Wybrane publikacje, opracowania i raporty
pracowników, doktorantów i współpracowników KPReh
(pdfy do pobrania)
2024
Otrębski, W., Wiącek, G., & Sudoł, A. (2024). Against Prejudice and Discrimination: Moderators of the Relationship Between College Students’ Feelings and Attitudes Towards a Peer who Stutters. International Journal of Disability, Development and Education, 1–14. https://doi.org/10.1080/103491
Krzysztofik, K. (2024). Does a high threshold of sensory responsiveness affect the development of pretend play in children on the autism spectrum?. Journal of Neurodevelopmental Disorders, 16, 34. https://doi.org/10.1186/s11689-024-09551-y
Krzysztofik, K. (2024). Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 – Polish version – Factorial structure and correlations with temperamental traits. Advances in Cognitive Psychology, 20(1), 55-63. https://doi.org/10.5709/acp-0415-4
Łubianka, B., Filipiak, S., Mariańczyk K. (2024). Psychological profile of early adolescents with different levels of neuroticism. Acta Neuropsychologica, 22(3), 351-374. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.6849.
2023
Otrębski W., Mariańczyk K., Krzysztofik K. (2023). Personality Traits and Employment as the Predictors of the Intensity of Psychosocial Problems Experienced by Chronically Ill Patient. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20, 747. https://doi.org/10.3390/ijerph20010747
2022
Otrębski W., Włodarczyk R. (2022). Polscy pracodawcy wobec zatrudniania osób
z zaburzeniami psychicznymi – empiryczna analiza stanu wiedzy i jego zróżnicowania. W: E. Pisula, J. Błeszyński, D. Podgórska-Jachnik (red.), Poszukiwanie dróg zagubionych w rzeczywistości. (s. 380-400). Wyd. Scholar.
Otrębski, W., Śliwak, J., Sztobryn, S. (2022). Nadzieja podstawowa oraz jej zróżnicowanie u więźniów. Wskazania do pracy socjalnej i pastoralnej. W: B. J. Soiński (red.), Tożsamość i moralność w perspektywie psychologii pastoralnej (s. 275–296). Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487621.rozdzial09
Otrębski W., Czusz-Sudoł A. (2022). Wrażliwość moralna ucznia/wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną. W: P. Brudek, D. Mącik, D. Kuncewicz (red.), Psychologia kliniczna w trosce o godność człowieka (s. 509-538). Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II.
Mariańczyk, K., Otrębski, W., Krzysztofik, K. (2022). The function of occupational activity for health as perceived by chronically-ill people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13), 7837; https://doi.org/10.3390/ijerph19137837.
Otrębski, W. (2022). Are they ready? Moderators of the correlation between work affect and job satisfaction felt by teachers of inclusive and special schools. Health Psychology Report. https://doi.org/10.5114/hpr.2022.114372
Otrebski, W., & Czusz-Sudoł, A. (2022). Moral Sensitivity of Young People with Intellectual Disability – Its Role in The Process of Their Education. The European Educational Researcher, 5(1), 37-57. https://doi.org/10.31757/euer.512
Otrębski, W., Krupa-Nowosad, M. (2022). Psychosocial problems experienced by patient depending on Crohn’s disease activity: an exploratory study. Health Psychology Report. https://doi.org/10.5114/hpr.20
Krzysztofik, K. (2022). Zmysły szeroko otwarte - percepcja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w świetle współczesnych koncepcji neuropoznawczych. W: A. Kulik, E. Talik (red.). Konteksty psychosomatyki i psychologii klinicznej w biegu życia. Pamięci Profesora Leszka Szewczyka (s. 123-138). TN KUL.
Krzysztofik, K. (2022). Emotion recognition in children with autism spectrum disorder. Does level of sensory responsiveness matter? Advances in Cognitive Psychology, 18(4), 251-256. https://doi.org/10.5709/acp-0370-z
2021
Krzysztofik, K. (2021). Reaktywność sensoryczna i teoria umysłu. Zróżnicowane uwarunkowania nasilenia poszczególnych symptomów zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). CeDeWu.
2020
Kucharzyk M., Otrębski W. (2020). Doświadczanie intensywności postawy religijnej a wypalenie sił u rodziców dzieci z autyzmem. W: E. Zasępa (red.). Doświadczenia człowieka w zdrowiu i w chorobie (235-266). Warszawa: Difin SA.
Krupa M., Otrębski W. (2020). Uwarunkowania jakości życia pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna – rola wsparcia społecznego. W: E. Zasępa (red.). Jakość życia człowieka w zdrowiu i chorobie (222-260). Warszawa: Difin SA.
Rodzeń-Krawiec J., Otrębski W. (2020). Pomiar potrzeb osób chorych psychicznie i korzyści z niego płynące dla kompleksowej praktyki rehabilitacyjnej. W: E. Zasępa (red.). Jakość życia człowieka w zdrowiu i chorobie (104-135). Warszawa: Difin SA.
2019
Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A. (2019). ABAS-3 System Oceny
Zachowań Adaptacyjnych – wyd. trzecie. Polski podręcznik.
Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, ss. 192.
Mariańczyk K., Łubianka B., Filipiak S. (2019). Integracja na Piątkę?
O osobowości uczniów klas integracyjnych i nieintegracyjnych. Języki Obce w Szkole, 1, 55-59.
Czapla K., Krzysztofik K. (2019). Seksualność a przebieg procesów integracji sensorycznej u młodych osób z ASD - wzajemne relacje i implikacje praktyczne. Annales Universitatis Paedogogicae Cracoviensis. Studia Psychologica XII, 200-217.
2018
Otrębski W. (2018). Rehabilitacja kompleksowa - źródła i zasady
realizacji. W: P. Czuderna, W. Koczur, M. Woch, M. Wypych (red.), Polska
szkoła kompleksowej rehabilitacji – analiza porównawcza
instytucjonalnych rozwiązań (122-124). Warszawa: Wyd. Sejmowe.
Otrębski W., Mariańczyk K. (2018). The transition of pupils with
intellectual disability from education onto the labour market – the
parent’s perspective. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki
Specjalnej, 20, p. 47-76.
i wersja w języku polskim:
Otrębski W., Mariańczyk K. (2018). Tranzycja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z edukacji na rynek pracy – perspektywa rodzica/The transition of pupils with intellectual disability from education onto the labour market – the parent’s perspective. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 20,
47-76.
Otrębski, W. (2018). Niepełnosprawność wybrane problem definicyjne (wyd. II). W: E. Rutkowska (red.), Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych (1-17). Warszawa: PZWL.
2017
Otrębski, W., Krzysztofik, K. (2017). Measurement tools of autism syndrome severity and selected neurocognitive processes in individuals with ASD. Psychiatria Polska, 70, 1-10. https://dx.doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/68856
Wiącek G. (2017). Psychospołeczne problemy w percepcji dorosłych osób głuchoniewidomych. W: E. Domagała - Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. (s. 173-192), Lublin: Episteme.
Urbaniak – Głąb K., Rodzeń – Krawiec J. (2017). Poczucie zdrowienia jako jeden z elementów kompleksowej diagnozy i terapii logopedycznej osób z zaburzeniami płynności mowy, W: D. Pluta- Wojciechowska, B. Sambor (Red.). Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. (s.378-385). Gdańsk: Harmonia.
2016
Mariańczyk K., Libera A. (2016). Przedwczesne narodziny jako czynnik ryzyka zaburzeń rozwoju oraz niepełnosprawności – perspektywa psychologii rehabilitacji. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk (Red.). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością, (93-110), Gdańsk: Harmonia Universalis.
Wiącek G., Otrębski W., Ozimek J., Parawa K. (2016). Uczucia przeżywane wobec rówieśników jąkających się i ich zróżnicowanie u studentów różnych kierunków studiów. W: W. Otrębski, K. Mariańczyk (Red.). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością, (305-322), Gdańsk: Harmonia Universalis.
2015
Pater P. (2015). Kiedy rodzina zawodzi - sytuacja dziecka opuszczonego w Polsce - aspekt instytucjonalny i psychologiczny. W: K. Serwatko, A. Śniegulska (Red.). Oblicza współczesnej rodziny (115-126). Sanok: PWSZ im. J. Grodka.
Mariańczyk K. (2015). Osoba z niepełnosprawnością. W: M. Guzewicz, J. Czerkawski (Red.). Praktyczna psychologia dla teologów (275-298). Kielce: Jedność.
2014
Czuba B. (2014). Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem chorym na atopowe zapalenie skóry - analiza podejść terapeutycznych. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 303-312, Lublin: Wyd. KUL.
Czusz A. (2014). Funkcjonowanie moralne osób niepełnosprawnych umysłowo w świetle wspólczesnych teorii moralności. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 197-212, Lublin: Wyd. KUL.
Mański A., Szulman-Wardal A. (2014). System Numicon w nauczaniu i rehabilitacji dziecka z zespołem Downa - aplikacje praktyczne. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 231-253, Lublin: Wyd. KUL.
Mariańczyk K. (2014). Stres doświadczany przez matki w sytuacji przedwczesnych narodzin dziecka jako przestrzeń działań dla psychologa. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 379-387, Lublin: Wyd. KUL.
Rodzeń-Krawiec J. (2014). Stages of Recovery Instrument (STORI) oraz inne narzędzia oceny poczucia zdrowienia u chorych psychicznie. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 135-142, Lublin: Wyd. KUL.
Wiącek G. (2014). Wybrane charakterystyki rodziców a uczestnictwo ich dzieci w Systemie Nauczania Kierowanego. W: W. Otrębski, G. Wiącek (red.). Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej, 281-294, Lublin: Wyd. KUL.
Rodzeń-Krawiec J. (2014). Rehabilitacja środowiskowa osób chorych psychicznie. Stan aktualny i wyzwania przyszłości. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 233-240, Biała Podlaska: AWF.
Wiącek G. (2014). Całościowość wspierania uczestnictwa osób z niepełnosprawnością ruchową w Systemie Nauczania Kierowanego. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 41-50, Biała Podlaska: AWF.
Kwiatkowska K., Otrębski W. (2014). Poziom wsparcia i komunikacji w związku małżeńskim a strategie radzenia sobie ze stereotypami wśród ojców dzieci niepełnosprawnych. W: E. Rutkowska, W. Otrębski (red.). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, 177-192, Biała Podlaska: AWF.
E. Rutkowska, W. Otrębski (red.) (2014). Aktywizacja osób z niepełnosprawnością - wybrane problemy psychospołeczne, Biała Podlaska: AWF. (część I, część II)
2013
Urbaniak K. (2013). Nastrój rodziców dzieci jąkających się, Nowa Audiofonologia, 2, 30-36.
Czusz A., Otrębski W. (2013). Wrażliwość moralna wychowanka - możliwości pomiaru u osób z niepełnosprawnością umysłową. W: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.). Sprawności moralne a rozwój moralny, 69-102, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
2012
2011
Otrębski W., Wiącek G. (2011). Diagnostyka w rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością umysłową - uzasadnienie teoretyczne dla konstrukcji narzędzi. Przegląd Psychologiczny, 54, 401 – 424.
Wiącek G. (2011). Badania narracyjne osób niepełnosprawnych. Przegląd problematyki i perspektywy badawcze. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, 267-281. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.
Jaszczor P. (2011). Sieciowe zagrożenia. W: T. Gardziel, K. Serwatko. I Konferencja Naukowa "Edukacja w wychowaniu Bezpieczeństwo niejedno ma imię". Rzeszów: Drukarnia Duet.
2010
Bartoszek, B. (2010). Co powie tata? – czyli o kształtowaniu osobowości dziecka i jego prawidłowego rozwoju, Tacy Sami, 2, 20-21.
Boreczek A., Otrębski W., Wiącek G. (2010). Ustosunkowanie pracowników podstawowej opieki zdrowotnej wobec pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi. W: E. Zasępa (red.),Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich w teorii i w badaniach, 343-383. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wiącek G. (2010). Problemy definiowania niepełnosprawności sprzężonej. W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, 71 – 88, Warszawa: Scholar.
Wiącek G., Kulik M. (2010). Orzecznictwo w przypadku osób z rzadkimi i sprzężonymi rodzajami niepełnosprawności – porównanie W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, 89-105, Warszawa: Scholar.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J. (2010). Poczucie beznadziejności a style radzenia sobie ze stresem u kobiet po porodzie przedwczesnym, Ginekologia Polska, 81, 342-346.
Mański A., Szulman A. (2010). Tacy sami? - analiza funkcjonowania komunikacyjnego przypadku bliźniąt z Zespołem Downa, Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia, 3, 73-78.
Korzętkowska K.J., Polityńska B., Gryczewska A., Kochanowicz J., Mariak Z. (2010). Rehabilitacja pacjentów po krwawieniu podpajęczynówkowym z pękniętego tętniaka wewnątrzczaszkowego. Polski Merkuriusz Lekarski, 171, 217-221.
Błądek M., Matla B., Pater P., Referda M., Wasilewska-Juć E. (2010). Znaczenie poczucia własnej skuteczności w funkcjonowaniu człowieka. W: L. Pytka, B.M. Nowak (red.). Problemy współczesnej resocjalizacji,170-178, Warszawa: WEMA Wydawnictwo-Poligrafia Sp. z o. o.
2009
Wiącek G. (2009). Badania narracyjne osób głuchoniewidomych. Teoria i praktyka, W: Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik (red.). Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, 262 – 268, Olsztyn – Toruń: Akapit.
Mariańczyk K., Brzezińska M. (2009). Zasoby osobiste a stres pracowników domów pomocy społecznej, Praca Socjalna, 3, 3-16.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J. (2009). Poczucie beznadziejności u kobiet po porodzie przedwczesnym, Przegląd Ginekologiczno-Położniczy, 9, 59-62.
Mariańczyk K., Libera A., Oleszczuk J., Leszczyńska-Gorzelak B. (2009). Poczucie sensu życia u kobiet w ciąży wysokiego ryzyka, Przegląd Ginekologiczno-Położniczy, 9, 55-58.
Mariańczyk K., Libera A., Leszczyńska-Gorzelak B., Oleszczuk J. (2009). Charakterystyka poczucia sensu życia w kontekście ciąży wysokiego ryzyka i ciąży o prawidłowym przebiegu, Badania nad schizofrenią, 10, 378-384.
2008
Kulik M. (2008). Cierpienie, które przerasta, czyli o wypaleniu zawodowym lekarzy pracujących z ludźmi przewlekle chorymi. W: P. Francuz., W. Otrębski (red.). Studia z Psychologii w KUL. Tom 15, 81-112, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rodzeń J., Prystupa A., Mosiewicz J., Otrębski W., Derkacz M., Żak K., Trojnar M. (2008). Depression in patients with chronic obstructive pulmonary disease. W: K. Turowski (red.) Impact of healthy and unhealthy lifestyle on wellness, 347-352, Lublin.
2007
Wiącek G. (2007). Raport z badań kształcenia integracyjnego w województwie lubelskim. Lublin: KPReh.
2004
2000
1998
1996
Ostatnia aktualizacja: 07.03.2025, godz. 21:48 - Karolina Krzysztofik