii w dramacie współczesnym. - Dramat i teatr w refleksji teologicznej. - Świat jako spektakl. - Nota bibliogr.
13. Irena Sławińska, Odczytywanie dramatu. Warszawa 1988 ss. 319. PWN.
Zawartość: Od autorki. - Czytanie dramatu. - Ku definicji dramatu poetyckiego. - Dramat religijny: jego wyróżniki i paradygmaty. - Wizja teatralna poety jako problem badawczy. - Gest i słowo w perspektywie antropologicznej. - O rozmowach w III części „Dzia¬dów". - Metafora w dramacie poz. - Przywołanie przestrzeni w dramacie Słowackiego „Zawisza Czarny". - Znaki przestrzeni teatralnej w „Krakusie" Norwida. - „Podróż do kresu nocy". - Kropla czasu w teatrze Norwida. - Dwie koncepcje czasu w strukturach dramatycznych: Turgieniew i Norwid. - Struktura czasowa dramatu Brechta „Życie Galileusza". - Teoria rzeczywistości i znak teatralny. - Nota bibliogr. - Indeks nazwisk.
14. Wojciech Kaczmarek, Claudel w Polsce. Chrześcijańskie perspektywy interpretacji dramatu i teatru. Lublin 1989, ss. 260, res., RW KUL. [Książkowa wersja rozprawy doktorskiej].
Zawartość: Wstęp. - Cz. I: Konsekwencje doświadczenia wiary w dramaturgii Claudela. - Rozdz. I: Chrześcijańskie korzenie dramatów. - Rozdz. II: Z „cienia śmierci" w światło Boże. Wokół sakralności Punktu przecięcia. - Cz. II: Przesłanie Claudela a teatr polski. - Rozdz. I: Nowe misterium i stare konwencje teatru. Wokół prapremiery Zwiastowania. - Rozdz. II: Miedzy moralitetem a misterium. Dzieje sceniczne Zamiany. - Rozdz. III: Krytyka teatralna wobec dramatu liturgicznego. O inscenizacji Spoczynku dnia siódmego w Teatrze Narodowym w 1928 roku. - Rozdz. IV: Dramat miłosny w perspektywie religijnej. Wokół dwóch inscenizacji teatralnych Punktu przecięcia. - Rozdz. V: Oratorium o świętej w teatralnym kształcie. Dzieje sceniczne Joanny d'Arc na stosie w Polsce. - Rozdz. VI: Człowiek w dramacie i aktor na scenie. Zakładnik w Teatrze Polskim w Poznaniu. - Zakończenie. - Aneks: Kalendarz wystawień Claudela w Polsce. - Résumé .
15. Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, pod red. Ireny Sławińskiej i Marii Barbary Stykowej, Lublin 1990, TN KUL, ss. 244.
Zawartość: Irena Sławińska, Wstęp. - Jan Okoń, Barokowy dramat i teatr szkolny w Polsce. Wśród zadań publicznych i religijnych. - Mirosław Adam Derdowski, Polski dramat misteryjny w XX wieku. - Tadeusz Bańkowski Cor, Popularny dramat hagiograficzny. Uwagi o wybranych elementach twórczości autorów XX wieku. - Teresa Antoszkiewicz, Teatr i dramat pasyjny w okresie dwudziestolecia międzywojennego. - Maria Łaszkiewicz, Teatr obrzędowy Jędrzeja Cierniaka. - Tadeusz Bankowski, Teatr jako forma przepowiadania. Z doświadczeń teatru amatorskiego diecezji tarnowskiej. - S. Maria Stachurska, Teatralizacja we współczesnej działalności duszpasterskiej Jasnej Góry. - Waldemar Sulisz, Staropolski dramat religijny w polskim teatrze współczesnym. Wokół inspiracji Kazimierza Dejmka. - Dobrochna Ratajczak, Święte legiony. Rzecz o mechanizmach sakralizacji w dramacie popularnym lat dwudziestych. [Prace powstałe na seminariach magisterskich w Katedrze Dramatu i Teatru oraz nadesłane przez badaczy z Krakowa, Poznania i Warszawy]
Strona 3 z 7 :: Idź do strony: 1 2 [3] 4 5 6 7
16. Irena Sławińska, Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru. Warszawa 1990, ss. 433, res., sum., bibliogr. PWN.
Zawartość: Założenia książki. - (Cz. I:) Teatr w oczach filozofów: Egzystencjalna filozofia teatru. -Ingardenowska teoria dzieła teatralnego. - Tragizm - czy „odor metaphisicus"? (Spór o tragedię znów wznowiony). - Dramat i teatr w refleksji teologicznej. - (Cz. II:) Symbol, mit, archetyp: Preliminaria krytyki symbo¬licznej. - Od psychoanalizy do psychokrytyki i z powrotem. - (Cz. III:) Socjologiczne widze¬nie teatru. - (Cz. IV:) Semiotyka teatru: In statu nascendi: Praga 1931-1941. - Semiotyka teatru - dziś. - Próby matematyzacji teatru. - (Cz. V:) Kluczowe problemy: Sytuacje i postaci. - Gest i słowo. - Przestrzeń i czas. - Zamiast podsumowania. - Streszczenia w jęz. franc. i ang. - Bibliogr.: I - Socjolo¬gia teatru. II - Strukturalizm i semiotyka teatru. III - Ogólna teoria teatru: teatr w perspektywach antropo¬logicznych. - Indeks osób. [Zmieniona wersja książki: Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru. Kraków 1979.]
17. Dramat i teatr religijny w Polsce, redakcja Irena Sławińska, Wojciech Kaczmarek, Lublin, 1991, ss. 468, TN KUL.
Zawartość: Irena Sławińska, Wstęp. - Julian Lewański, Tajemnica Ofiary i Odkupienia w średniowiecznym polskim teatrze liturgicznym. - Julian Lewański, Trzy modele religijnych widowisk XVII w. W Polsce. - Jan Okoń, Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim na tle misterium rezurekcyjnego. - Jan Okoń, Jezuicka scena religijna w Polsce w XVII w. - Andrzej Kruczyński, Teatr religijny w Polsce w XVIII w. - Maria Janion, Katastrofa i religia. (O Nie-Boskiej komedii). - Maria Żmigrodzka Samuel Zborowski jako dramat religijny. - Elżbieta Morawiec, Religijne inscenizacje Dziadów w teatrze polskim w latach 1945-1980. - Gerald E. Darring, Jedność strukturalna Dziadów części III. - Irena Sławińska, Chrześcijańska drama Norwida. - Ewa Miodońska-Brookes, Zdobywaj co dzień Boga i siebie na nowo. (Religijne aspekty dramatów Wyspiańskiego). - Hanna Filipkowska, Aspekty chrześcijańskie w dramaturgii Młodej Polski, Elżbieta Rzewuska, Misterium i moralitet w polskim dramacie międzywojennym. - Ireneusz Guszpit, Juliusza Osterwy religia teatru, Zdzisław Grzegorski, Po stronie nadziei. Z dziejów teatru religijnego w czasie wojny 1939-1945. - Jan Ciechowicz, Reduta słowa. Dogmat i świętość w Teatrze Rapsodycznym. - Zofia Jasińska, Religijne wątki w dramaturgii Romana Brandstaettera. - Andrzej Mazierski, Nowy człowiek, którego zrodził ból. O dramaturgii religijnej Jerzego Zawieyskiego. - Stefan Sawicki, Trylogia dramatyczna Karola Wojtyły. - Indeks nazwisk. [Materiały zebrane w ramach realizacji w latach 1985-1989 projektu badawczego PAN: Polska kultura narodowa, jej tendencje rozwojowe i percepcja]
18. Wojciech Kaczmarek, Wezwani do nadziei. Religia - ateizm - wiara w dramacie współczesnym. Zarys problematyki. Lublin 1993, ss. 176, bibliogr., RW KUL.
Zawartość: Wstęp. - Rozdz. I: Dramatycznośc egzystencji ludzkiej. - Rozdz. II: Mit i religijność naturalna w dramacie. - Rozdz. III: Dramat w kręgu agnostycyzmu i ateizmu. - Rozdz. IV: Dramat i wiara. - Refleksje koncowe. - Aneks: Przemieny teatru religijnego w Polsce. - Bibliografia. - Indeks nazwisk.
19. Marian Lewko, Obecność Skandynawów w polskiej kulturze teatralnej w latach 1876-1918. Lublin 1996 s. 848. Rozprawa habilitacyjna.
Zawartość: Wstęp. - Część pierwsza: Stosunek Polaków do literatury skandynawskiej w XIX wieku. - Rozdział I: Ożywienie zainteresowań literackich. - Rozdział II: Sytuacja dramatu. - Część druga: Sceniczne dzieje dramatów. - Rozdział I: Dramat skandynawski na scenach polskich do roku 1894. - Rozdział II: Inscenizacje dramatów skandynawskich w latach 1894-1905. - Rozdział III: W przededniu niepodległości. Lata 1905-1918. - Część trzecia: Główne kierunki oddziaływania. - Rozdział I: Zasięg oddziaływania. - Rozdział II: Główne przejawy recepcji. - Zakończenie. - Bibliografia. - Aneks: Dramaty skandynawskie na scenach polskich w latach 1876-1918. - Lista premier. - Indeks miejscowości.
20. Marian Lewko, Teatr wielkich metafor. Szkice o Scenie Plastycznej KUL. Warszawa 1996 ss. 123, 14 ilustr.
Zawartość: I. Nowa premiera na KUL-u [Ecce Homo]. - Teatr wielkich metafor [Narodzenia]. - Ikar na inwalidzkim wózku [Ikar]. - „Pośrodku życia w śmierci jesteśmy" [Wilgoć]. - Ocalić życie [Wędrowne]. - Wpłynąć w szczęśliwą wieczność [Brzeg]. - Wielki most rozstania [Pętanie]. - Eschatologiczne zamyślenie [Wrota]. - Tchnienie życia i śmierci [Tchnienie]. - Ciasna i wąska droga [Szczelina]. - II: Leszka Mądzika teatr pytań ostatecznych. - Posłowie. - III. Krótka kronika Sceny Plastycznej KUL. - Nota bibliograficzna.
Strona 4 z 7 :: Idź do strony: 1 2 3 [4] 5 6 7
21. Wokół współczesnego dramatu i teatru religijnego w Polsce (1979-1989), pod red. Ireny Sławińskiej i Wojciecha Kaczmarka, Wrocław 1993, ss. 322, wyd. Wiedza o kulturze.
Zawartość: Słowo wstępne (Irena Sławińska). - Wojciech Kaczmarek, Formy i przejawy współczesnego teatru religijnego w Polsce (1979-1989). - Gabriela Wilczyńska, Krzyż w polskim teatrze autorskim (Szajna - Kantor). - Jan Ciechowicz, Teatr jednego aktora w repertuarze religijnym Danuty Michałowskiej (na przykładzie Pieśni nad pieśniami Szolema Alejchema). - Danuta Bilińska, Mord w katedrze T.S. Eliota na scenach polskich. - Maria Staniszewska, Niezależne inicjatywy teatralne w Warszawie po roku 1981. - Irena Rupikowa, Teatr religijny w diecezji katowickiej w latach 1978-1989. - Maria Łaszkiewicz, Religijne realizacje teatralne Ireny i Tadeusza Byrskich na Wybrzeżu. - Maria Barbara Styk, Inicjatywy teatralne w Tygodniach Kultury Chrześcijańskiej. - Lechosław Stanisław Wadecki, Sacrosong i jego kontynuacje. - Ryszard Strzelecki, Teatr seminaryjny w Polsce po roku 1978. - Andrzej Mazierski, Potencjał repertuarowy współczesnego teatru religijnego. Rekonesans. - Mirosław Adam Derdowski, Dwa utwory dramatyczne Bronisława Przyłuskiego. Propozycja dla współczesnego teatru polskiego. - Maria Barbara Styk, Bibliografia tekstów dramatycznych o tematyce lub problematyce religijnej wydanych w Polsce po roku 1945. - Indeks nazwisk i tytułów. [Materiały zebrane w ramach realizacji w latach 1989-1992 projektu badawczego PAN: Polska kultura narodowa, jej tendencje rozwojowe i percepcja]
22. „Roczniki Humanistyczne" T. 42:1994, z. 1. Red. zeszytu ks. M. Lewko.
Zawartość: Irena Sławińska, Misterium mesjańskie Oskara Miłosza Mephiboseth. - Wojciech Kaczmarek, Biblijny teatr No Claudela. - Dorota Janukowicz, Modernistyczny bunt w biblijnym dramacie Hjalmara Bergmana. - Berenika Krajewska, Brytyjski dramat biblijny. - Irena Rupik, Inspiracje biblijne we współczesnym teatrze religijnym na Śląsku. - Stefan Kruk, Betsaba E. Zegadłowicza w inscenizacjach Stanisławy Wysockiej. - Marian Lewko, Chrześcijańskie konteksty dramaturgii Augusta Strindberga. - Dobrochna Ratajczakowa, Cud nad Wisłą. Obrazy wojny polsko-sowieckiej 1920 roku w dramacie popularnym lat dwudziestych. - Wojciech Kaczmarek, Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1977-1993. - Jan Gotfryd, Elżbieta Kołtunowska, Maria Kunowska-Porębna, Maria Barbara Stykowa, Bibliografia literackiej zawartości miesięcznika „W Drodze" 1973-1992.
[Tom prac z sesji: Dramat biblijny, dedykowanych prof. Irenie Sławińskiej z okazji jubileuszu 80-lecia urodzin]
23. Ryszard Strzelecki, Droga teatru. Działalność sceniczna w wyższych seminariach duchownych w Polsce 1948-1988, Lublin 1997, RW KUL, ss.306. [Książkowa wersja rozprawy doktorskiej]
Zawartość: Wykaz skrótów. - Wprowadzenie. - Cz. I: Starsza generacja teatru seminaryjnego. - Cz. II: Młoda generacja teatru seminaryjnego. - Rozdz. I: Szczególna kariera dramatu poetyckiego na seminaryjnej scenie. - Rozdz. II:W kręgu poszukiwań repertuarowych. - Rozdz. III: Teatr seminaryjny w służbie tradycji i środowiska. - Rozdz. IV: W poszukiwaniu formuły teatru seminaryjnego. - Dokumentacja. - Aneksy: 1: Kalendarz wydarzeń teatralnych w wyższych seminariach duchownych w Polsce w latach 1945-1988. - 2: Działalność teatralna w wyższych seminariach duchownych w Polsce w latach 1945-1988 . - 3: Ankieta na temat działalności teatralnej w seminariach duchownych. - 4: Druga ankieta na temat działalności teatralnej w seminariach duchownych (20.02.1988 r.). - 5: Ankieta na temat działalności teatralnej w ośrodkach duszpasterstwa akademickiego. - Indeks nazwisk. - Indeks nazw geograficznych.
24. Irena Sławińska, Szlakami moich wód... Lublin 1998, Norbertinum, seria: Mistrzowie, ss.215.
Zawartość: [Wprowadzenie] Abp Józef Życiński: Na szlaku współczesnych Odysów. - [Wstęp] Marian Maciejewski: Świadectwo i przesłanie. - Zapisać swój czas. - I. Przekroje ogólne: Szlakami moich wód; Taking me home; Repertuar moich ról; Próba bilansu. II. Formacja: Szkoła; Teatr; religia; Uniwersytet. III. Inicjacje: Dar; Przyjaźń; Wyrok; Pod skrzydłami Nike; „Rybka" dla Poety. IV. Wojenne lata: Glinciszki; „Ofiary faszyzmu": Irenka - Swawolny Dyzio Glinciszek - Stary Szymianiec - Anieczka; Przypowieść o oddanym chlebie; Pożegnanie „wroga" (Tryptyk paraboliczny): I. „In hoc signo...". - II. „Po łamaniu chleba..." - III. „Te pogańskie ręce..."; Ostatnie słowo „Żbika"; Wańka (szkic do portretu). - V. „Okres miniony" (bez przekleństw): Mój ostatni egzamin; Pani Wanda i Wandzia; Byle-Kto przez Rewizora ratowany; Encuentro z Kubą. - VI. Moje uniwersytety: Toruń (1945-1949); „Wyspa wolności"[KUL]; Do moich studentów amerykańskich; Problem „Czarnuszka". - VII. Spotkania: Jego łzy; Ecce poeta! (Spotkanie z Th. S. Eliotem); Matka Teresa z Kalkuty (Migawka z Kanady); Samotny wędrowiec [Kard. Karol Wojtyła]. - VIII. Pożegnania: Całość żywota dojrzałego [o Manfredzie Kridlu]; Tą samą ręką [O Mieczysławie Cenie]; O Wojtku Górnym; Odlatującej ... Requiem dla Rysi[Żarkowskiej]; Wielki humorysta [o ks. Januszu Stanisławie Pasierbie]; Profesor Lola [o Leokadii Małunowiczównie]; Malewska - chapeaux bas!; Zaczęło się od radia [o Tadeuszu Byrskim]; „Taką młodość nazwać piękną" [o Czesławie Zgorzelskim]. - Peccata omissionis. Nota bibliograficzna. Indeks nazwisk.
25. Miłosz Oskar, Misteria, Wybór i wstęp Irena Sławińska, tłum. Irena Sławińska, Bronisława Ostrowska, przyg. do druku Wojciech Kaczmarek, Lublin 1999, RW KUL.
Zawartość: Irena Sławińska, Misteria Oskara Miłosza. - Miguel Mañara. Przeł. Bronisława Ostrowska. - Mefiboset. Przekł. Irena Sławińska. - Szaweł z Tarsu. Przeł. Irena Sławińska. - Nota bibliograficzna. [Książka zrealizowana w ramach grantu KBN w l. 1997-1998]
Strona 5 z 7 :: Idź do strony: 1 2 3 4 [5] 6 7
26. Wojciech Kaczmarek, . Złamane pieczęcie Księgi. Inspiracje biblijne w dramaturgii Młodej Polski. Lublin 1999, ss 346, bibliogr., RW KUL. [Rozprawa habilitacyjna]
Zawartość: Wstęp. - Cz. I: Biblie modernistów. - Rozdz. I: Główne kierunki recepcji Biblii w okresie Młodej Polski. - Rozdz. II: Struktury toposów biblijnych w dramaturgii modernistycznej. - Cz. II: Dramaturgiczne realizacje Biblii. - Rozdz. I: Od przerażenia do zawierzenia (Lucjan Rydel). - Rozdz. II: Desakralizacja i wybranie (Stanisław Wyspiański). - Rozdz. III: Mortalizm i katastrofa (Jan Kasprowicz). - Rozdz. IV: Eros i sacrum (Antoni Szandlerowski). - Rozdz. V: Zdrada i wiara (Karol Hubert Rostworowski). - Zakończenie. - Aneks 1: Wykaz polskich dramatów biblijnych (1880-1918). - Aneks 2: Bibliografia opracowań. - Indeks nazwisk.
27. Marian Lewko, Studia o Strindbergu. Lublin 1999 RW KUL ss. 353, sum., il.
Zawartość: 1. Augusta Strindberga teatr intymny. - 2. Chrześcijańskie konteksty dramaturgii Augusta Strindberga. - 3. O semantyce i funkcji rekwizytów w Eryku XIV Augusta Strindberga. - 4. Dwa testamenty literackie: Ibsena Gdy powstaniemy z martwych i Strindberga Wielki Gosciniec. - 5. Krytyka młodopolska o Strindbergu. - 6. Kariera sceniczna dramatów Strindberga w teatrze polskim. - 7. Dokumentacja przedstawień. - 8. Posłowie. - Summary. - Zusammenfassung.
28. Kamila Janicka, Łódzki okres działalności teatralnej Mariana Gawalewicza 1903-1906, oprac. red. Ks. Marian Lewko, Lublin 2000.
Zawartość: Wstęp. - Rozdz. I: „Zatrucie teatrem w stopniu nieuleczalnym". - Rozdz. II: Polski teatr w „Złotym mieście". - Rozdz. III: Walka o byt teatru, czyli „nadludzkie wysiłki" Mariana Gawalewicza. - Rozdz. IV: Dzieło „zapobiegliwej pomysłowości reżyserii". Urozmaicony repertuar sezonu 1903/1904. - V: „Repertuar o niezaprzeczonej wartości" a komedie o nieprzyzwoicie niskim poziomie. Sezon 1904/1905. - Rozdz. VI: „Sztuki oryginalne - narodowe". Repertuar sezonu 1905/1906. - Rozdz. VII: „Nowości pożądamy". Teatr Gawalewicza poza Łodzią. - Zakończenie. - Aneks: Repertuar teatru łódzkiego za dyrekcji Mariana Gawalewicza, sezon 1903/1904; 1904/1905; 1905/1906. - Bibliografia. - Spis ilustracji.
29. Irena Sławińska, Divadlo v současném myšlení. {Přeložil Jan Roubal. Předm. Ivo Osolsobĕ] Praha 2002, Nakladatelství Studia Ypsilon, ss. 480, bibl.
Zawartość: Ivo Osolsobĕ, Zamyšlení nad knihou plnou myšlenek o divadle. - Irena Sławińska, Divadlo v současném myšlení. Ke koncepci knihy. - I. Divadlo očima filozofu. - II. Symbol. Mýtus. Archetyp. - III. Socjologický pohled na divadlo. - IV. Sémiotika divadla. - V. Klíčové problémy. - Bibliografie. - Jmenný rejstřik
[Czeski przekład książki: Teatr w myśli współczesnej, Warszawa 1990. Przełożył Jan Roubal.]
30. Hertzówna Amelia, Dramaty zebrane, oprac. I wstęp ks. Marian Lewko, uzupełnił i przyg. do druku Wojciech Kaczmarek, Lublin 2003, ss. 358.
Zawartość: Wstęp (Marian Lewko). -Yseult o Białych Dłoniach. - Zburzenie Tyru. - Fleur-de-Lys. - Pastorale. - Wielki król. Dramat w 3 aktach. - Przygoda Kasi. Baśń dramatyczna w 4 aktach. - Nota bibliograficzna
Strona 6 z 7 :: Idź do strony: 1 2 3 4 5 [6] 7
31. „Roczniki Humanistyczne" T. 52:2004, z. 1: Dramat i teatr, red. zeszytu W. Kaczmarek.
Zawartość: Wojciech Kaczmarek, Profesor Irena Sławińska (1913-2004). - Artykuły: Wojciech Kaczmarek, Dramat modernistyczny wobec kryzysu antropologicznego przełomu XIX i XX wieku. - Iwona Lewandowska, Problematyka teatralna w pismach Wilhelma Feldmana. - Anna Podstawka, Maciej Szukiewicz i jego wizja teatru. - Magdalena Gajowiak, Laura Pytlińska i sztuka aktorska jej czasu. - Elżbieta Kowalska, Anna Gostyńska (1847-1918). Szkic do biografii. - Anna M. Piechówka, Z przestrzeni w nadprzestrzeń. (O scenografiach Jadwigi Pożakowskiej na scenie kameralnej teatru „Wybrzeże" w Sopocie. - Joanna Michalczuk, W pułapce istnienia. Dramatis personae i ich świat w Przerwie w podróży Tymoteusza Karpowicza. - Kamila Janicka, Morderca, nadzieja kobiet Oskara Kokoschki jako dramat preekspresjonistyczny. - Izabela Brodzińska, Maxwell Anderson jako teoretyk dramatu. - Ewa Nadolska-Mętel, Teoria toposu literackiego. - Materiały: Katarzyna Błaszczuk, Jan Kurnakowicz - aktor doskonały. - Mariola Kłos FMA, Listy Jana Parandowskiego do Józefa Mirskiego z lat 1922-1930. - Recenzje: Anne Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, wstęp M. Loba, Warszawa Wyd. Naukowe PWN 2002 (Ryszard Strzelecki). - Świat jako spektakl. Irenie Sławińskiej na dziewięćdziesiąte urodziny, red. W. Kaczmarek, Wyd. KUL, Lublin 2003 (Iwona Lewandowska). [Tom prac doktorantów i badaczy związanych z Katedrą Dramatu i Teatru KUL, dedykowany śp. prof. Irenie Sławińskiej (1913-2004)]
32. „Świat jako spektakl". Irenie Sławińskiej na dziewięćdziesiąte urodziny, Redakcja Wojciech Kaczmarek, Lublin 2003, Wyd. KUL, ss. 362.
Zawartość: Abp Józef Życiński: Człowiek z właściwościami. Wprowadzenie. - Andrzej Szostek MIC: Słowo do Księgi ma 90 lecie Profesor Ireny Sławińskiej. -Cz. Miłosz: O dobrej koleżance.- A. Hutnikiewicz: Toruńskie lata Pani Ireny. - E. Krasiński, Ciotka - Pani Profesor.- B.Królikowski, Ciotka" i jej seminarium. - Tadeusz Kłak: O mojej mistrzyni. - Tadeusz Styczeń SDS: Wąwóz Łukoszyński.- S. Zofia Zdybicka Ursz. SKJ: Dobra praca i piękna przyjaźń. - Ks. Michał Kamiński TChr: Co zostało w mojej pamięci. -Ks. Wiesław Wilk: W trosce o teatr seminaryjny. - U. Żegleń: W Pewli, w Alpach i.... w kuchni przy blindach. - A. Sulikowski:Biwaki w Rogóźnie. - M. Staniszewska: Kilka dni z życia wielkiej humanistki. - I. Mamczarz: Konferencje europejskie. - E. Feliksiak:Profesor: Nauczyciel akademicki, wędrowiec. - M. Gawrychowska-Sowul: Białystok - Białowieża - Tykocin na szlakach Profesor Ireny Sławińskiej. - W. Michalski: W "Akcencie". - L. Mądzik: Obecność Pani Profesor. - J. Fert: Profesor Irena Sławińska i Norwidianum. - Z. Łapiński: Szlakami naszego Norwida. - W. Kaczmarek: Odczytywanie dramatów Norwida. - K. Braun: Irena Sławińska i Paul Claudel. - L. Kuchtówna: Pasje teatralne. - T. Kowzan: Semiolog teatru. - J. Ciechowicz: Było przyjemnie. - S. Kruk Jak inscenizować arcydzieła?. - R. Strzelecki: Antropologia teatru . - J. Japola Imponderabiliów rozważanie.Ireny Sławińskiej przygoda z kulturą i cywilizacją anglo-amerykańską. - T. Malec Leksem „teatr". Uwagi i refleksje. - W. Kaczmarek: Pasje i obowiązki. - M. Maciejewski: Świadectwo i przesłanie . - Bibliografia prac Ireny Sławińskiej 1933-2003 (A. Paluchowski, W. Kaczmarek). - Indeks nazwisk. - Fotografie. [Księga ofiarowana Prof. Irenie Sławińskiej 28 października 2003 z okazji 90 rocznicy urodzin]
33. Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku, red. Wojciech Kaczmarek i Joanna Michalczuk, Lublin 2004, ss. 414.
Zawartość: Od redakcji. - Jan Michalik, Dramaturgia niemiecka w repertuarze Stanisława Koźmiana.- Agnieszka Marszałek, Włosi we Lwowie. Recepcja dramatu włoskiego w teatrze Skarbkowskim. -Anna Kuligowska-Korzeniewska, Polska Szulamis Dramat żydowski na scenach polskich na przełomie XIX i XX wieku. -Mirosława Kozłowska, „Swoi" i „obcy". Dramat żydowski na polskich scenach w Wilnie 1906 - 1940. -Wieńczysław A. Niemirowski, Niemiecki Teatr Miejski w Lublinie w latach 1941-1944. -Wojciech Kaczmarek, Krytyka i dramat francuski w programach i dyskusjach Młodej Polski, - Marie-Joséphine Whitaker Polakiewicz, Wzniosłość, ryzyko i realizm w teatrze Claudela: trzy polskie postacie. - Jan Brodal, Miłość i śmierć - kilka uwag o twórczości literackiej Dagny Juel-Przybyszewskiej. - Diana Poskuta-Włodek, Teatr w źrenicy oka. Wpływ dramaturgii ekspresjonistycznej na krakowskie inscenizacje w latach dwudziestych. - Wioletta Sajkiewicz, Zamknięte światy. Dramaturgia austriacka w twórczości Krystiana Lupy. - Michał Lachman, Postać, spektakl, słowo - czyli o bohaterach Sarah Kane i Marka Ravenhilla. - Bolesław Taborski, Szekspir w twórczości polskiego poety (autoprezentacja). - Jan Ciechowicz, Moce i słabości polskiej komparatystyki teatralnej. - Ewa Wąchocka, Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie. - Lidia Czartoryska-Górska Współczesne obcojęzyczne dramaty o dojrzewaniu - w kulturze polskiej. - Andrzej Nils Uggla, Mistrz Olof Augusta Strindberga w Szwecji i Polsce. - Lech Sokół, Peer Gynt w teatrze polskim (1904 - 1997). - Anna Tytkowska. Uwagi o recepcji teatralnej Życia snem Calderóna de la Barca. - Marek Piekut, Współczesna komedia francuska w teatrze krakowskim w latach 1865-1885 i jej wpływ na styl gry aktorskiej. - Anna Podstawka, Od teatru monumentalnego do internetu. Polska recepcja Naszego miasta Thorntona Wildera. - Izabela Brodzińska, Wczesne dramaty Ionesco w recepcji polskiego teatru. - Joanna Michalczuk, Okruchy prawdy pod skorupą słowa. Z recepcji Dozorcy Harolda Pintera na polskiej scenie. - Barbara Maresz, Dramat obcy w lwowskich zbiorach teatralnych czyli zapomniane szlagiery albo „motłoch repertuarowy" . - Dariusz Kosiński, Między wniebowzięciem a majaczeniem - kilka uwag o polskich prapremierach Hanusi Gerharta Hauptmanna. - Elżbieta Nowicka, Drama czarodziejska w Polsce. Rekonesans. - Alina Borkowska. Traviata w przekładzie Jana Chęcińskiego czyli o operze „udomowionej". - Wojciech Kaczmarek, Ksiądz Profesor Marian Lewko (1936-2002) - salezjanin, teatrolog, pedagog. - Bibliografia prac ks. Mariana Lewki (1967-2004). Oprac. Wojciech Kaczmarek. [Materiały z międzynarodowego sympozjum zorg. przez Katedrę w dn. 24-25 IX 2001 w Kazimierzu Dolnym].
34. Teatr – Dramat – Sacrum. Katedra Dramatu i Teatru KUL (1975-2005). Red. Wojciech Kaczmarek, Anna Podstawka, Lublin 2007, Wydawnictwo KUL, ss. 238.
Zawartość: Od redaktorów, Wojciech Kaczmarek, Anna Podstawka. – Marian Lewko, Tradycja i dzień dzisiejszy Katedry Dramatu i Teatru. – Wojciech Kaczmarek, Post scriptum do dziejów Katedry. Cz. I: Irena Sławińska (1913-2004: Dzieło – ethos – recepcja. – Wojciech Kaczmarek, Irena Sławińska – erudycja i praca. - Maria Staniszewska: Młodzieńcze fascynacje Ireny Sławińskiej. - Stefan Sawicki, W kręgu nauki i wiary. - Józef Japola, Pani Profesor wobec imponderabiliów. – Józef Fert, W kręgu Norwida. - Halina Sawecka, Romanistka. - Danuta Bilińska, Fascynacje Eliotem. - Ryszard Strzelecki, Ku antropologii teatru. - Krzysztof Wójcicki, Teatr i wiara. - Jan Ciechowicz, O Irenie Sławińskiej w ogólności. Część II: Ks. Marian Lewko (1936-2002): Salezjanin – Teatrolog – Wychowawca. – Ks. Remigiusz Popowski Ks. Remigiusz Popowski, Ks. Marian Lewko – salezjanin. - Wojciech Kaczmarek, Teatrolog i literaturoznawca. - Anna Podstawka, Badacz Strindberga. - Ryszard Strzelecki, Krytyk teatralny. Joanna Michalczuk, Mistrz i nauczyciel. Anna Piechówka, Wobec studentów i doktorantów. – Izabela Brodzińska, Pamieci drogiego wychowawcy. - Anna Podstawka, Księgozbiór Profesora. Część III: Inicjatywy badawcze i prace Katedry dramatu i Teatru w latach 1975-2005 . - Wykaz prac magisterskich. - Wykaz prac doktorskich, - Książki i czasopisma wydane zespołowo oraz indywidualnie przez pracowników Katedry. - Węzłowe programy naukowo-badawcze PAN i granty KBN realizowane przez Katedrę.- Sesje i konferencje zorganizowane przez Katedrę
35. Wojciech Kaczmarek, Od kontestacji do relacji. Człowiek wobec Boga w dramacie Młodej Polski. Lublin 2007, Wydawnictwo KUL, ss. 276.
Zawartość: Wstęp. - Rozdział I: Rozpoznanie obszaru badań. 1. Związek sacrum i dramatu w modernizmie. 2. Potrzeba nowej metodologii. 3. Trzy propozycje badawcze. Rozdział II: Bycie jak Bóg. Kryzys antropologiczny przełomu XIX i XX wieku na Zachodzie a dramaturgia Młodej Polski. 1. Zmaganie ze światem, ciałem i demonem. 2. Człowiek wobec Boga w dramaturgii europejskiej. 3. Przemiany w dramacie i teatrze Młodej Polski. Ekskurs 1: Świat zdesakralizowany. Jan Kasprowicz, Uczta Herodiady. Rozdział III: Gdzie Twoja miłość ? Człowiek wobec Boga Ojca w dramacie Młodej Polski.1.Ojciec czy kreator? 2. Bóg zagrożony. 3. Bóg i Lucyfer. 4. Ojciec i Syn. 5. Sędzia, czy osądzony? 6. Bóg a cierpienie i zło. 7. Deifikacja człowieka. Ekskurs 2: Sędzio, godzisz we mnie. Człowiek wobec Boga w dramacie Stanisława Wyspiańskiego Sędziowie. Rozdział IV: Kiedyż się Jego męka skończy. Chrystus w dramaturgii modernizmu. 1. Jezus a kryzys antropologiczny przełomu XIX i XX wieku. 2. Krzyż przeklnę, Chrystusa godło. 3. Jezus wobec Ojca. 4. Jezus i Judasz. 5. Jezus i apokalipsa. 6. Jezus i Lucyfer. 7. Samozwańczy Mesjasz. Ekskurs 3: Zgasły na krzyżu. Chrystus i zbawienie człowieka w dramacie Jana Kasprowicza Na Wzgórzu Śmierci. Rozdział V: Królestwo Parakleta. Zamiast zakończenia: Dwie odpowiedzi na kryzys przełomu XIX i XX wieku. 1. Odpowiedź Kościoła. 2. Odpowiedź literatury. Indeks osób.
36. W kręgu polskiego dramatu i teatru religijnego XX wieku. Pod red. Wojciecha Kaczmarka i Joanny Michalczuk, Lublin 2007, wyd. Norbertinum, ss. 184.
Zawartość: Wstęp (Joanna Michalczuk ,Wojciech Karczmarek). - Wojciech Karczmarek, Bóg i człowiek w dramaturgii Młodej Polski. - Ryszard Strzelecki, Antropologia aktora w teatrze XX wieku. - Anna Podstawka, Uświęcać pospolitość. Zegadłowicza koncepcja teatru. - Sylwia Dęga, Konwersja w dramacie (na przykładzie twórczości scenicznej Jerzego Zawieyskiego). - Ks. Mariusz Lach, Postawy moralne w wybranych dramatach Romana Brandstaettera. - Joanna Michalczuk, Religijne wątki w dramaturgii Kazimierza Brauna. - Anna Maria Piechówka, Scenografie Jadwigi Pożakowskiej do Przed sklepem jubilera K. Wojtyły. - Agnieszka Oseła, Teatr a obrzęd. Na przykładzie działalności zespołów amatorskich na Lubelszczyźnie. - Ks. Mariusz Lach - Amatorski teatr religijny w latach 1989-2005. Rekonesans. - Indeks osób
37. Ks. Mariusz Lach, Kilka szkiców na temat amatorskiego teatru religijnego dziś, Lublin, 2009 wyd. Norbertinum, ss. 144.
Zawartość: Szkice trzy, czyli o czym mowa? - SZKIC PIERWSZY, czyli rzut oka na współczesną sytuację w amatorskim teatrze religijnym. 1. KTO? ... czyli twórcy i uczestnicy amatorskiego teatru religijnego. 2. CO? ... czyli tematy podejmowane przez amatorski teatr religijny. - SZKIC DRUGI czyli czasy i miejsca sprzyjające rozwojowi amatorskiego teatru religijnego.1. KIEDY? ... czyli o wydarzenia inspirujących działalność amatorskiego teatru religijnego.2. GDZIE? ... czyli o miejscach rozwoju i działalności amatorskiego teatru religijnego. - SZKIC TRZECI czyli nowe środki teatralne i sposoby działania amatorskiego teatru religijnego. 1. JAK ? ... czyli nowe środki teatralne wykorzystywane w amatorskim teatrze religijnym. 2. W JAKI SPOSÓB ? ... czyli nowe metody działania amatorskich teatrów religijnych. - DODATEK PIERWSZY (nie bez znaczenia): kilka ciekawszych (subiektywnie wybranych) inicjatyw z dziedziny amatorskiego teatru religijnego. 1. PIERWSZA LIGA ... czyli główne i stałe grupy teatralne. 2. MŁODZI, ALE AMBITNI ... czyli inne, mniejsze, lecz równie istotne zespoły teatralne. DODATEK DRUGI (również nie bez znaczenia):aby móc wprowadzać słowo w czyn... – kilka scenariuszy. 1. Spowiednik – na motywach opowiadania Stefana Andresa (scenariusz na 40 min.). 2. Drobne etiudy ewangelizacyjne - kilka propozycji scenek do szybkiej realizacji (na małe grupy).
38. Maciej Szukiewicz, Arf. Baśń w 4 aktach. Oprac. tekstu i posłowie Anna Podstawka, Lublin, 2009 wyd. Norbertinum, ss.190.
Zawartość: Przedmowa autora. – Arf. Baśń dramatyczna w 4 aktach. – Posłowie (Anna Podstawka). – Sceniczne utwory Macieja Szukiewicza.
Strona 7 z 7 :: Idź do strony: 1 2 3 4 5 6 [7]
Autor: Mariusz Lach
Ostatnia aktualizacja: 10.06.2020, godz. 14:49 - Mariusz Lach