Obszary tematyczne
Referaty można zgłaszać do pięciu następujących obszarów tematycznych:
1. Dialog we wspólnotach: pomiędzy charyzmatem a instytucją
Wychodząc od klasycznych badań na temat charyzmatów/instytucji, referaty mieszczące się w tym obszarze tematycznym powinny ukazywać proces przejścia od charyzmatu do działania w aspekcie organizacyjnym, wychowawczym i społecznym. W szczególności powinny być ukierunkowane na: - zaznaczenie dynamiki dialogu we wspólnotach i instytucjach edukacyjnych;- analizę dialogu w sferach społecznych (rynek, media, władza, trzeci sektor, polityka);- wzajemne oddziaływanie charyzmatu i organizacji w ruchach społecznych, wspólnotach duchowych oraz instytucjach religijnych.
2. Rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog
Wychodząc od podmiotowej koncepcji dialogu, która w głównej mierze opiera się na wzajemnym poszanowaniu tożsamości, oczekujemy referatów dotyczących teorii i/lub empirycznych badań nad studium przypadku dialogu (case-studies), a także rozwiązywania konfliktów w odniesieniu do:
- analizy pojawiających się potrzeb, zagadnień inkluzji;
- wzajemne przebaczenie także w sferze społecznej;
- wzajemnego uznania tożsamości, szacunku dla podzielanych wartości i zasad;
- zarządzania różnorodnością;
- strategii i najlepszych praktyk w zakresie rozwiązywania konfliktów:
- w kontekście wielokulturowości, migracji i praw człowieka;
- w dziennikarstwie i mediach;
- w ekonomii, zarządzaniu i handlu;
- w organizacji, zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz relacjami międzyosobowymi;
- w budowaniu i funkcjonowaniu wspólnot społecznych i edukacyjnych.
3. Uczestnicy zmian społeczno-politycznych i procesy uczestniczenia
Pojęciu uczestniczenie została ostatnio przypisana wartość wyjaśniania niektórych ważnych transformacji procesów demokratycznych: przejście od paradygmatu biurokratycznego do post-biurokratycznego, od administrowania do zarządzania, od aktów jednostronnych do dobrowolnych umów i postanowień. W takim kontekście bada się uczestnictwo interesariuszy w procesach opiniodawczych takich, jak:
- określanie norm;
- planowanie, realizacja i ocena polityki władz publicznych;
- zarządzanie biznesem i przedsiębiorstwami;
- metodologia nauk społecznych i badania oceniające;
- społeczna odpowiedzialność;
- inkluzja społeczna i niepełnosprawność.
4. Procesy indywidualne, interpersonalne i międzygrupowe w zarządzaniu konfliktami i ich prewencji
W literaturze dotyczącej konfliktów społecznych, autorzy na ogół skupiają się na kluczowej roli czynników instytucjonalnych, kulturowych i politycznych. Pomija się natomiast rozważanie indywidualnych i grupowych cech (nawet jeśli są one niezwykle ważne jako czynniki konfliktogenne), choć może to pozwolić na znalezienie źródła konfliktów oraz potencjalnego ich rozwiązania. Oczekuje się referatów skoncentrowanych na analizie i rozumieniu konfliktów w kontekście makrospołecznym, z uwzględnieniem wymiarów indywidualnego, interpersonalnego i międzygrupowego. W tej sekcji szczególnie będą wzięte pod uwagę środowiska rodziny i szkoły w świetle następujących zagadnień:
- uprzedzenia, dyskryminacja, marginalizacja;
- zaufanie i współczucie;
- zachowania zapobiegawcze, prospołeczne i solidarnościowe;
- rodzice i konflikty;
- relacje pomiędzy grupami mniejszościowymi i większościowymi;
- rola edukacji w zarządzaniu różnorodnością i w zapobieganiu konfliktom;
- społeczna empatia, wzajemność, komunia;
- pedagogika i psychologia prenatalna;
- doradztwo i poradnictwo zawodowe w ciągu życia, jako narzędzie prewencji i zarządzania konfliktami.
5. Dialog pomiędzy dziedzinami nauki i interdyscyplinarność
Rozwój nauki charakteryzuje się wzrastającą specjalizacją poszczególnych dyscyplin. Jednocześnie zauważa się coraz bardziej znaczącą rolę dialogu między dziedzinami nauki. W tej sekcji oczekuje się referatów dotyczących następujących zagadnień:
- wielodyscyplinarne oraz interdyscyplinarne podejście badawcze nad dialogiem;
- dar i wzajemność jako kluczowe koncepcje w odniesieniu do konfliktu i dialogu;
- budowanie wspólnot nauczania inkluzyjnego poprzez dialog międzykulturowy.
- poza psychologią tłumu: integracyjna siła zgromadzeń agoralnych.
Ostatnia aktualizacja: 02.02.2016, godz. 09:22 - Dawid Florczak