dr hab. Elżbieta Stoch - adiunkt
Doktor habilitowany nauk humanistycznych Przedmiot badań naukowych: literaturoznawstwo - teatrologia, pedagogika. ORCID: 0000-0001-9252-9574. https://www.researchgate.net/profile/Elzbieta-Stoch Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz stacjonarnych studiów doktoranckich na Wydziale Nauk Humanistycznych UMCS, nauczyciel dyplomowany; redaktor językowy kwartalnika "Roczniki Pedagogiczne" TN KUL, członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Towarzystwa Naukowego KUL i Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej pod patronatem KNP PAN; członek Zespołu Ekspertów KUL
Dr hab. Elżbieta Stoch posiada bogate, wieloletnie doświadczenie pedagogiczne – jako doktorantka prowadziła zajęcia dydaktyczne w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS, pracownik szkół średnich w Lublinie, wykładowca w ramach programu LLP Erasmus Programme oraz Erasmus+; ekspert w projektach edukacyjnych; współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie (egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego); mediator sądowy i ekspert MEN wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego, opiekun praktyk, mentor.
Dr hab. Elżbieta Stoch prowadzi/prowadziła następujące zajęcia dydaktyczne:
rok akademicki 2016/17 - rok III licencjat L rok akademicki 2015/16 - rok II licencjat L rok akademicki 2013/14 - rok I oraz II studia magisterskie rok akademicki 2012/13 - rok I oraz II studia magisterskie rok akademicki 2011/12 - rok I i II studia magisterskie rok akademicki 2010/11 - rok I studia magisterskie
MONOGRAFIE NAUKOWE:
1. Elżbieta Stoch, Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864–1997, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, ss. 392, ISBN 978-83-7702-425-6
Monografia autorstwa dr Elżbiety Stoch otrzymała tytuł: "Książki Roku 2012" w kategorii Lublin – wydawnictwo monograficzne i została laureatem Wawrzynu Pawła Konrada. Wyniki konkursu ogłoszono 14 VI 2013 na VII Lubelskich Targach Książki Vide też: Książka Roku 2012 nauka-nasze sukces Elżbieta Stoch_Książki nagrodzone_Wawrzyn Pawła_Konrada
3. Elżbieta Stoch, Dramaty Williama Szekspira w teatrze lubelskim w XIX i XX wieku, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016, ss. 282 [2]. ISBN 978-83-8061-342-2 Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku, t. II, red. naukowy Elżbieta Stoch
Na okładce monografii Elżbiety Stoch znajduje się obraz Hamlet, ok. 1873, autorstwa Władysława Czachórskiego, który został opublikowany wraz z innym płótnem mistrza: Aktorowie (Aktorzy) przed Hamletem, także na kartach książki. Książkę, autorstwa Elżbiety Stoch, skierowaną do polskiego Czytelnika, otwiera list od Jej Wysokości Królowej Elżbiety II (z 2016 r.) do Autorki wcześniejszego tomu (w języku angielskim): Shakespeare in the Lublin Theatre in 19th and 20th centuries. Na kartach książki Elżbiety Stoch Czytelnik znajdzie historie m.in. lubelskich Hamletów, "szeregowców" i wielkich mistrzów sceny, także bogaty materiał archiwalny, prasowy, wspomnieniowy oraz ikonograficzny, dokumentujący występy artystów takich jak: Ira Aldridge, Helena Modrzejewska, Bolesław Ładnowski, Józef Kotarbiński, Roman Żelazowski, Bolesław Leszczyński, Władysław Zaremba (Zaręba), Stanisław Knake-Zawadzki, Edmund Rygier, Jerzy Rygier, Ludwik Solski, Stanisław Dąbrowski, Maksymilian Chmielarczyk, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Aleksander Aleksy, Andrzej Gazdeczka, Piotr Suchora, Włodzimierz Wiszniewski oraz całej plejady artystów, którzy byli związani ze sceną lubelską w XIX i XX wieku i występowali w rolach szekspirowskich (tych pierwszoplanowych, jak i epizodycznych, zob. Indeks osób). Książka popularyzuje polską kulturę i dziedzictwo kulturowe Lublina w powiązaniu z tradycją szekspirowską, w kontekście działalności cenzury rosyjskiej, a potem cenzury w PRL-u (zob. Hamlet 1968 Kazimierza Brauna jako przykład teatru politycznej metafory).
Świat jest teatrem, aktorami ludzie, Którzy kolejno wchodzą i znikają. Każdy tam aktor niejedną gra rolę William Shakespeare, Jak Wam się podoba W Aneksie książki Elżbieta Stoch opublikowała również studium repertuarowe: Szekspir w teatrze lubelskim. Tutaj Czytelnik znajdzie szczegółowe dzieje sceniczne takich dramatów jak: Hamlet - królewicz duński, Otello (Maur wenecki), Makbet, Poskromienie złośnicy, Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Kupiec wenecki, Król Lear, Król Ryszard II, Król Ryszard III, Kupiec wenecki, Wesołe kumoszki z Windsoru, Juliusz Cezar, Wieczór Trzech Króli lub Co chcecie itd. Książka, jak podano wyżej, dokumentuje dzieje lubelskich Hamletów i twórców inscenizacji: reżyserów, scenografów, artystów, którzy na przestrzeni kolejnych stuleci występowali w rolach szekspirowskich w Lublinie. Materiał egzemplifikacyjny stanowią również bezcenne historyczne egzemplarze teatralne dramatów Szekspira. Elżbieta Stoch, wydała także zapomniany przez potomnych tekst: Szpada Hamleta (Wspomnienie) Klemensa Junoszy (Szaniawskiego), a poświęcony Władysławowi Zarembie (Zarębie), który marzył o rolach szekspirowskich, grał w Lublinie w teatrze R. Makowskiego, w czasach zaborów, gdy "na kurtynie wypłowiałej i starej był napis >>ridendo castigat mores<<". Zob. Elżbieta Stoch, Dramaty Williama Szekspira w teatrze lubelskim w XIX i XX wieku, Lublin 2016. A najważniejsze, byś zawsze był wierny Samemu sobie... William Shakespeare, Hamlet
4. Elżbieta Stoch, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (1949-1956). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2019, ss. 827 [1]. ISBN 978-83-8061-680-6 Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku, t. III, red. naukowy Elżbieta Stoch Cykl badawczy: Dzieje lubelskiego teatru, t. 1
5. Elżbieta Stoch, Teatr Miejski w Lublinie (1944-1949). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, Wydawnictwo KUL, Lublin 2021, ss. 744. ISBN 978-83-8061-985-2 Seria: Życie Teatralne w Lublinie w XIX i XX wieku, t. IV Cykl badawczy: Dzieje teatru lubelskiego, t. 2
Monografia Teatr Miejski w Lublinie (1944-1949). Źródła - nieznane fakty - repertuar - recepcja krytyczna, dr hab. Elżbiety Stoch, opublikowana przez Wydawnictwo KUL, była nominowana do NAGRODY FENIKS 2022 i otrzymała wyróżnienie w kategorii EDYTORSTWO (zob. 25. edycja Nagrody Stowarzyszenia Wydawców Katolickich - FENIKS 2022, Zamek Królewski w Warszawie, 29 września 2022 r.). Zob: FENIKS_2022
Inne: Elżbieta Stoch Teatr Miejski w Lublinie_1944-1949
KSIĄŻKA POD REDAKCJĄ:
Inne publikacje – konferencje – szkolenia videdydaktyka
|
||||
zob. też:DOI: 10.24425/slo.2024.152639
zob. też: https://doi.org/10.36578/BP.2024.09.40
zob. też: https://doi.org/10.36578/BP.2023.08.42 https://czaz.akademiazamojska.edu.pl/index.php/bp/article/view/2432/2324
zob. też: Świat_wartości_w_twórczości_Klementyny_z_Tańskich_Hoffmanowej
E.Stoch_Kobieta – aktorka – emancypantka w kulturze polskiej do 1918 roku (na wybranych przykładach)
zob. też: E. Stoch_Recepcja dramaturgii litewskiej w Polsce...
E. Stoch_Życie teatralne [w Lublinie i na Lubelszczyźnie w latach 1918-1939]
E. Stoch_Życie teatralne [w Lublinie i na Lubelszczyźnie, 1944-1956]
E.Stoch_Dzieje recepcji scenicznej Stanisława Przybyszewskiego w teatrze lubelskim do roku 1918
E. Stoch_Dzieje recepcji scenicznej i działalność popularyzatorska
E. Stoch_Dzieje sceniczne Józefa I. Kraszewskiego w teatrze lubelskim do roku 1939, s. 769-810
E. Stoch_Teatr młodego widza i jego repertuar (na przykładzie lubelskich propozycji teatralnych)
|
||||
|
.
Ostatnia aktualizacja: 31.03.2025, godz. 23:38 - Elżbieta Stoch