Prawo konkurencji
prowadzący: Prof. dr hab. Marcin Trzebiatowski (prof. KUL)
jednostka: Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
kierunek studiów: Prawo (studia stacj./mag. - r. IV sem. 7-8 i r. V sem. 9-10)
forma zajęć: seminarium
Cel zajęć
Celem w/w zajęć jest zapoznanie słuchaczy z pojęciem, zakresem i źródłami prawa konkurencji, wskazanie na kluczowe zagadnienia teoretyczno-praktyczne, dokonanie przeglądu literatury i orzecznictwa w odniesieniu do wybranych zagadnień, wyrobienie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów w ramach w/w zagadnień, w tym umiejętności poszukiwania materiałów źródłowych do analizy danego zagadnienia.
Metody dydaktyczne
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, analizy regulacji prawnej, literatury i orzecznictwa, z zastosowaniem studium wybranego przypadku, z zakresu regulacji ustaw: o ochronie konkurencji i konsumentów, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Tematyka
Tematyka zajęć skupia się wokół takich zagadnień, jak:
1) pojęcie i zakres prawa konkurencji;
2) źródła prawa konkurencji;
3) podstawowe zagadnienia dotyczące zwalczania nieuczciwej konkurencji;
4) pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji;
5) poszczególne typy czynów nieuczciwej konkurencji;
6) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczenia przedsiębiorstwa;
7) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczania towarów lub usług;
8) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa;
9) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie informacji o przedsiębiorstwie;
10) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie umów zawieranych w działalności przedsiębiorstwo;
11) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie dostępu do rynku;
12) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy;
13) czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług;
14) podstawowe zagadnienia dotyczące przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym;
15) pojęcie i rodzaje nieuczciwych praktyk rynkowych;
16) podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony konkurencji i konsumenta;
17) pojęcie i rodzaju porozumień ograniczających konkurencję;
18) pojęcie i formy nadużywania pozycji dominującej;
19) kontrola i ograniczenie koncentracji przedsiębiorstw;
20) pojęcie i rodzaje praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;
21) organizacja ochrony konkurencji i konsumentów;
22) wzajemny stosunek przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowych i przepisów o ochrony konkurencji i konsumentów;
23) regulacja prawa konkurencji w ustawach ogólnych i innych ustawach szczegółowych;
24) ustawowe zakazy konkurencji;
25) zakazy konkurencji w działalności spółek;
26) zakazy konkurencji w działalności innych przedsiębiorców;
27) umowne zakazy konkurencji;
28) umowne zakazy konkurencji w dziedzinie prawa handlowym;
29) umowne zakazy konkurencji w dziedzinie prawa autorskiego;
30) umowne zakazy konkurencji w dziedzinie prawa pracy.
Literatura
Słuchaczom zalecane są następujące pozycje z literatury przedmiotu:
a) podstawowe:
- J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2006.
- A. Michalak, Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008.
- K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, Warszawa 2008.
b) uzupełniające:
- E. Nowińska, M. du Vall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa 2005.
- K. Osajda, E. Łętowska (red.), Nieuczciwe klauzule w prawie umów konsumenckich, Warszawa 2005.
- E. Derkacz, A. Jurkiewicz, B. Pęczalska, Reforma wspólnotowego prawa konkurencji, Warszawa 2005.
- R. Stefanicki, Nieuczciwe praktyki handlowe w świetle prawodawstwa Unii Europejskiej. Dyrektywa 2005/29/WE, Warszawa 2007.
- I.B. Nestoruk, Prawo konkurencji. Pytania. Kazusy. Tablice, Warszawa 2008.
Ostatnia aktualizacja: 21.06.2021, godz. 12:19 - Michał Hałasa