Dr hab. Ewa Rzechowska, profesor KUL
Kształcenie kadry naukowej
Rok 2005
Bober Anna Maria: Nabywanie i transmisja kompetencji poznawczych w interakcjach rówieśniczych (eksperymentalne badania dzieci w wieku od 5 do 7 lat) (wspólnie z prof. dr hab. Cz. Walesą)
Nowak Danuta: Kompetencje poznawcze w interakcjach rówieśniczych (eksperymentalne badania dzieci w wieku od 5 do 7 lat) (wspólnie z prof. dr hab. Cz. Walesą)
Nowak–Jaskulska Monika: Konstruowanie wiedzy i relacji społecznych w interakcjach rówieśniczych (wspólnie z Prof. dr hab. Czesławem Walesą)
Rok 2006
Kowalska Marzena Maja (2006). Konstruowanie wiedzy w interakcjach dziecięcych (eksperymentalne badania dzieci o różnym poziomie odwracalności operacji) (wspólnie z prof. dr hab. Cz.Walesą)
Rok 2007
Budzyń Anna: Poczucie tożsamości a perspektywa czasowa u młodzieży
Czubat Jadwiga Agnieszka: Psychologiczna analiza przyjaźni w percepcji młodzieży męskiej i żeńskiej (empiryczne badania osób w wieku od 18 do 24 lat)
Pobłocka Dorota: Relacje z rodzicami a poczucie autonomii (empiryczne badania kobiet w wieku 23-24 lat)
Tokarska Monika Karolina: Zmiany rozwojowe sposobu wyrażania wolności (badania empiryczne osób w wieku 17-25 lat)
Tomczak Katarzyna: Style radzenia sobie w sytuacji stresowej, przekonanie o własnej skuteczności, nadzieja na sukces u studentów rozpoczynających i kończących studia
Wilczek Barbara Zofia: Psychologiczna analiza decyzji o bezdzietnym stylu życia u kobiet i mężczyzn (wspólnie z dr E.Rydz)
Urban Beata: Modlitwa własnymi słowami w chwilach samotności u osób dorosłych (badania rozwojowe osób w wieku od 25 do 60 lat)
Modrzyński Robert: Moja przyszłość. Program profilaktyczny wspomagający procesy decyzyjne u młodzieży słabo widzącej i niewidomej (wspólnie z dr E. Rydz)
Rok 2008
Arciszewska Magdalena: Związek małżeński w pierwszych miesiącach po ślubie w percepcji kobiety i mężczyzny
Banasiak Anna Barbara: Transformacje doświadczania własnej kobiecości u młodych kobiet
Kajda Małgorzata: Wybrane aspekty kształtowania się poczucia własnej tożsamości u młodych kobiet (badania empiryczne)
Perłowska Anna Małgorzata: Transformacje kontroli i poczucia kontroli nad swoim życiem u młodych kobiet w świetle K. Dąbrowskiego Teorii Dezintegracji Pozytywnej.
Szymańska, Monika: Transformacje poczucia sensu życia u kobiet na przełomie okresu młodzieńczego i wczesnej dorosłości
Kałczyńska Katarzyna: Transformacje systemu znaczeń osobistych dotyczących dorosłości u młodych kobiet
Kasprzak Joanna: Cele i działania jako wybrane elementy stylu życia młodych kobiet (analiza rozwojowa)
Kociuba Małgorzata: Transformacje percepcji relacji z matką u kobiet w okresie wczesnej dorosłości
Dąbrowska Kinga: Transformacje rozumienia i przeżywania przyjaźni i miłości przez młode kobiety
Tenus Izabela: Kształtowanie się poczucia własnej wartości u młodych kobiet w świetle Kazimierza Dąbrowskiego Teorii Dezintegracji Pozytywnej
Zagojska Agnieszka: Transformacje preferowanych wartości oraz motywacji do angażowania się w wolontariat u młodych kobiet
Tomczyk Izabela: Percepcja własnych zachowań agresywnych u młodzieży
Okulska Joanna: Żałoba po stracie rodziców u osób w wieku średniej dorosłości
Siembab Kinga: Człowiek towarzyszący umieraniu i śmierci. Analiza zmian obrazu siebie u wolontariuszy hospicjów dziecięcych
Rok 2009
Dorosz-Dębska Katarzyna: Kształtowanie się tożsamości płciowej młodych mężczyzn w kontekście ich relacji z ojcem
Gadalińska Alina: Transformacje poczucia kobiecości w kontekście relacji z ojcem u młodych kobiet
Klocek Ilona: Transformacje tożsamości cielesnej w relacji z ojcem u młodych kobiet
Patas Marta Lidia: Transformacje doświadczania kobiecości w kontekście przekazu międzypokoleniowego u kobiet w średnim wieku
Wójcik Małgorzata: Kształtowanie się otwartości matek wobec dorosłych córek
Merchut Joanna Ewa: Aktywność kulturalna, osobista i społeczna słuchaczek Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Dorota Aniszewska: Transformacje obrazu siebie u nastoletnich matek
Rok 2010
Aleksandra Rak: Obraz siebie i jego kształtowanie się u nastoletnich matek
Dorota Wróblewicz: Transformacje relacji społecznych u nastoletnich matek
Godzień Justyna: Kształtowanie się satysfakcji z życia u bezrobotnych kobiet w okresie średniej dorosłości
Madejczyk Katarzyna: Transformacje motywacji zawodowej kobiet w wieku przedemerytalnym zagrożonych utratą pracy
Tarnawska Marzena: Transformacje obrazu siebie u bezrobotnych kobiet w wieku przedemerytalnym
Konopa Kamila: Transformacje poczucia jakości życia u kobiet w wieku przedemerytalnym zagrożonych utratą pracy
Gil Urszula: Transformacje poczucia własnej skuteczności u kobiet przechodzących na wcześniejszą emeryturę
Kamińska Anna: Świadomość religijna a rozumienie śmierci u dzieci w wieku przedszkolnym (wspólnie z dr E. Rydz)
- wykład fakultatywny: Jakościowa analiza zjawisk psychologicznych jako procesów transformacji
Wykład 1.
Klasycy psychologii w poszukiwaniu pogłębionego opisu zmian w rozwoju człowieka; holizm i dynamiczne ujmowanie zjawisk; niepodzielność i nieredukowalność zjawisk; genetyczny charakter zmian; wewnętrzna organizacja procesu; zjawisko jako podlegająca zmianom hierarchiczna organizacja; zjawisko jako podlegająca transformacji dynamiczna konfiguracja powiązanych elementów.
Wykład 2.
U źródeł metody mikrogenetycznej; metoda mikrogenetyczna jako metodologiczna konsekwencja klasycznych dynamicznych definicji rozwoju; obserwacja eksperymentalna i imitowanie naturalnego procesu (W. Wundt).
Wykład 3.
Metoda mikrogenetyczna jako narzędzie: odtwarzania ogniw sekwencji rozwojowej (H.Werner, F. Sander); genetycznego poznania dokonywania się zmiany (L. S. Wygotski); budowania obrazu wielowariantowej struktury procesu (K. Duncker); wewnętrznego różnicowania modelu rozwoju (B. Inhelder).
Wykład 4.
Mikrogeneza i procesy mikrorozwojowe: współczesne kierunki analiz; geneza współczesnych badań mikrorozwojowych; teoria systemów dynamicznych w jakościowych badaniach nad rozwojem człowieka.
Wykład 5.
Jakościowe analizy zmienności i transformacji zjawisk; podejście mikrogenetyczne i procesualne: podobieństwa, różnice i zakresy zastosowań (wprowadzenie).
Wykład 6-7.
Podejście mikrogenetyczne w analizie rozwoju; holistyczny, genetyczny, dynamiczny charakter zmian; teoria systemów dynamicznych jako meta-teoria dla analiz rozwoju; R.Siegler: zmienność form zachowania a dokonywanie się zmian; K.Fischer: zmienność poziomów zachowań a dokonywanie się zmian; P. van Geert: teoria systemów dynamicznych i rozwojowe transformacje; A.Fogel: podejście relacyjno-historyczne i in.
Wykład 8.
Podejście procesualne w analizie rozwoju; podejście procesualne w kontekście badań nad rozwojem człowieka; przedmiot badań w podejściu procesualnym i jego opis; pytania badawcze w podejściu procesualnym.
Wykład 9.
Analiza danych w badaniach procesualnych; schemat analizy danych w badaniu procesualnym: analiza pojedynczych przypadków (wstępna analiza; re-analiza każdego przypadku z użyciem sieci kategorii opisu; poszukiwanie wewnętrznej organizacji każdego z przypadków)
i analiza zbioru pojedynczych przypadków (poszukiwanie grup przypadków o wspólnych charakterystykach; warianty zjawiska; model zjawiska w toku transformacji); zabezpieczanie wartości badań na kolejnych poziomach analizy.
Wykład 10.
Podejście procesualne: warianty badań nad procesami w mikro- i makroskali; Rodzaje zjawisk i odpowiadające im kierunki poszukiwań badawczych.
Wykład 11-12.
Umiejscowienie vs brak umiejscowienia zjawiska w czasie: przykłady badań procesualnych z każdorazowym określeniem przedmiotu badań i problemu badawczego, uzasadnieniem zastosowania podejścia procesualnego, charakterystyką proponowanej procedury badawczej, analizami na poziomie pojedynczych przypadków i zbioru przypadków; prezentacja i interpretacja uzyskanych rezultatów.
Wykład 13-14.
Nadanie transformacji zjawiska a sposób rozpatrywania relacji podmiot-kontekst: przykłady badań procesualnych z każdorazowym określeniem przedmiotu badań i problemu badawczego, uzasadnieniem zastosowania podejścia procesualnego, charakterystyką proponowanej procedury badawczej, analizami na poziomie pojedynczych przypadków i zbioru przypadków; prezentacja i interpretacja uzyskanych rezultatów.
Wykład 15.
Od jakościowej do ilościowej analizy procesów transformacji; procesualna analiza danych jakościowych jako punkt wyjścia do budowania równań strukturalnych.
Mgr Anna Garbacz
Mgr Małgorzata Kajda
Mgr Katarzyna Zaborek
Mgr Kamila Konopa
Ostatnia aktualizacja: 04.04.2011, godz. 23:39 - Kamila Król