Aktualności / Wydarzenia

Naukowcy z KUL i Lubelski Podcast Naukowy

Lubelski Podcast Naukowy to projekt Fundacji Polskiej Akademii Nauk, który jednoczy przedstawicieli lubelskiego środowiska nauki. Wśród nich znaleźli się także badacze z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Podcast powstał przede wszystkim po to, aby w przystępny sposób udostępniać wyniki badań naukowych szerokiemu gronu odbiorców – zarówno tym, którzy starają się regularnie śledzić nowinki badawcze, jak i tym, którzy na co dzień nie poświęcają im wiele uwagi. Inicjatywa ma na celu popularyzację wiedzy z obszaru dziedzin nauk: przyrodniczych, inżynieryjnych i technicznych, medycznych i nauk o zdrowiu, rolniczych, społecznych, humanistycznych.

Szefem projektu jest Marcin Superczyński – dziennikarz, wykładowca akademicki, asystent w Katedrze Warsztatu Medialnego i Aksjologii. Specjalizuje się w dziennikarstwie radiowym, jestem autorem podcastów dotyczących między innymi problematyki międzynarodowej, wojskowości oraz rozwoju nauki.

Twórcy Lubelskiego Podcastu Naukowego zaplanowali nagranie 88 odcinków. Audycje ukazują się co tydzień i są dostępne na stronie www.lubelskipodcastnaukowy.pl oraz w aplikacjach mobilnych.

W podcastach, które prowadzi w ramach projektu Marcin Superczyński, biorą udział przedstawiciele lubelskiego środowiska nauki, którzy promują osiągnięcia lubelskiej nauki, komentują na bieżąco jej rozwój, definiują osiągnięcia naukowo-badawcze. Wśród nich znaleźli się również naukowcy z Instytutu Dziennikarstwa i Zarządzania KUL: dr hab. Justyna Szulich-Kałuża, prof. KUL, dr hab. Dariusz Wadowski, ks. dr Rafał Pastwa oraz dr Aneta Wójciszyn-Wasil, którzy wystąpili w 41 odcinku podcastu pt. Dziennikarstwo przyszłości.

 



Badacze rozmawiali o wyzwaniach stawianych przed współczesnym dziennikarstwem, o zmianach, jakie stale zachodzą w świecie mediów, a także o tym, jak rozwój nowoczesnych form oraz narzędzi komunikacji wpływa na aktualny obraz środków masowego przekazu. Eksperci opowiadali również o kierunkach zmian i oczekiwaniach odbiorców dzisiejszych mediów. Mówili także o tym, czego spodziewają się studenci, którzy decydują się podjąć studia dziennikarskie. Naukowcy podkreślali, że studia te pozwalają zdobyć nie tylko umiejętności praktyczne, ale i naukowo-badawcze, niezbędne do zrozumienia procesów komunikacyjnych.