Oferta Instytutu Pedagogiki

PREZENTACJA INSTYTUTU

 

Instytut Pedagogiki jest jednostką naukowo-dydaktyczną Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, uniwersytetu o pełnych prawach publicznych szkół wyższych. Instytut Pedagogiki, należy do najstarszych polskich ośrodków badań pedagogicznych i jest najstarszy w Lublinie.

Instytut Pedagogiki jest silnym, dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem naukowym
i dydaktycznym oraz ważnym ośrodkiem działalności studenckiej. Badania pedagogiczne prowadzone w KUL opierają się na rodzimej tradycji, bogatych doświadczeniach praktycznych, oryginalnej teoretycznej myśli pedagogicznej, a także na najnowszych osiągnięciach poznawczych pedagogiki oraz innych nauk. Zgodnie ze specyfiką Uniwersytetu Katolickiego, refleksja naukowa oraz działalność dydaktyczna bazuje na myśli chrześcijańskiej, jednakże w duchu szacunku dla wartości osobowych i uniwersalnych otwarta jest również na dialog z przedstawicielami różnych koncepcji i poglądów.

Strukturę Instytutu Pedagogiki tworzy dziesięć katedr, reprezentujących specjalistyczne obszary badań edukacyjnych. Są to: Katedra Pedagogiki Ogólnej,  Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej, Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej, Katedra Pedagogiki Specjalnej, Katedra Pedagogiki Rodziny, Katedra Pedagogiki Społecznej
i Pedagogiki Opiekuńczej, Katedra Psychopedagogiki, Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej, Katedra Biografistyki Pedagogicznej, Katedra Pedagogiki Porównawczej
i Teorii Wychowania.

Instytut zatrudnia ponad trzydziestu pracowników z wykształceniem pedagogicznym oraz kilkunastu specjalistów reprezentujących inne dyscypliny nauki.

Pracownicy Instytutu Pedagogiki są cenionymi naukowcami zarówno w na ternie naszego kraju, jak i poza jego granicami. Zajmują kluczowe stanowiska w polskich
i międzynarodowych instytucja naukowych, m.in. Radzie Doskonałości Naukowej, Prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Zespole Ekspertów do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych przy Ministrze Edukacji Narodowej, Zespole Ekspertów do spraw projektu programu z zakresu zdrowia prokreacyjnego przy Ministerstwie Zdrowia, Międzynarodowego Stowarzyszenia Instytutów Pedagogiki Uniwersytetów Katolickich.

 

OFERTA INSTYTUTU

 

1.„Wspieranie rozwoju dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych w środowisku szkoły ogólnodostępnej”:

  • przygotowanie szkoły na przyjęcie ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych.

Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),

  • spektrum zaburzeń autystycznych: przyczyny, objawy, specyfika funkcjonowania osoby z ASD, możliwości rozwojowe. Grupa docelowa: pracownicy szkół ogólnodostępnych (nauczyciele, pracownicy administracji, obsługa),
  • trudne zachowania osób ze spektrum zaburzeń autystycznych: typy zachowań trudnych, diagnoza, metody pracy. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ogólnodostępnych,
  • mój kolega/koleżanka z autyzmem. Grupa docelowa: uczniowie (szkolenie dedykowane szczególnie uczniom klas, do których uczęszczają osoby z ASD),
  • dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych. Grupa docelowa: rodzice uczniów ze szkół (szczególnie klas), do których uczęszczają osoby z ASD.

 

2.”Innowacje pedagogiczne i organizacyjne w szkole zarządzającej wiedzą”

MODUŁY:

1.Innowacje jako zadanie własne szkoły i nauczyciela-identyfikacja problematyki.

2.Innowacje dydaktyczne i metodyczne w zakresie przedmiotu (modułu) nauczania.

3.Innowacje wychowawcze-wychowanie ku wartościom w szkole i na lekcji przedmiotowej.

4.Innowacje organizacyjno-komunikacje, werbalne i niewerbalne w środowisku  szkoły.

 

3.„Sposoby kształcenia kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym”:

  • przygotowanie i publikacja opracowania pt. Rozwijanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej na I etapie edukacyjnym. Teoria i implikacje praktyczne,
  • cykl autorskich szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej województwa lubelskiego /mogą odbywać się w ramach szkoleniowych rad pedagogicznych na terenie szkół lub w formie kursów na Uniwersytecie: kształtowanie kompetencji kluczowych w edukacji matematycznej uczniów klas młodszych szkoły podstawowej,
  • opracowanie autorskich programów szkoleniowych - tematy poszczególnych bloków:

Kompetencje kluczowe w świetle zaleceń Rady Unii Europejskiej. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,

 

Specyfika rozwoju ucznia w wieku wczesnoszkolnym jako czynnik warunkujący rozwijanie kompetencji kluczowych. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,

 

Edukacja matematyczna na I etapie kształcenia jako obszar rozwijania kompetencji kluczowych – rozwiązania praktyczne. Grupa docelowa: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,

 

Organizacja i przeprowadzenie wolontariatu w szkole ogólnodostępnej-

autorskie programy szkoleń dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów,

 

Podstawy prawne i zasady organizacji wolontariatu w szkole. Grupa docelowa: dyrektorzy i nauczyciele,

 

Zakładanie i prowadzenie szkolnego klubu wolontariusza. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole,

 

Trudności związane z wolontariatem w szkole. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,

 

Motywowanie wolontariuszy do pracy. Grupa docelowa: nauczyciele zainteresowani prowadzeniem wolontariatu w szkole lub prowadzący szkolne kluby wolontariatu lub inne formy wolontariatu w szkole,

 

Jak być wolontariuszem? Grupa docelowa: uczniowie zainteresowani wolontariatem.

 

4.Programy edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom dla pierwszego etapu edukacyjnego. Grupa docelowa: szkoły podstawowe w Polsce i Polskie szkoły za granicą:

  • pojęcie edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom,
  • potrzeba edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom na pierwszym etapie edukacyjnym,
  • funkcja edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom w integralnym rozwoju osoby,
  • przykłady koncepcji programów wychowawczo- dydaktycznych (z wiedzą
    o wartościach i rozwiązaniami metodycznymi), dla trzech podstawowych struktur aksjologicznych:

I struktura, którą tworzy zespół wartości opisujący osobę:  godność, rozumność – mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości i zdolność do transcendencji,

II struktura, którą tworzą wartości związane z poszczególnymi warstwami rozwojowymi człowieka: biologiczną, psychologiczną, socjologiczną, kulturologiczną (kulturotwórczą),  światopoglądową,

III struktura,  mającą charakter tożsamościowy. Zespół tych wartości tkwi
w kulturze społeczności lokalnej i narodowej.

 

5.Autorski program do nauki metody fonogestów (Polish Cued Speech Method) oraz międzynarodowego modelu wykorzystania metody PCSM w pracy z dziećmi i młodzieżą z uszkodzeniami słuchu.

 

6.Pedagogika przedszkolna według koncepcji Edmunda Bojanowskiego.

 

7.Wspieranie rozwoju ucznia oraz zajęci socjoterapii.

 

8.Pomoc rodzinie w realizacji funkcji wychowawczej i rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców.

 

9. Edukacja włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

10.Edycje krytyczne tekstów pedagogicznych autorstwa klasyków pedagogiki oraz pracy kulturalno-oświatowej. Oferta adresowana m.in. do redakcji wydawnictw, towarzystw oświatowych, towarzystw naukowych, gromadzeń i stowarzyszeń zakonnych.

 

KONTAKT W SPRAWIE KOMERCJALIZACJI

Broker innowacyjności – Monika Prokopiak - Raczkowska

Centrum Transferu Wiedzy, pok. CTW 15

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Al. Racławickie 14

20-950 Lublin

e-mail: monikaraczkowska@kul.pl

tel.  + 48 81 4545 686


WSPÓŁPRACA

ikona
ikona
ikona
ikona
ikona