Prowadzący
Liczba godzin: 60
Liczba punktów ECTS: 4
Efekty kształcenia
Student:
- Swobodnie operuje podstawowymi pojęciami przypisanymi do tej dziedziny wiedzy, rozróżnia pojęcia „wielokulturowość” od „dialog międzykulturowy”. Tworzy mapę Polski jako kraju zróżnicowanego etnograficznie i wskazuje na kwestie mniejszości narodowych, zróżnicowania kulturowego, w odniesieniu do historii, a przede wszystkim teraźniejszości
- Wskazuje różnice między różnymi religiami, rozpoznaje (w różnych tekstach) przynależne im znaki kulturowe, opisuje je i przyporządkowuje poszczególnym sferom życia.
- Traktuje tekst kultury nie tylko jako podmiot pracy polonistycznej, lecz i kulturoznawczej, a także rozwija samodzielnie swoje zainteresowania z zakresu wielokulturowości.
- Buduje, dzięki znajomości lektury przedmiotu, podstawowy warsztat badawczy (metody, bibliografię) umożliwiający samodzielnie poszukiwanie informacji dotyczących edukacji wielokulturowej.
Forma zaliczenia przedmiotu
Obecność (2 nieobecności dopuszczalne), aktywna praca podczas zajęć, przygotowywanie projektu/scenariusza/programu multimedialnego związanego z edukacją wielokulturową.
Treści programowe
Podstawowym celem tych zajęć będzie zapoznanie studentów z wielokulturowością jako kategorią związaną z nowoczesną edukacją na wszystkich poziomach szkolnictwa. Poprzez odpowiednią lekturę literatury przedmiotowej, a także podmiotowej uczestnik stanie się świadomy wielkiego dyskursu toczącego się wśród kulturoznawców, literaturoznawców, a także pedagogów, a stanowiący wynik przemian związanych m.in. z przystąpieniem Polski do struktur Unii Europejskiej. Omówione zostaną cztery grupy zagadnień:
Folklor, etnografia jako jeden z aspektów kultury narodowej
- Wprowadzenie pojęć: folkloru, folkloryzmu, kultury regionalnej, małych ojczyzn, kultury ludowej, jej zróżnicowania jako wyrazu wielokulturowości w obrębie jednej narodowej przestrzeni
- Zapoznanie z konkretnymi kulturami ludowymi np. Kaszub, Podlasia, Lubelszczyzny, Śląska czy Mazowsza.
Prezentacja kultur i religii istniejących w Polsce: judaizm, prawosławie, protestantyzm, grekokatolicy, islam.
- Poznanie znaków przynależnych danej kulturze oraz religii, podstawowych pojęć, zasad oraz reguł będących reprezentacyjnymi dla danej religii i kultury.
Przełożenie wiedzy nabytej na działania edukacyjne – realizacja projektu edukacyjnego.
- Edukacja wielokulturowa a edukacją międzykulturowa
- Dialog międzykulturowy
- Poruszanie problemów „współegzystencji” oraz „istnienia obok”.
- Kultura a tożsamość etniczna czy narodowa
- Kulturowa teoria literatury
- Metoda etnograficzna w edukacji
- Rozwiązania metodyczne – praca w szkole
Literatura
- Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
- Czy klęska wielokulturowości?, red. Hanna Mamzer, Poznań 2008
- Dyba Krystyna, Szukać podobieństw, rozumieć różnice - edukacja międzykulturowa w szkole: jakiej edukacji nam potrzeba?, „Dyrektor Szkoły” 2002 nr 6, s. 11-13.
- Edukacja a tożsamość etniczna, red. Maria Urlińska, Toruń 1995.
- Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, red. Anna Klimowicz, Warszawa 2004.
- Edukacja wobec wielokulturowości. Księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Januszowi Sztumskiemu, red. Marii Janukowicz, Kazimierza Rędziński, Częstochowa 2002.
- Evdokimov Paul, Prawosławie, tłum. Jerzy Klinger, Warszawa 2003.
- Głodzik Beata, Przygotowanie nauczycieli do edukacji wielokulturowej [w:] Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, red. Marii Chodkowskiej, Lublin 2002, s. 209-212.
- Kawecki Ireneusz, Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Łódź 1994.
- Kłoskowska Antonina, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996.
- Kultura mniejszości narodowych i grup etnicznych w Europie, red. Zenon Jasiński, Tadeusz Lewowicki, Opole 2001.
- Kulturowa teoria literatury, główne pojęcia i problemy, red. Michał P. Markowski, Ryszard Nycz, Kraków 2006.
- Komunikacja międzykulturowa, zderzenia i spotkania, Antologia tekstów, Warszawa 1990.
- Kos-Kameraz Ninel, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 2008.
- Kulwicka-Kamińska Joanna, Kamiński Ireneusz, Islam po polsku, Poznań 2007.
- Lewowicki Tadeusz, O ideach oraz praktykach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej, „Ruch Pedagogiczny” 2001 nr 1/2, s. 5-11.
- Marczewska-Rytko Maria, Religie niechrześcijańskie w Polsce, Lublin 1997.
- Markiewicz Stanisław, Protestantyzm, Warszawa 1982.
- Nikitorowicz Jerzy, Edukacja międzykulturowa: w kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, Białystok 1995.
Nikitorowicz Jerzy, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 2001. - Pełczyński Grzegorz, Najmniejsza mniejszość. Rzecz o Karaimach polskich, Warszawa 1995.
- Polskie badania nad mniejszościami kulturowymi, Babiński G., Mucha J., Sadowski A. (red.), Białystok 1997.. Wybrane zagadnienia, „Pogranicze”, t. VI, numer specjalny,
- Prawosławie: światło wiary i zdrój doświadczenia, red. Krzysztof Leśniewski, Jadwiga Leśniewska, Lublin 1999.
- Romowie, bliskie spotkania: przewodnik metodyczny dla nauczycieli szkół średnich, red. Jacek Milewski, Suwałki, 2003.
- Rusaczyk Janusz, Wielokulturowość w edukacji, „Nowa Szkoła” 2005 nr 5, s. 4-8.
- Różnica, tożsamość, edukacja – szkice z pogranicza, red. Tadeusz Szkudlarek, Kraków 1995
Sielatycki Mirosław, Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce - jak o nich uczyć?, „Języki Obce w Szkole” 2001 nr 6, s. 17-21. - Szmyd Kazimierz, Z tradycji polskiej pedagogiki wielokulturowej, „Kultura i Edukacja” 2003 nr 1, s. 45-59; „Kwartalnik Pedagogiczny” 2003 nr 4, s. 25-40.
- Tokarczyk Andrzej, Trzydzieści wyznań, Warszawa 1987.
- Tożsamość a odmienność kulturowa, red. Paweł Boski, Maria Jarymowicz, Hanna Malewska-Peyre, Warszawa 1992.
- Tyloch Witold, Judaizm, Warszawa 1987.
- Unterman Alan, Żydzi. Wiara i życie, tłum. Janusz Zabierowski, Warszawa 2002.
- Wielokulturowość: postulaty i praktyka, red. Leszek Drong, Wojciech Kalaga, Katowice 2005.
- Wielokulturowość w języku, red. Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław 2006.
- Wróblewska Urszula, Kultura romska – lekcja modyfikacji stereotypów i uprzedzeń, „Edukacja i Dialog” 2004 nr 5, s. 61- 66.
Ostatnia aktualizacja: 07.01.2013, godz. 15:45 - Aleksandra Dziak