Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II powstawał w przełomowym roku 1918 odgrywając od samego początku ważną rolę na arenie międzynarodowej, oddziałując zwłaszcza na wschodni region Europy pod względem ideologicznym i aksjologicznym. Umiędzynarodowienie urzeczywistnia się we wszystkich aspektach działalności KUL od początku jego istnienia: w badaniach naukowych, kształceniu  organizacji oraz w orientacji na krzewienie europejskich wartości. Wpisując je w wizję swojego rozwoju, dostrzega w nim ważny element swojej podstawowej misji, jaką jest służba Bogu i Ojczyźnie oraz służba prawdzie, wolności i życiu, umieszczając te wartości w szerokim kontekście różnorodności Polski, Europy i całego świata.

 

Kolejną graniczną datą dla KUL jest rok 2004, kiedy to Polska przystąpiła do wspólnoty państw Unii Europejskiej. Tym samym Lubelszczyzna od 2004 roku weszła w nową rolę – odpowiedzialną rolę wschodniego pogranicza UE, a więc jej wizytówki i wrót do Wspólnoty. Położenie Lublina nabrało jeszcze większego znaczenia w obliczu konfliktów i niepokojów politycznych, które mają miejsce u naszych sąsiadów: Ukraińców i Białorusinów. Z kolei liczne powiązania naszej Alma Mater z Polonią i Polakami zagranicą oraz katolicki, a więc z definicji uniwersalny charakter uczelni, definiują podstawowe uwarunkowania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II na arenie międzynarodowej.

 

Strategia Umiędzynarodowienia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II stanowiąca uzupełnienie i rozwinięcie Strategii Rozwoju Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego na lata 2020-2025, jasno wskazuje  internacjonalizację i współpracę międzynarodową jako niezbędny i element działań podejmowanych przez uniwersytet. Szczególny nacisk położony został na  internacjonalizację w rozwoju studentów i kadry, szkoleniu i procesach dydaktycznych, metodach i narzędziach nauczania, badaniach i upowszechnianiu wiedzy, a także na aplikowanie wartości katolickich w działalności w  społeczeństwie i gospodarce. Udział w Programie Erasmus pozwala realizować główne strategiczne cele rozwoju instytucjonalnego związane z umiędzynarodowieniem i modernizacją oraz odgrywa wiodącą rolę we wdrażaniu strategii uczelni. KUL szczyci się swoim wielokulturowym środowiskiem, a to przekłada się na otwartość i wzajemne zrozumienie, co z kolei stanowi realizację idei jedności ponad podziałami w ramach Unii Europejskiej.

 

Biorąc pod uwagę cele instytucjonalnej strategii modernizacji i umiędzynarodowienia, KUL  uczestniczy w działaniach akcji kluczowej KA1. Głównym celem uczestnictwa KUL w Programie Erasmus jest promocja i zwiększenie umiędzynarodowienia instytucji na wszystkich poziomach i we wszystkich aspektach jej funkcjonowania z korzyścią dla studentów, pracowników i społeczności akademickiej. Priorytetowe jest także przyczynienie się do wzrostu jakości prowadzonych badań, modernizacji funkcjonowania uczelni. W realizacji celu głównego pomocne są cele szczegółowe, wypełnianie których stanowi dążenie do uzyskania założonego celu.

 

Stanowią one:

  • zapewnienie wyjeżdżającym i przyjeżdżającym studentom oraz pracownikom i możliwości rozwoju umiejętności zawodowych, społecznych i międzykulturowych oraz umiejętności cyfrowych poprzez uczestnictwo w zagranicznych działaniach i projektach mobilnościowych;
  • zwiększenie liczby wyjeżdżających i przyjeżdżających studentów oraz wyjeżdżających oraz przyjeżdżających nauczycieli i pracowników administracyjnych w celu poprawy jakości programów szkolnictwa wyższego zwiększenia standardów obsługi;
  • przyczynianie się do rozwoju międzynarodowego rynku pracy poprzez zapewnienie studentom możliwości szkolenia w środowisku międzynarodowym i nawiązanie współpracy z pracodawcami i podmiotami rynku pracy w całej Europie;
  • zwiększenie kompetencji językowych i międzykulturowych, a także miękkich umiejętności studentów i kadry, poprzez m.in. udział w programach wymiany, dzielenie się wiedzą i upowszechnianie oraz udział w działaniach, wydarzeniach i inicjatywach wspierających wdrażanie i realizację Programu Erasmus;
  • rozwój sieci kontaktów i współpracy międzynarodowej z partnerami zagranicznymi;
  • zaangażowanie studentów, pracowników i całej społeczności akademickiej w działania związane z dzieleniem się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, działaniami partycypacyjnymi, wolontariatem i odpowiedzialnością społeczną w celu tworzenia i promowania postawy aktywnego uczestnictwa, a tym samym przyczynienia się do realizacji zasad Programu Erasmus i celów włączenia społecznego i aktywnego udziału;
  • wdrażanie idei green, włączenia i integracji niezbędnej do efektywnego funkcjonowania wspólnie realizowanych projektów charakteryzujących się wartościami europejskimi;
  • modernizacja i internacjonalizacja instytucji poprzez transfer wiedzy dzielenie się dobrą praktyką w duchu integracji europejskiej.

 

KUL stale dąży do zwiększania znaczenia internacjonalizacji wśród studentów, ponieważ z punktu widzenia uczelni istotny jest rozwój wielokulturowej społeczności, która z powodzeniem będzie reprezentować swoją uczelnię macierzystą na arenie międzynarodowej. Zapewnianie studentom wszystkich poziomów kształcenia dla wywodzących się z wszystkich środowisk możliwości dostępu do zagranicznej mobilności w celach kształcenia, obejmującej zarówno studia częściowe jak i praktyki zawodowe oraz promowanie tych form w uznaniu faktu, że każdy obywatel Europy powinien mieć dostęp do wysokiej jakości kształcenia oraz, że mobilność w celach kształcenia powinna być normą. Istotne jest także promowanie postaw zaangażowania obywatelskiego poprzez zachęcanie całej społeczności studenckiej do włączania się w projekty społeczne oraz wolontariat w środowisku międzynarodowym zarówno studentów polskich jak i zagranicznych (np. w formie uczestnictwa w programie asysty dla studentów cudzoziemców, czyli bycie tzw. guardian angel, oraz organizacja spotkań tematycznych czy dni orientacyjnych).

 

Dobrymi rezultatami dzielimy się z powodzeniem na spotkaniach promujących działalność Programu Erasmus, wydarzeniach integracyjnych, wspólnych inicjatywach czy wycieczkach.

KUL nieustannie wspiera kadrę naukową w poszukiwaniu innowacyjnych sposobów nauczania i szlifowania umiejętności dydaktycznych. Niezwykle istotne jest promowanie konieczności podnoszenia kompetencji nauczycieli akademickich poprzez obserwację wymagań zawodowych i wspieranie ich w próbowaniu swoich sił w jednostkach zagranicznych. Dzięki udziałowi w programie Erasmus+ pracownicy dydaktyczni mają możliwość zwiększania swoich kompetencji miękkich u nauczaniu w środowisku uczelni zagranicznych. Wyjazdy szkoleniowe natomiast umożliwiają im wymianę dobrych praktyk i obserwację pracy kolegów i koleżanek w innych krajach, co rozszerza ich horyzonty i pozwala na wdrożenie nowych standardów dydaktyki.

 

Dzięki Programowi Erasmus+ również pracownicy administracyjni mogą skorzystać z szerokiej gamy możliwości oferowanych przez instytucje zagraniczne w zakresie szkoleń i wymiany dobrych praktyk na europejskim poziomie. Jest to szczególnie ważne w obliczu ekspansji umiędzynarodowienia i ciągłego doskonalenia standardów dotyczących zarówno kwalifikacji jak i poziomu obsługi chętnych do uczestnictwa w programach mobilnościowych.

 

Udział w Programie Erasmus ma kluczowe znaczenie dla wcielania w życie strategii internacjonalizacji i modernizacji uniwersytetu, dla którego została wypracowana bardzo dobrze zorganizowana struktura administracyjna do realizacji Programu. Pracownicy i studenci KUL mają na co dzień do dyspozycji dwunastoosobowy zespół pracowników Działu Współpracy z Zagranicą (DWZ) posiadających bogate doświadczenie w pracy w środowisku międzynarodowym oraz obsłudze programów i projektów zagranicznych. Atutem jest także wielojęzyczna obsługa uczestników -  pracownicy oferują wsparcie aż w ośmiu językach, co leży u podstaw sprawnej i profesjonalnej obsługi mobilności przyjeżdżających zarówno studentów jaki pracowników. Pracownicy DWZ zorientowani są na podnoszenie swoich kompetencji poprzez uczestnictwo w szkoleniach, zarówno w ramach Programu Erasmus+ jak i innych projektów.

 

Długofalowe skutki udziału KUL w Programie Erasmus+ w perspektywie finansowej 2021-2027 odzwierciedlać będą zwiększone szanse zatrudnienia absolwentów, nabycie przez nich zdefiniowanych kluczowych umiejętności i kompetencji niezbędnych  na rynku pracy, większej dostępności do mobilności międzynarodowej w celach kształcenia osób z grup mniej uprzywilejowanych, podniesieniu jakości kształcenia i badań, podniesieniu świadomości tożsamości i kultury europejskiej wśród pracowników i studentów, kształtowaniu postaw aktywnego obywatelstwa, przyciągnięciu studentów na pełne programy kształcenia i zwiększeniu liczb mobilności pionowej ze szczególnym uwzględnieniem pozyskania kandydatów z zagranicy na studia doktoranckie, wzmocnieniu współpracy z kluczowymi partnerami zagranicznymi, podniesieniu poziomu umiędzynarodowienia uczelni, zwiększonym potencjale realizacji projektów współpracy, doskonaleniu metod i technik uczenia na odległość, budowania kultury zrównoważonego funkcjonowania w nauczaniu, badaniach i działaniu uczelni, systematycznym rozwoju zasobów ludzkich Uczelni oraz jej zwiększonej widoczności, atrakcyjności i konkurencyjności w Polsce, Europie i na świecie.