dr hab. Aneta Kramiszewska, adiunkt - kierownik Katedry

Obszar zainteresowań: ikonografia chrześcijańska

Aktualnie prowadzone badania: rola sztuki w doświadczeniu religijnym, rola sztuki w doświadczeniu mistycznym

 

 

dr Elżbieta Błotnicka-Mazur, adiunkt, od 21.10.2024 dyrektor Muzeum KUL

Obszar zainteresowań: sztuka lat 60. i 70. XX wieku; malarstwo, rzeźba i architektura 20-lecia międzywojennego; architektura modernistyczna

Aktualnie prowadzone badania: twórczość Adama Marczyńskiego z Grupy Krakowskiej; rzeźba w przestrzeni publicznej i zjawiska na pograniczu dyscyplin

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • 2024 - udział w 16th World Congress of Semiotics: Signs and Realities, pod auspicjami International Association for Semiotic Studies, zorganizowany przez: Wydział Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, 2-6 września 2024, Warszawa (Polska), tytuł referatu: The codes of Adam Marczyński's "Variables" in artistic reality i prowadzenie sesji w panelu "Semiotic(s) and artistic realities"
  • 2022 - udział w 15th Congress of Semiotics: Semiotics in the Lifeworld, zorganizowanym przez International Association for Semiotic Studies, Hellenic Semiotic Society, SemioLab, University of Macedonia, Culture Borders Gender Lab., 30.08-03.09.2022 Saloniki (Grecja), tytuł referatu: Between an emotion and a rational sign. Selected ideas of geometric art i prowadzenie sesji "21st Century Multimedia, semiotics and sentiments" w ramach panelu „Translating sentiments: music, literature, and visual arts en face the signs in human culture from Antiquity to the 21st century”
  • od 2022 - członek seminarium Research Encouters, prowadzonego przez prof. Eero Tarastiego (Helsinki) 
  • 2019 – projekt Mistrzowie Dydaktyki – wizyta studyjna w Uniwersytecie w Gandawie (Belgia) 23-29.06.2019, Cohort 4
  • 2019.06.05 - udział w seminarium naukowym prowadzonym przez prof. dr Magdalenę Marszałek w Institut für Slavistik – Universität Potsdam (Niemcy) – wystąpienie pt.: Soc-modernist architecture in Poland. Desired or undesired heritage?
  • 2019 – grant PROM – projekt pozakonkursowy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej pn. „Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej”, nr projektu POWR.03.03.00-00-PN13/18, realizowany w ramach Działania: 3.3 Umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego, POWER; Instytucja goszcząca: Instituto de História da Arte (ARTIS), Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Portugalia), Alameda da Universidade, 1600-214 Lisboa, 8-14 kwietnia 2019
  • 2017 - Preserving transcultural heritage: your way or my way?, międzynarodowy kongres zorganizowany przez ARTIS – Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa i ICOMOS Portugal, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 5-8 VII 2017 Lizbona (Portugalia), tytuł referatu: Contextualizing the heritage of communist regime in Poland: new narratives.
  • 2016 - AAH2016 Annual Conference, międzynarodowa doroczna konferencja, zorganizowana przez Association of Art Historians, University of Edinburgh, 7-9 IV 2016, Edynburg (Wielka Brytania), tytuł referatu: Festivals introducing art into the city space. Political and economic conditions of art-based revitalisation / gentrification in Poland in Communist and Neo-liberal Reality.
  • 2015 - Provocation as Art. Scandal, Shock and Sexuality in Contemporary Visual Culture, 2nd Ekphrasis Conference in Cinema and Visual Culture, zorganizowana przez Katedrę Kina i Mediów na Wydziale Teatru i Telewizji, Uniwersytet Babeş-Bolyai, 28-29 V 2015 Kluż-Napoka (Rumunia), tytuł referatu: Ritual – Provocation – Dialogue. Aspects of Nudity in the Art of Jerzy Bereś.

 

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. Dispersion of a Work of Art - Adam Marczyński, Tadeusz Kantor, Karol Broniatowski, "Art Inquiry. Recherches sur les arts" 24 (2022), s. 119-138. 
  2. Edward Krasiński’s “Overhead Sculptures”: A Manifestation of Modernity, „Modernism/Modernity” 29 (2022), nr 3, s. 653-671.
  3. Colour as a “ready-made”. Notes on the margins of the works of Adam Marczyński, „Saeculum Christianum” 28 (2021). Wydanie specjalne, s. 176-186.
  4. Art and Artists in City Space. Political and Economic Conditions of Art-based Revitalisation / Gentrification in Poland in the both the Communist and Neo-liberal Reality: Elbląg Biennale of Spatial Forms and Gdańsk Shipyard case studies, „Roczniki Humanistyczne" 69 (2021), z. 4, s. 425-445.
  5. The image of art between ideology and modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960's Poland, „ARTis ON” 9 (2019), s. 97-106.
  6. The taming of space in recovered territories. The participatory aspects of Biennale of Spatial Forms in Elbląg and Visual Arts Symposium Wrocław '70, „Art Inquiry” 20 (2018), s. 133-157.
  7. Rethinking Polish assemblages of the 1960s: the re(turn) to things, „Roczniki Humanistyczne” 66 (2018), z. 4, s. 131-150.

 

dr Anna Dzierżyc-Horniak, asystent

Obszar zainteresowań: sztuka współczesna po 1945 roku; Galeria Foksal; nowe media; krytyka artystyczna

Aktualnie prowadzone badania: polska sztuka lat 60-80. XX wieku; współczesne praktyki artystyczne w ramach takich kategorii, jak „white cube”, „archiwum”, „architektura pamięci”, „obecność”, „zwrot performatywny”

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

 

  • 2019 – międzynarodowa polsko-japońska konferencja „Jikihitsu”. Sygnatura Artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej / The Signature of the ArtistThe Presence of Japanese Tradition in Contemporary Polish Art, Kolegium Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Stowarzyszenie Architektów Polskich (Warszawa), referat: Potrzebne jest skupienie, wewnętrzna cisza, chęć słuchania. Koji Kamoji w artystycznym dialogu z polskimi artystami.
  • 2019 – międzynarodowa konferencja Artistic contacts between political blocs after World War II in Central Europe: visual arts, power, cultural propaganda, Wydział Pedagogiki i Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk (Kalisz), referat: “These were interesting adventures and sort of bestowed on us...”. Foksal Gallery in the wide world of British exhibitions [„To były ciekawe przygody i takie jakby darowane…”. Galeria Foksal na brytyjskich „salonach”].
  • 2015 – interdyscyplinarna konferencja międzynarodowa Tekst a dzieło sztuki, Katedra Historii Sztuki UŁ i Katedra Filologii Słowiańskiej UŁ, Katedra Historii Sztuki Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuk, Ceraneum Centrum Badań nad Historią i Kulturą Basenu Morza Śródziemnego i Europy Południowo-Wschodniej im. prof. Waldemara Cerana (Łódź), referat: Słowo jako obraz i rzeczy w przestrzeni galerii. Konceptualne gry z tekstem na przykładzie wybranych realizacji w Galerii Foksal.
  • 2015 – VI konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu: Paryż i artyści polscy /Paris et les artistes polonais / Paris and the Polish Artists 1945-1989, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Zakład Historii Sztuki Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, (Toruń) [międzynarodowa] referat: "Interesem jest sztuka polska, ale inaczej jej nie zobaczymy, jak w zestawieniu z tym, co robi się na świecie...”. Galeria Foksal a polsko-francuskie relacje artystyczne.

 

Publikacje w języku angielskim:

  1. What one needs is concentration, inner silence, a willingness to listen: Koji Kamoji in Artistic Dialogue with Polish Artists, [w:] Poland-Japan. Contemporary art and artistic relations, red. M. Durda-Dmitruk, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Tako, Warszawa-Toruń 2019, s. 43-52.
  2. “Polish art is an interest, otherwise it won’t be seen, as in comparison with what is being done in the world…”. Foksal Gallery and Polish-French artistic relations, [w:] Paris et les artistes polonaise / Paris and the Polish Artists 1945-1989, red. Geron, J. Malinowski, J. W. Sienkiewicz, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018, s. 259-267.

dr Anna Głowa, adiunkt

Obszar zainteresowań: sztuka antyczna i późnoantyczna, tradycja antyczna w późniejszych epokach, kolekcje starożytności

Aktualnie prowadzone badania: XIX-wieczne kolekcje późnoantycznych tkanin z Egiptu

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • 2024 - udział w międzynarodowych warsztatach "How to study an Egyptian textiles collection? Egyptian textiles from the 1st millennium AD in two Scandinavian national museums: Copenhagen and Oslo"19-20 kwietnia 2024 w Muzeum Narodowym Danii w Oslo
  • 2023 - wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej "Art History, its Methods, Ideas and Institutions in Austria-Hungary, 1873-1918”, 28-30 września 2023, Kraków; referat: "Late Antique textiles from Egypt in the studies of Austrian art historians of the end of 19th and beginning of 20th century" 
  • 2022 - wygłoszenie referatu na kongresie międzynarodowym zorganizowanym przez International Association for Coptic Studies (IACS) "12th International Congress of Coptic Studies" Brussels, 11-16 July 2022; referat: ""Tracing the Provenance of Robert Forrer’s Textiles in Krakow Collections: Documents and Parallels Pointing to Akhmim as a Findspot"
  • 2021 - wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej Collecting Antiquities from the Middle Ages to the End of the Nineteenth Century”, University of Wrocław 25-26.03.2021; referat: The Collection of Late Antique Textiles from Egypt Acquired in 1893 by the Archaeological Cabinet of the Jagiellonian University in the Context of the Early Interest in “Coptic” Fabrics
  • członek międzynarodowego zespołu badawczego „Akhmim Textiles Study Group”
  • członek międzynarodowego zespołu badawczego „Textiles of the Nile Valley Research Group”
  • udział w międzynarodowym projekcie „RECONTEXT. Reconstructing the history of Egyptian textiles from the 1st Millennium AD at the National Museum of Denmark (kierownik projektu: Maria Mossakowska-Gaubert, Marie Skłodowska-Curie Post.doc Research Fellow, University of Copenhagen, Saxo Institute – CTR) – marzec 2021-marzec 2022
  • International fellowship programme for sabbatical leave and research residencies at the Staatliche Museen zu Berlin – "Common Threads – Parallel Late Antique Textiles from Egypt Deriving from Robert Forrer's Collection in Poland and Berlin" – 1.01.2021-15.02.2021 (przełożony z powodu pandemii).
  • 2019: wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej  11th Textiles form the Nile Valley Conference "Explorers, first collectors and traders of textiles from Egypt of the 1st millennium AD", Katoen Natie HeadquARTers, Antwerp 25-27.10.2019; referat: Textiles from Robert Forrer in Poland, 11th Textiles from the Nile Valley
  • 2017 - wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej  10th Textiles from the Nile Valley Conference "Egypt as a Textile Hub", Katoen Natie HeadquARTers, Antwerp 27-29.10.2017; referat: Late Antique Textiles from Egypt in Polish Museums 
  • 2016 - udział w warsztatach międzynarodowych “From deserts to museums. Tracing the provenance of Late Antique Egyptian textiles”, Univerrsity of Gothenburg 28-29.09.2016; referat:The origins of 'Coptic’ fabrics in Polish museum collections.
  •  

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. An unknown collector of Late Antique textiles from Egypt: Carl Kallenberg (1825-1900) and his 'Koptische Stoffreste', "Journal of the History of Collections” 36, 2024, s. 229–238, https://doi.org/10.1093/jhc/fhad01
  2. ‘Wissenschaftlichkeit’ in Alois Riegl’s Study of Late Antique Textiles from Egypt, “Folia Historiae Artium” 22 (2024), s. 43-49, dostęp WWW: FHA_22_2024.pdf
  3. A Motif of Parrots in Dionysian Contexts on Selected Examples of Hellenistic and Roman Mosaics, „Studies in Ancient Art and Civilization” 27 (2023), s. 143-158, https://orcid.org/0000-0002-0478-7563
  4. The Collection of Late Antique Textiles from Egypt Acquired in 1893 by the Archaeological Cabinet of the Jagiellonian University in the Context of the Early Interest in “Coptic” Weaving, w: "Collecting Antiquities from the Middle Ages to the End of the Nineteenth Century”, red. A. Kubala, Wrocław 2021.
  5. Remarks on the relationship between architectural and metalwork decoration in Late Antiquity, „Series Byzantina. Studies on Byzantine and Postbyzantine Art” 13 (2015), s. 17-30;
  6. “Eingetauscht gegen Dubletten vom Kgl. Kunstgewerbemuseum in Berlin” – textiles from the Carl Schmidt’s collection now in the Jagiellonian University Museum in Krakow, “Jahrbuch der Berliner Museen” 2018/19 (2020), s. 23-32.
  7. French connection”. The contacts of Władysław Czartoryski in Egypt and his acquisition of late antique textiles – the background for the history of the collection, [w:] A. de Moor, C. Fluck, P. Linschied (eds.), Egypt as a textile hub. Textile interrelationships in the 1st millennium AD, Tielt 2019, s. 193-201.
  8. Late Antique textiles from Robert Forrer in Polish museums in the context of Forrer’s activities as a textile-dealer (preliminary research), [w:] A. de Moor, C. Fluck, P. Linschied (eds.), Explorers, first collectors and traders of textiles from Egypt of the 1st millennium AD [w druku].

 

dr Agnieszka Kuczyńska, asystent

Obszar zainteresowań: sztuka XIX i XX wieku; relacje między słowem a obrazem; intermedia  

Aktualnie prowadzone badania: polska sztuka lat 60. i 70.; twórczość Zbigniewa Makowskiego; malarstwo akademickie; malowane kurtyny teatralne; twórczość Henryka Siemiradzkiego

Współpraca międzynarodowa (wybrane):

  • udział w programie Le Surréalisme et l'argent (Centre allemand d'histoire de l'art, Paryż)
  • udział w międzynarodowym grancie Korpus malarstwa Henryka Siemiradzkiego (MNiSW Narodowy Program Rozwoju Humanistyki: Tradycja 2015-20).

 

Wybrane publikacje w języku angielskim:

  1. The Limits of Painting: Theatrical Curtains by Henryk Siemiradzki, [w:] Henryk Siemiradzki and the International Artistic Milieu in Rome, materiały z konferencji w Stacji Naukowej PAN w Rzymie, red. Maria Nitka, Agnieszka Kluczewska-Wójcik, seria Conferenze, nr 145, Rzym 2021, s. 181-190.
  2. Christ and Sinner by Henryk Siemiradzki – Selected Problems of the Iconography of Christ in 19th Century Russian Painting, [w:] The Henryk Siemiradzki That We Do Not Know, red. Agnieszka Kluczewska-Wójcik, Dominika Sarkowicz, Warszawa 2018, s. 49-54.

 

dr Małgorzata Żak-Kulesza, adiunkt

 

 

mgr Rafał Lis, asystent

 

 

mgr Anna Szlązak-Nowak, asystent, kustosz w Muzeum KUL

 

 

Autor: Elżbieta Błotnicka-Mazur
Ostatnia aktualizacja: 27.01.2025, godz. 12:08 - Elżbieta Błotnicka-Mazur