Dane teleadresowe:
Kierownik Studiów:
mgr Ewa Iwańczuk
tel. 608484241
Sekretarz Studiów:
mgr Jacek Twardzik
Tel. 81/ 445 39 95
Bardzo prosimy o regularne odwiedzanie naszej strony internetowej na której znajdziecie Państwo aktualne informacje o planach zjazdów, programie studiów, salach w których będą odbywały się zajęcia ewentualnie zmianach jakie mogą wystąpić w trakcie studiów.
Prosimy o odwiedzenie strony internetowej przed każdym wyjazdem na zjazd
Adres do korespondencji:
Uniwersyteckie Centrum Rozwijania Kompetencji
Kolegium Jana Pawła II
Al. Racławickie 14
20-950 Lublin
tel. (81) 445-39-96, fax (81) 445-39-97
centrumsp@kul.pl
pokój C-316, C-314
poniedziałek - piątek: 8:00-15:30
2010 Galeria zdjęć
2011 Galeria zdjęć
2011 Galeria zdjęć
Studiuj u najlepszych - to jest KUL
wysoki poziom kształcenia, doświadczenie, profesjonalizm, dobra atmosfera
Studia podyplomowe w zakresie administracji - rejestracja stanu cywilnego
Ustawa z dnia 19 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 182. poz. 1121) wprowadziła nowe wymagania wobec osób które mają być zatrudnione na stanowisku kierownika usc oraz zastępcy kierownika usc. Dokonano bowiem zmiany w ustawie w postaci dodania art. 6a ust. 1 pkt 5 w którym wprowadzono wymóg wykształcenia podobnie jak w ustawie o pracownikach samorządowych, gdyż w obu ustawach jest mowa o wykształceniu wyższym pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy o szkolnictwie wyższym. Tak więc na stanowisko kierownika USC lub jego zastępcy będą mogły się ubiegać osoby, które ukończą wyższe studia prawnicze lub administracyjne. Podczas drugiego czytania zgłoszono poprawkę zmierzającą do złagodzenia wymogu wykształcenia. Zaproponowano, aby wystarczające było jakiekolwiek wykształcenie wyższe. Osobom chcącym podjąć pracę na stanowisku kierownika usc lub zastępcy kierownika usc, które magisterskich studiów kierunkowych nie ukończyły ustawodawca daje możliwość "uzupełnienia" ich poprzez ukończenie podyplomowych studiów administracyjnych. Na sprawę ukończenia właściwych studiów podyplomowych zwraca także uwagę MSWiA, w piśmie z 8 stycznia 2009 r. DSO-WSC-6000-137/08/09 pisząc, że (…) jeżeli osoba aktualnie zajmująca przedmiotowe stanowisko jest zobligowana do uzupełnienia posiadanego wykształceni, wybór konkretnych studiów podyplomowych powinien być dokonany w oparciu o kryterium wykorzystania zdobytej wiedzy w trakcie wykonywanych obowiązków służbowych. Uzupełnienie wykształcenia o podyplomowe studia z dziedziny administracji, które nie są związane z wykonywanym zawodem, nawet jeżeli nie narusza przepisów ustawy, świadczy o niezrozumieniu jej celów.
Podyplomowe studia w KUL o specjalności rejestracja stanu cywilnego to profesjonalne studia z tego zakresu, jako pierwsze w Polsce utworzono je w roku akademickim 2008/2009 na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL prowadzone dotychczas jako 3-semestralne Podyplomowe Kwalifikacyjne Studia Administracyjne w zakresie rejestracji stanu cywilnego o łącznej liczbie 270 godzin.
W piśmie MSWiA z dnia 8 stycznia br. skierowanym do KUL-u czytamy, że inicjatywa ta „koresponduje z intencją ustawodawcy, wyrażoną w ustawie z dnia 19 września 2008 r., o zmianie ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 182, poz. 1121)”. Uruchomieniu takich studiów przyświecało założenie, że stanowisko urzędnika stanu cywilnego wymaga obecnie dużej wiedzy z zakresu prawa i administracji. Skoro studia podyplomowe mogą podając absolwenci studiów licencjackich lub magisterskich dowolnego kierunku np. pedagogika, filologia, historia, ochrona środowiska itp. (a urzędników z takim i podobnym wykształceniem jest spora grupa) Rada Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL uznała, że muszą to być studia specjalistyczne dające możliwie szeroką wiedzę z zakresu rejestracji stanu cywilnego. Stad też aż 90 godzin poświeconych jest zagadnieniom regulowanym w ustawie prawo o aktach stanu cywilnego. Poza tym urzędnik stanu cywilnego musi posiadać wiedzę z innych dziedzin np. informatyki (obsługa oprogramowania usc), psychologii (obsługa klienta), etyki, prawa urzędniczego, archiwizacji czy analizy autentyczności dokumentów.
Studia stanowią podyplomowe studia administracyjne w rozumieniu art. 6a ust. 1 pkt 5b ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. 2004 r., nr 161, poz. 1688 ze zm.). Mogą w nich wziąć udział absolwenci studiów magisterskich i licencjackich wszystkich kierunków.
Program studiów obejmuje 190 godzin wykładów i konwersatoriów, w tym zajęcia z prawa, administracji, prawa o aktach stanu cywilnego, psychologii, informatyki i analizy autentyczności dokumentów. Oferta skierowana jest do: kierowników urzędów stanu cywilnego, pracowników urzędów stanu cywilnego, wszystkich urzędników samorządowych działających w strukturze urzędów gmin, organach nadzoru urzędów wojewódzkich a także osób chcących podjąć pracę w urzędach stanu cywilnego a także zajmować się problematyką rejestracji stanu cywilnego.
Zajęcia prowadzą pracownicy o najwyższych kwalifikacjach z różnych ośrodków naukowych w tym sędziowie, adwokaci, pracownicy organów nadzoru, wykładowcy delegowani ze Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego RP,informatycy wdrażający systemy komputerowe z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
Grono wykładowców:
Mgr Henryk Chwyć
Mgr Danuta Sorbian
Mgr Barbara Romocka-Tyfel
Mgr Ewa Iwańczuk
Mgr Tomasz Brzózka
Mgr Dariusz Sawicki
Mgr inż. Bogusław Musiński
Dr hab. Paweł Fajgielski, prof. KUL
Dr hab. Jan Mariusz Izdebski, prof. KUL
Dr hab. Michał Domagała
Dr Aneta Pawlińska
Dr Edyta Krzysztofik
Ks. Dr hab. Tomasz Barankiewicz, prof. KUL
Ks. mgr Michał Czelny
Dr hab. Hanna Witczak, prof. KUL
Mgr Przemysław Wypych (sędzia SR) Kraków
Zajęcia odbywają się raz w miesiącu w budynku głównym KUL w Lublinie ul. Al. Racławickie 14.
Rekrutacja corocznie rozpoczyna się od czerwca br.
Weryfikacja uczestników odbywać się będzie na podstawie złożonych dokumentów.
Więcej informacji :
Uniwersyteckie Centrum Rozwijania Kompetencji
Collegium Jana Pawła II,Al. Racławickie 14/C-314, 20-950 Lublin
tel. 81/ 445 39 96, fax 81/ 445 39 97
email: centrumsp@kul.lublin.pl
Prosimy o przekazywanie w/w informacji innym zainteresowanym osobom
Ostatnia aktualizacja: 23.06.2023, godz. 08:51 - Jacek Twardzik