WARUNKI I FORMA PRZEPROWADZANIA EGZAMINU CERTYFIKATOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO DLA OSÓB O SPECJALNYCH POTRZEBACH
- Informacje o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego przeznaczone są dla zdających:
- niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie lekarskie o dysfunkcji
- chorych lub niesprawnych czasowo, posiadających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Rodzaj dostosowania warunków i formy egzaminu zależy od rodzaju dysfunkcji zdających. Mogą to być zdający:
- słabo widzący
- słabo słyszący
- z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych
- z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie)
- z chorobami przewlekłymi
- z dysgrafią i dysortografią
3. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego może polegać na:
a. wydłużeniu czasu egzaminu pisemnego i/lub ustnego
b. korzystaniu w czasie egzaminu ze specjalistycznego sprzętu oraz urządzeń technicznych
c. dostosowaniu miejsca egzaminu do potrzeb i rodzaju niepełnosprawności
- Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu w warunkach i formie dostosowanej do jego potrzeb, powinien złożyć stosowny wniosek do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej w wybranym ośrodku, w terminie nie krótszym niż miesiąc przed datą egzaminu. Do wniosku należy dołączyć aktualne orzeczenie komisji lekarskiej o dysfunkcji.
- Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, po stwierdzeniu kompletności przedstawionych przez zdającego dokumentów, informuje sekretariat Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego o konieczności dostosowania arkuszy egzaminacyjnych.
- Sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych zdających:
RODZAJ DYSFUNKCJI |
SPOSOBY DOSTOSOWANIA WARUNKÓW I FORMY EGZAMINU |
|
EGZAMIN PISEMNY |
EGZAMIN USTNY |
|
Zdający słabo słyszący |
▪ korzystanie z urządzeń technicznych odpowiednich do wady słuchu ▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut
|
▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut
|
Zdający słabo widzący |
▪ dostosowanie testów egzaminacyjnych (czcionka Arial 16 pkt.) ▪ wydłużenie czasu trwania każdej części egzaminu nie więcej niż o 10 minut ▪ korzystanie z przyborów optycznych ▪ odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy ▪ w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów |
▪ dostosowanie zestawów egzaminacyjnych (odpowiednio powiększone ilustracje, czcionka Arial 16 pkt.) ▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 5 minut ▪ w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów |
Zdający z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych |
▪ dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego
|
▪ dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego
|
Zdający z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie) |
|
▪ uzupełnienie wypowiedzi ustnej zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi ▪ wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut |
Zdający z chorobami przewlekłymi |
▪ dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby ▪ możliwość korzystania z leków
|
▪ dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby ▪ możliwość korzystania z leków |
Zdający z dysgrafią i dysortografią |
▪ zastosowanie szczególnych kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej |
|