Mentoring
Mentoring akademicki w szkolnictwie wyższym jest innowacyjnym podejściem wzmacniającym i poprawiającym jakość kształcenia. Jest to proces, w którym nauczyciel akademicki posiadający bogate doświadczenie, szeroką wiedzę i pogłębioną refleksję nad przebiegiem własnej drogi zawodowej (mentor) dzieli się z innymi nauczycielami akademickimi, którzy tego doświadczenia i wiedzy mają mniej (mentee) i potrzebują skorzystać czyjejś mądrości, żeby sprawniej i bez niepotrzebnych błędów podnosić jakość swojej pracy, wzbogacać katalog metod i narzędzi, projektować własny rozwój zawodowy, etc.
Mentoring akademicki przynosi wiele obiektywnych korzyści. Pomaga młodym nauczycielom szybciej zaadoptować się w środowisku i przystosować swoje działanie do kanonów pracy tego środowiska. Relacja pomiędzy mentorem i mentee nadaje zarówno mentee jak mentorowi sens przynależności do większej społeczności akademickiej. Mentorzy z uwagi na własne sukcesy akademickie i swój profesjonalizm służą jako pozytywne wzorce do naśladowania dla mniej doświadczonych nauczycieli będąc dla nich inspiracją w ich drodze do sukcesu akademickiego i społecznego. Mentorzy zapewniają zachętę, wsparcie, porady dla mniej doświadczonych nauczycieli, ale sami również są beneficjentami tej relacji mentor-mentee. Poprzez udział w programach mentorskich zazwyczaj czerpią satysfakcję z pomagania swoim koleżankom i kolegom w kształtowaniu swoich kompetencji zawodowych.
Mentorzy mogą stosować różne techniki, w zależności od sytuacji i potrzeb pomagając w ten sposób mentee osiągnąć pożądany rezultat jego poszukiwań zawodowych.
Zapraszamy do skorzystania z konsultacji mentorskich z ekspertami CDA. Tematyka spotkań może obejmować na przykład następujące zagadnienia:
- adaptacja własnych zajęć do profilu kompetencji absolwenta kierunku,
- użyteczna praca z kartą przedmiotu,
- dobór metod i narzędzi dydaktycznych,
- zarządzanie aktywnością/uwagą studentów w zależności od formy zajęć,
- motywowanie studentów do pogłębiania wiedzy i doświadczeń związanych z wybranym kierunkiem studiów,
- kierowanie dynamiką pracy grupowej w trakcie zajęć,
- postępowanie w sytuacjach tzw. 'trudnych' postaw studentów [wobec przedmiotu, innych studentów, osoby prowadzącej, etc.],
- wykorzystanie nowoczesnych narzędzi [np. aplikacje] wzmacniających efekty dydaktyczne,
- budowanie własnego autorytetu [eksperta i dydaktyka],
- kształtowanie relacji „mistrz-uczeń”.
Eksperci Centrum Dydaktyki Akademickiej KUL w ramach realizacji projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni przygotowali trzy publikacje, wspierające nauczycieli akademickich w ich pracy dydaktycznej. Zapraszamy do lektury!
Zachęcamy także do zapoznania się z poradnikiem Repozytorium wiedzy i doświadczeń, zawierającym informacje na temat formalnych i organizacyjnych aspektów pracy dydaktycznej nauczyciela akademickiego, jak również cenne wskazówki dotyczące praktyki dydaktycznej (dostęp dla pracowników KUL po zalogowaniu i dołączeniu do zespołu na Teams).
Zapraszamy na spotkanie w ramach EDUcafe.