Aktualności / Wydarzenia

„Theatrum sacrum”. Wystawa sztuki barokowej ze zbiorów Muzeum KUL

Wystawa rzeżb sakralnych w Muzeum KULZnajdujące się w Muzeum KUL rzeźby stanowią jedną z najcenniejszych kolekcji sztuki ołtarzowej w Polsce. Część gotyckich i barokowych przedstawień aniołów oraz świętych została w ostatnich latach odrestaurowana i może cieszyć oczy zwiedzających na wystawie „Theatrum sacrum”, na którą Muzeum KUL zaprasza do 20 maja 2022.

 

Nowa wystawa w Muzeum KUL prezentuje dotychczasowe działania konserwatorskie jakie podjęło muzeum w celu ratowania sakralnego dziedzictwa, głównie rzeźb, które w różnych okolicznościach trafiły do KUL - mówi dyrektor Muzeum dr Krzysztof Przylicki. Tym samym ekspozycja wpisuje się w jubileusz 90-lecia tradycji muzealnych KUL. Założyciel muzeum uniwersyteckiego KUL ks. kan. Jan Władziński (1861-1935),  wielokroć podkreślał jak ważne jest roztaczanie opieki nad „zabytkami przeszłości” (Szanujmy przeszłość „O konserwacji zabytków”, 1920).

Dzięki różnorodności dzieł ekspozycja jest niezwykłym, pełnym dynamiki i Wystawa rzeźby sakralnej w Muzeum KULnieoczekiwanych zwrotów akcji barokowym theatrum sacrum - podkreśla dr Przylicki. Jego aktorami są stworzone ku chwale Boga – nierzadko przez najznamienitszych twórców tamtych czasów – zastępy aniołów i świętych.

Trzon prezentacji stanowią pełnoplastyczne barokowe rzeźby sakralne, które tworzą dziś jedną z największych i równocześnie najwartościowszych kolekcji nowożytnej plastyki ołtarzowej w Polsce. Większość z prezentowanych na wystawie figur powstała w puławskich pracowniach Johanna Eliasa Hoffmanna (około 1690-1751) i jego kontynuatorów –  Sebastiana Zeisla (czynny 1745 – ok. 1780) oraz Johanna Ferdinanda Kargiera (czynny około 1743-1785). Warto zwrócić uwagę także na dzieła rzeźbiarzy Georga Schrötera (1650-1717) i o pokolenie młodszego Antona Dorazila (ok. 1695-1759), powstałe w kręgu mecenatu krzeszowskich cystersów. W przypadku nadnaturalnej wielkości figury unoszącego się Chrystusa dłuta pierwszego z przytoczonych tu artystów mamy wedle wszelkiego prawdopodobieństwa do czynienia z elementem rzeźbiarskiego wystroju jednej z kaplic Drogi Krzyżowej w Krzeszowie.

Rzeźby, które trafiły do zbiorów KUL, pochodzą głównie z przekazu Centralnej Składnicy Muzealnej w Kozłówce, a także daru Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej (oba z 1956 r.) i w większości zachowały się w formie częściowych destruktów, z ubytkami elementów rzeźbiarskich i warstw wykończeniowych. Przeprowadzona została więc konserwacja zachowawcza, która nie zmierzała do ukrycia zniszczeń, ale miała wydobyć i podkreślić wartości historyczne, artystyczne, dokumentacyjne i estetyczne.  

Dyrektor Muzeum zwraca również uwagę na niewielki, acz ciekawy zbiór nowożytnego malarstwa, który stanowi ciekawe uzupełnienie wystawy. Miejsce szczególne zajmuje w nim obraz Pokłon pasterzy namalowany najprawdopodobniej w kręgu włoskiego malarza Giorgia Gandiniego del Grano (kon. XV w. – 1538) podług kompozycji genialnego Antonia Allegriego da Correggio. Mocno zniszczone dzieło poddane zostało w ostatnich latach bardzo złożonym pracom konserwatorskim.

Wystawa rzeźby sakralnej w Muzeum KULDopełnieniem ekspozycji jest pięć wytypowanych w tym roku do konserwacji obiektów. Są to m.in. gotyckie figury Madonn z Dzieciątkiem i unikatowy XVIII-wieczny krucyfiks wykładany macicą perłową – luksusowa pamiątka z pielgrzymki do Ziemi Świętej.

Konserwacje zlecane przez Muzeum KUL są pokłosiem współpracy z Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, Katedrą Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK w Toruniu, a także wynikiem uzyskania trzech dotacji (czwarta w realizacji) z projektów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Część odnowionych dzieł to także zlecenia komercyjne.

 

Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

tel. 81 445 40 29; e-mail: muzeum@kul.pl

muzeum.kul.pl

 

Muzeum czynne

od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-16.00