Wykształcenie:
studia magisterskie |
|
1995-2000 | filologia polska, WNH, KUL |
2000
|
praca magisterska: „Najsubtelniejszy muzyk w poezji”? Juliusz Słowacki a muzyka, 2000 (nagroda Rektora KUL), prowadzący – prof. dr hab. D. Paluchowska |
1999-2002 |
muzykologia (magisterium z wyróżnieniem), Wydział Teologii, KUL |
2002
|
Związki muzyki i poezji w twórczości Słowackiego, 2002, prowadzący – prof. dr hab. S. Dąbek
|
2002 |
tytuł licencjusza teologii w zakresie muzyki sakralnej; Wydział Teologii KUL |
studia doktoranckie 2003-2005 |
WNH, KUL |
2005 |
praca doktorska: Poezja „...nutami niesiona". O muzycznej recepcji twórczości Juliusza Słowackiego (II nagroda w 11 edycji Konkursu im. Konrada i Marty Górskich; Toruń 2009), promotor –prof. dr hab. D. Paluchowska, recenzenci: prof. dr hab. M. Piotrowska; prof. dr hab. A. Timofiejew |
habilitacja 2014 |
stopień doktora habilitowanego w zakresie literaturoznawstwa (książka Światłocienie i dysonanse. O Norwidzie i tradycji literackiej); Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, recenzenci: prof. dr hab. Grażyna Halkiewicz-Sojak, prof. dr hab. Zdzisław Łapiński, prof. dr hab. Krzysztof Trybuś |
Podyplomowe Studia z Emisji Głosu, 2006-2007 |
Uniwersytet Wrocławski, tytuł instruktora emisji głosu |
Podyplomowe Studia Logopedyczne, 2015-2017 |
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, uprawnienia logopedy |
2017
|
profesor nadzwyczajny |
2020
|
profesor KUL |
Zainteresowania naukowe: literatura oświecenia i romantyzmu, komparatystyka interdyscyplinarna - szczególnie relacje pomiędzy literaturą a muzyką (libretta operowe, „muzyczność” literatury oraz sposób funkcjonowania dzieł literackich w partyturach muzycznych) oraz oddziaływanie tradycji ikonograficznej na literaturę; hermeneutyka literacko-muzyczna; recepcja twórczości poetów polskiego oświecenia i romantyzmu, „długie trwanie” epok minionych (zwłaszcza baroku) w kulturze oświecenia i romantyzmu, tradycja retoryczna w literaturze.
PUBLIKACJE
2020
- Spór o polską „poezję muzykalną”. Królikowski ‒ Elsner, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 1.
- Krakowiacy i Górale, Krakowiacy i Cyganie oraz „krakowiak w swojej postaci”: literacko-muzyczne transformacje, [w:] Przybylski i inni. Nowe studia o znaczeniu Krakowa i regionu w kulturze oświecenia, red. R. Dąbrowski, Kraków 2020.
- Poetyckie symfonie Karola Wojtyły, "Roczniki Humanistyczne" 2020, t. 68, z. 1.
2019
-
Erudycja i wyznanie. O przypisach w twórczości Cypriana Norwida (rekonesans), [w:] Komentarze i przypisy w książce dawnej i współczesnej, red. B. Mazurkowa, Katowice 2019.
-
Penderecki i inni. O muzycznych rekontekstualizacjach “Sonetów krymskich”, [w:] Mickiewiczowskie konteksty, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2019.
2018
- Liberał kaznodzieją. Spostrzeżenia na marginesach trzech oracji funeralnych Stanisława Kostki Potockiego, [w:] O spuściźnie literackiej Stanisława Kostki Potockiego. Studia i szkice, red. D. Folga-Januszewska, T. Chachulski, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2018.
- Norwid’s Tears. On Lyricism and Rhetoric, "Colloquia Litteraria" 2018, nr 2.
- “I Glanced into the Nether-World.” Some Remarks on the Tradition of Conversations with the Dead in the Writings of Cyprian Norwid, "Colloquia Litteraria" 2018, nr 2.
2017
- Pomiędzy światami. Studia z literatury oświecenia i romantyzmu, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017.
- Cyganie sentymentalni i romantyczni (Kniaźnin - Moniuszko), „Napis. Pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej” 2016, seria XXII: Parafrazy, kontynuacje i aluzje literackie. [druk: 2017]
- Pomiędzy światami: “Głos zabitego do sądu”, [w:] Czytanie Karpińskiego, t. I, red. B. Mazurkowa, T. Chachulski, Warszawa 2017.
- Patchwork opera or Moniuszko’s version on the "Gypsies" by Kniaźnin, “Interdisciplinary Studies in Musicology” 2016, t. 16. [druk: 2017]
- "Musical" Słowacki and Music Written to Słowacki's Works, "Colloquia Litteraria" 2017, nr 2.
2016
- Tradycja retoryczna w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
- „Zatkaj mi uszy, żono!”. Kilka uwag o muzycznych kontekstach czytania twórczości Wata, [w:] Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. A. Hejmej, T. Górny, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2016.
- Z Mozartem w tle: Pieśń śpiewana na obiedzie w Sielcach pod Łazienkami dnia 7 września 1788 roku, [w:] Czytanie Trembeckiego, red. J. Snopek, W. Kaliszewski, B. Mazurkowa, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2016, seria: Czytanie Poetów Polskiego Oświecenia, t. 4.
- „Zabawa będzie trwała całą noc!”. Wokół opery „Pan Tadeusz” Apolinarego Szeluty, [w:] „Pan Tadeusz”. Poemat – postacie – recepcja, E. Hoffmann-Piotrowska, A. Fabianowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
- Upamiętniane, rekonstruowane, transponowane. Na marginesie Norwidowych ekfraz, [w:] Pamięć jako źródło dzieła sztuki, red. M. Cieśla-Korytowska, J. Czernik, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, seria: Komparatystyka Polska. Tradycja i współczesność, t. XVIII.
- „Wyjrzałem w za-świat [...]”. Kilka uwag o tradycji rozmów zmarłych w twórczości Cypriana Norwida, „Colloquia Litteraria” 2016, nr 1.
- Samuel Zborowski contra Kanclerz Zamoyski, czyli retoryka w zaświatach, [w:] Tradycja retoryczna w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
- Wstęp, [w:] Tradycja retoryczna w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
2015
- I cóż po starości?: Do poety starego, [w:] Czytanie Naruszewicza, red. B. Wolska, T. Kostkiewiczowa, B. Mazurkowa, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2015, seria: Czytanie Poetów Polskiego Oświecenia, t. 3, cz. 2.
2014
- Wokół metaliterackości i ironii: Rozmowa XXV. Między Nestorem i Hipokratem, [w:] Czytanie Krasickiego, T. Kostkiewiczowa, R. Doktór i B. Mazurkowa, seria: Czytanie Poetów Polskiego Oświecenia, t. 2, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2014.
- Paw i Wąż, czyli o Oriencie Krasińskiego, [w:] „Gdzie piękność, gdzie poezja...” Zygmuntowi Krasińskiemu w 200. rocznicę urodzin (1812-1859), red. A. Czajkowska, E. Mika, seria: Studia o literaturze XIX i XX wieku, t. IV, Częstochowa 2014.
2013
- Światłocienie i dysonanse. O Norwidzie i tradycji literackiej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, ss. 425.
- Słowacki i świerszcze, [w:] Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości, red. A. Dębska-Kossakowska, P. Paszek, L. Zwierzyński, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 65-81.
-
Norwidowska łza. Wokół liryczności i retoryczności, [w:] Liryczność. W kręgu estetyki, teorii i historii literatury, red. B. Kuczera-Chachulska, E. Skalińska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2013, s. 71-113 [przedruk]
-
współautorstwo opracowań bibliograficznych tematów [w:] Przewodnik po tematach Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, red. A. Wójtowicz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2013;
-
autorstwo tematu konkursowego XIV OLiJP: Literatura polskiego romantyzmu wobec innych sztuk (http://www.olijp.pl/?q=node/71)
2012
- [współred.] Powinowactwa sztuk w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. Kulesza-Gierat, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, ss. 444.
- Homo bulla w romantycznej nieskończoności, [w:] Powinowactwa sztuk w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. Kulesza-Gierat, Lublin 2012, s. 121-139.
- Romantyzm w muzyce, hasło [w:] Encyklopedia katolicka, t. XVII, TN KUL, Lublin 2012, k. 143-146.
- Od redakcji [z M. Kuleszą-Gierat], [w:] Powinowactwa sztuk w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. Kulesza-Gierat, Lublin 2012, s. 7-9.
- Tradycja barokowa w „Agaj-Hanie”, „Rocznik Przemyski” 2012, z. 2: Literatura i język, s. 73-104.
- Słowacki kompozytorów, [w:] Piękno Juliusza Słowackiego, t. I: Principia, red. J. Ławski, K. Korotkich, G. Kowalski, Białystok 2012, s. 429-437.
- Norwidowska łza. Wokół liryczności i retoryczności, „Colloquia Litteraria” 2012, z. 2 (13), s. 47-87.
- [red. językowa] „Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” 2012, nr 13 (22).
2011
- Muzyczny poemat i kompozytorzy. „W Szwajcarii”, [w:] „Poeta przez pryzma przepuszczony”. Juliusz Słowacki w 200. rocznicę urodzin, pod red. E. Nowickiej, M. Piotrowskiej, Poznań 2011, s. 101-114.
- „Pozwól tam spojrzeć zawróconej głowie…”. W szwajcarskim ogrodzie Słowackiego, [w:] Juliusz Słowacki – interpretacje i reinterpretacje, pod red. E. Skalińskiej, E. Szczeglackiej, Warszawa 2011, s. 137-154.
- Słowacki’s Chopin, [w:] Interdisciplinary Studies in Musicology, t. 9 (for 2010): 1810-1910-2010: Chopin’s Shadow. Transformations of the composer’s image in culture and the arts, red. M. Gmys, D. Jasińska, A. Lubońska, Poznań 2011, s. 55-68.
2010
- (współred.) „Poznawać (więc kochać!)”. O Danucie Paluchowskiej, pod red. A. Seweryn, D. Seweryna, Lublin 2010, ss. 434.
- Od redakcji [razem z D. Sewerynem], [w:] „Poznawać (więc kochać!)”. O Danucie Paluchowskiej, pod red. A. Seweryn, D. Seweryna, Lublin 2010, s. 5-7.
- [bez tytułu], [w:] „Poznawać (więc kochać!)”. O Danucie Paluchowskiej, pod red. A. Seweryn, D. Seweryna, Lublin 2010, s. 17-19.
- Wiersz jako muzyczny po-tekst (Słowacki - Malawski), [w:] Liryka romantyczna i inne szkice, pod red. B. Kuczery-Chachulskiej, Warszawa 2010, s. 87-99.
- Henryk Marian Życzyński, por. rez. WP (biogram opublikowany [w:] Prof. Henryk Życzyński (1890-1940), Lublin 14.04.2010, Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”, Akademicki Klub Myśli Społeczno-Politycznej Vade Mecum, s. 2-6; [ulotka wydana z okazji Uroczystości posadzenia Dębu Pamięci).
2009
- Muzyka w „Królu Duchu”, [w:] Przez gwiazdy i błękit jestem z Wami. W 200. rocznicę urodzin Juliusza Słowackiego, pod red. M. Chrostka, T. Pudłockiego i J. Starnawskiego, Przemyśl-Rzeszów 2009, s. 123-134.
2008
- Poezja „nutami niesiona”. O muzycznej recepcji twórczości Juliusza Słowackiego, Warszawa 2008, ss. 338.
- (współred.) Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu, pod red. D. Seweryna, W. Kaczmarka, A. Seweryn, Lublin 2008, ss. 685.
- „Spojrzenie w górę” i „na dół”. Słowacki – Karłowicz, [w:] Czterdzieści i cztery studia ofiarowane profesorowi Marianowi Maciejewskiemu, pod red. D. Seweryna, W. Kaczmarka, A. Seweryn, Lublin 2008, s. 343–355.
2006
- „Jakaś Wahlwerwandschaft...” Czyli o Słowackim i Chopinie raz jeszcze, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Profesor Danucie Zamącińskiej-Paluchowskiej, pod red. M. Łukaszuk, M. Maciejewskiego, Lublin 2006, s. 305-318.
- „Najsubtelniejszy muzyk w poezji”? Juliusz Słowacki a muzyka, „Roczniki Humanistyczne” 2006, z. 1, s. 149-235.
- Muzyczny Słowacki i muzyka pisana do dzieł Słowackiego, „Colloquia Litteraria” 2006, z. 1, s. 10-30.
2003
- Pieśń kościelna, hasło [w:], Religia. Encyklopedia PWN, red. naukowa T. Gadacz, B. Milerski, t. 8, Warszawa 2003, s. 186-188.
2002
- Messiaen Olivier, hasło [w:], Religia. Encyklopedia PWN, red. naukowa T. Gadacz, B. Milerski, t. 6, Warszawa 2002, s. 502-503.
- Nikodemowicz Andrzej, hasło [w:], Religia. Encyklopedia PWN, red. naukowa T. Gadacz, B. Milerski, t. 7, Warszawa 2002.
Czynny udział w konferencjach naukowych:
2020
- referat: Poetyckie symfonie Karola Wojtyły [ogólnopolska konferencja naukowa „Czy daleko jeszcze do źródła?”. Literackie przesłanie Karola Wojtyły – Jana Pawła II na XXI wiek, konferencja online, Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII, 29 września 2020]
2019
- referat: Krakowiacy i Górale, Krakowiacy i Cyganie: literacko-muzyczne transformacje [ogólnopolska konferencja naukowa Przybylski i inni. Rola Krakowa i regionu w kulturze epoki oświecenia, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 30-31 maja 2019]
- referat: Stanisław Moniuszko wobec folkloru cygańskiego: "Jawnuta" [zebranie Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza - Oddział Siedlecki, Siedlce 10.12.2019]
2018
- referat: Penderecki i „Grób Potockiej” [ogólnopolska konferencja naukowa Mickiewicz - ciągi dalsze, UKSW, KUL, Garbatka Letnisko, 19 kwietnia 2018];
- referat: Penderecki i inni. O muzycznych rekontekstualizacjach „Sonetów krymskich” [ogólnopolska konferencja naukowa Mickiewiczowskie konteksty, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 15-16 października 2018]
2017
- referat: Mickiewicz inspiracją kompozytorów [ogólnopolska konferencja naukowa Adam Mickiewicz: przewodnik duchowy - intelektualny - polityczny, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 7-8 grudnia 2017];
- referat: Kleiner jako badacz Juliusza Słowackiego [ogólnopolska konferencja naukowa z okazji 100-lecia Liceum im. Bohaterów Porytowego Wzgórza, 7 kwietnia 2017, Janów Podlaski];
- referat: Od erudycji do wyznania. Przypisy w twórczości Cypriana Norwida [ogólnopolska konferencja naukowa Marginalia, komentarze i przypisy w książce dawnej i współczesnej, Uniwersytet Śląski, Katowice 22-23 października 2017];
2016
- referat: Pomiędzy światami: Głos zabitego do sądu [ogólnopolskie seminarium warsztatowe Nad tekstami Karpińskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Badań Literackich PAN, Klewinowo 18-22 maja 2016];
- referat: Problemy z retoryką: późne wiersze Mickiewicza [międzynarodowa konferencja naukowa Liryka Adama Mickiewicza – ekspresja twórczego wyznania, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 12-13 maja 2016];
- referat: „Książę mówców”. O trzech mowach pogrzebowych Stanisława Kostki Potockiego [międzynarodowa konferencja naukowa Literacka spuścizna Stanisława Kostki Potockiego, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Polskie Towarzystwo Badań Nad Wiekiem Osiemnastym, Instytut Badań Literackich PAN, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 14-15 grudnia 2016]
2015
- referat: Mozart po polsku: Pieśń śpiewana na obiedzie w Sielcach pod Łazienkami dnia 7 września 1788 roku [ogólnopolskie seminarium warsztatowe Nad tekstami Trembeckiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Badań Literackich PAN, Sandomierz 18-22 maja];
- referat: Norwid i retoryka [konferencja naukowa Retoryka w kulturze, Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII, Lublin 21 kwietnia 2015];
- referat: Upamiętniane, rekonstruowane, transponowane. Jeszcze o Norwidowych ekfrazach [międzynarodowa konferencja naukowa Pamięć jako źródło dzieła sztuki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 4-6 listopada 2015];
- referat: Samuel Zborowski contra Kanclerz Zamoyski, czyli retoryka w zaświatach [ogólnopolska konferencja naukowa Tradycje retoryczne w kulturze oświecenia i romantyzmu, Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII, Lublin 26-27 listopada 2015];
2014
- Cóż po starości? „Do poety starego” [ogólnopolskie seminarium warsztatowe Nad tekstami Naruszewicza, Janów Podlaski, 19-23 maja 2014; organizatorzy: Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Badań Literackich PAN (w ramach projektu NPRH Czytanie poetów polskiego oświecenia. Krasicki – Naruszewicz – Trembecki – Karpiński)]
- „Wyjrzałem w za-świat [...]”. Wokół tradycji rozmów zmarłych w twórczości Norwida [ogólnopolska konferencja naukowa Romantyzm jako kontynuacja (wobec literatury i kultury czasów I Rzeczpospolitej), Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 31 marca – 1 kwietnia];
- Kultura żywego słowa w polskim romantyzmie [ogólnopolska konferencja naukowa Retoryka w zastosowaniach, Katolicki Uniwersytet Lubelski JPII, Lublin 8 kwietnia 2014].
2013
- Wokół metaliterackości i ironii. „Rozmowa XXV. Między Nestorem i Hipokratem” („Rozmowy zmarłych”), [ogólnopolskie seminarium warsztatowe Nad tekstami Krasickiego, Dubiecko 20-23 maja 2013; w ramach projektu NPRH Czytanie poetów polskiego oświecenia. Krasicki – Naruszewicz – Trembecki – Karpiński, kierownik: prof. dr hab. Bożena Mazurkowa, Uniwersytet Śląski w Katowicach].
- Norwidowe „heroironicum”, czyli „Epos-nasza” [ogólnopolskie spotkanie naukowe Arcydzieło i arcydzielność w twórczości Cypriana Norwida, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 20 marca 2013].
2012
- Międzynarodowa konferencja naukowa „Gdzie piękność, gdzie poezja...?”. Zygmuntowi Krasińskiemu w 200. rocznicę urodzin, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, Instytut Filologii Polskiej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Złoty Potok, 3-5 września 2012 [referat: Paw i Wąż, czyli o Oriencie Krasińskiego];
-
Ogólnopolska konferencja naukowa Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach współczesnej podmiotowości, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, 5-6 grudnia 2012 [referat: Słowacki i świerszcze]
2011
- Liryczność jako przedmiot badań estetyki, teorii i historii literatury, Warszawa, 28-29 listopada 2011, (referat: Norwidowska łza. Wokół liryczności i retoryczności).
2010
- Powinowactwa sztuk w kulturze oświecenia i romantyzmu, Lublin, 14-15.10.2010 r. (referat: Homo bulla w romantycznej nieskończoności)
2009
- Juliusz Słowacki - autor wierszy. Interpretacje i reinterpretacje (VI Colloquia romantyczne), Warszawa, 27-28.11.2009 r. (referat: „Pozwól tam spojrzeć zawróconej głowie…” W szwajcarskim ogrodzie Słowackiego)
- Poeta „przez pryzma przepuszczony”. Juliusz Słowacki w 200. rocznicę urodzin, Poznań, 15-16.10.2009 r. (referat: Muzyczny poemat i kompozytorzy. „W Szwajcarii”)
- Piękno Słowackiego, Białystok, 6-9.05.2009 r. (referat: Słowacki kompozytorów)
- Juliusz Słowacki. W 200 rocznicę urodzin, Przemyśl-Rzeszów, 2-3.04.2009 r. (referat: Muzyka w „Królu Duchu”)
- Posiedzenie siedleckiego oddziału TliAM; Siedlce, 9.09.2009 r. (referat: Literacko-muzyczne pogranicze: „W Szwajcarii” Juliusza Słowackiego)
2008
- Liryka romantyczna – rewizje i perspektywy badań, Warszawa, 2008 (referat: Wiersz jako muzyczny po-tekst (Słowacki – Malawski)
2003
- Spotkania romantyczne, Kazimierz Dolny, 18-22.12.2003 r. (referat „Symfonie tonów” i „poetyckie fugi”)
Ostatnia aktualizacja: 15.12.2020, godz. 17:22 - Agata Seweryn