Katedra Pedagogiki Opiekuńczej
Skład Katedry Pedagogiki Opiekuńczej
-
o. dr hab. Roman Jusiak – kierownik Katedry
- Ks. dr hab. Andrzej Łuczyński - adiunkt
- Dr Tomasz Wach - adiunkt
- Dr Lidia Pietruszka - asystent
Katedra Pedagogiki Opiekuńczej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II realizuje działania zmierzające do wzbogacenia dorobku ciągle jeszcze młodej subdyscypliny pedagogicznej, jaką jest pedagogika opiekuńcza. Aktywność naukowo-badawcza Katedry wpisuje się w ożywioną w ostatnich latach ogólnopolską dyskusję nad kondycją polskiego systemu opieki i wychowania. W Katedrze poszukuje się skutecznych metod przeciwdziałania i rozwiązywania problemów związanych z wykluczeniem i niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży.
Dorobek naukowo-badawczy i dydaktyczny Katedry Pedagogiki Opiekuńczej jest bogaty. Aktualnie, cele naukowe pracowników Katedry koncentrują się na szeroko rozumianej aktywności opiekuńczej i resocjalizacyjnej. Podejmowane są badania dotyczące teorii, metodyki i praktyki opiekuńczej i resocjalizacyjnej. Zadania naukowe pracowników ogólnie określić można jako działania ukierunkowane na wzbogacenie wiedzy na temat opieki oraz wypracowanie dyrektyw doskonalenia działań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Pracownicy systematycznie poszerzają zakresu swoich badań i analiz dotyczących działań opiekuńczych, pomocowych i resocjalizacyjnych, odpowiadając tym samym na aktualne potrzeby społeczne.
W ramach aktywności dydaktycznej Katedra Pedagogiki Opiekuńczej prowadzi i planuje wykłady, konferencje, sesje i międzynarodowe sympozja naukowe zmierzające do upowszechnienia wiedzy i nowatorskich rozwiązań w dziedzinie pedagogiki opiekuńczej i resocjalizacyjnej. Poszukiwanie nowych obszarów refleksji i badań naukowych z zakresu zaspokajania zróżnicowanych potrzeb w dynamicznie przeobrażającym się polskim i europejskim społeczeństwie, staje się obecnie jednym z priorytetowych zadań Katedry Pedagogik Opiekuńczej.
Pracownicy Katedry szczególnie zaangażowani są w kształcenie studentów w ramach prowadzonej specjalności: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacja. W warstwie formacyjnej dąży się do budzenia zainteresowań studentów szeroko rozumianą opieką oraz działaniami resocjalizacyjnymi, a także kieruje się ich procesem zdobywania wiedzy w tym zakresie i kształtowania postaw opiekuńczych.
Ostatnia aktualizacja: 05.08.2015, godz. 09:08 - Marta Antoniuk-Zych