V OGÓLNOPOLSKI ZJAZD STUDENTÓW MUZYKOLOGII
(LUBLIN, 21- 24 MAJA 2013)
Ludowa kultura muzyczno-religijna i muzyka sakralna w kontekście europejskiej kultury i duchowości
WTOREK (21.05)
1200 Rejestracja uczestników
Instytut Muzykologii (Collegium JPII, sala 1032, piętro X)
1500 Otwarcie Zjazdu i powitanie uczestników
Aula Instytutu Muzykologii (Collegium JPII, sala 1031, piętro X)
dr hab. Krzysztof Narecki, prof. KUL - Prorektor ds. Studenckich
ks. dr hab. Robert Bernagiewicz, prof. KUL - Dyrektor IM
Aleksandra Trzos - Prezes KNSM
1520-1640 Wykład inauguracyjny
prof. dr hab. Antoni Zoła, prof. KUL
Ludowa tradycja muzyczno – religijna w Polsce i jej uwarunkowania
dr Kinga Strycharz-Bogacz (KUL)
Działalność Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii KUL oraz jej zbiory muzyczne
1645 – 1730 SESJA I
prowadzenie: ks. dr Dariusz Smolarek (KUL)
mgr Aleksandra Kleinrok (KUL)
Z badań nad rytmiką polskiego folkloru religijnego
Dzmitry Harelau (KUL)
Z badań nad muzycznym folklorem religijnym na Białorusi
Przerwa kawowa
1800-1930 SESJA II
prowadzenie: prof. dr hab. Antoni Zoła, prof. KUL
Katarzyna Koziej (UW)
Wykorzystanie technologii motion capture w badaniach nad tańcem ludowym
Martyna Mieczkowska (UJ)
Z pokładu na scenę - specyfika tradycyjnej i współczesnej pieśni morskiej i żeglarskiej
mgr Marek Bebak (UJ)
Nieznane informacje o muzykach w dawnej Rzeczpospolitej zawarte w księgach chorych Szpitala Bonifratrów pod wezwaniem św. Urszuli w Krakowie
Ewa Fabiańska (UAM)
Puzon w twórczości polskich kompozytorów XX wieku
2000 Koncert Sekstetu Akordeonowego
(Aula Instytutu Muzykologii)
prelekcja: Agnieszka Ozon
ŚRODA (22.05)
900-1000 Wykład
dr Agata Sapieha (Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina)
Sacrum w muzyce Arcangelo Corellego
(Aula Kard. Stefana Wyszyńskiego, Gmach Główny KUL, sala 150, piętro II)
1015-1215 SESJA III
prowadzenie: ks. prof. dr hab. Robert Bernagiewicz, prof. KUL
mgr Katarzyna Spurgjasz (UW)
Muzycy w społeczeństwie późnośredniowiecznego Krakowa
ks. mgr Adam Kozak (KUL)
Zbiory liturgicznej muzyki wielogłosowej parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Gliwicach do 1945 roku
Izabela Bartkowiak (KUL)
„Muzyczna” architektura. Geneza, symbolika i znaczenie katedry gotyckiej w badaniach ikonograficznych uczonych z kręgu Aby Warburga
Aida Michałowska (UAM)
Uzdrawiająca moc harmoniki szklanej
Wojciech Bernatowicz (UW)
Terapeutyczna rola retoryki muzycznej w pracach teoretycznych Athanasiusa Kirchera
Przerwa kawowa (stołówka)
prezentacja i możliwość zakupu publikacji Wydawnictwa Muzycznego Polihymnia
1245-1445 SESJA IV
prowadzenie: dr hab. szt. Jolanta Skorek-Münch, prof. KUL
Olga Lisiecka (UAM)
František Xaver Brixi – fenomen recepcji twórczości kompozytora w Polsce na przykładzie Missa ex D
Dominika Stopczyńska (UAM)
Litania ex C Johanna Baptista Wanhala - zachowane przekazy i analiza utworu w kontekście praktyki wykonawczej
Róża Różańska (UJ)
Analiza zbioru małogłosowych koncertów kościelnych Sacri Fiori Leone Leoniego
mgr Bartłomiej Gembicki (UW)
Salve Regina [per] Alto, 2 Violini et 3 Viole à bene placito (Venezia 1647) Giovanniego Rovetty czy Franza Tundera? Problemy atrybucji.
Agata Meissner (UW)
Georg Friedrich Händel, Il triomfo del Tempo oraz Triumph of Time – początek i koniec wielkiej twórczości oratoryjnej
Przerwa obiadowa
1600-1700 Wykład
dr Ewa Obniska (UKSW)
Motety Psalmowe Josquina des Prez
(Aula Instytutu Muzykologii)
1715-1845 SESJA V
prowadzenie: ks. dr Lucjan Dyka (KUL)
mgr Hanna Winiszewska (UAM)
Frazeologizacja słownictwa muzycznego we współczesnym języku polskim
Paweł Piechowicz (UW)
Nuty i banknoty czyli słów kilka o ekonomii komponowania muzyki
Izabela Baron (UWr)
Muzyka w reklamach telewizyjnych a wywoływanie emocji
Karolina Kolinek (UW)
Muzyka jako wykonanie. Na marginesie rozważań o wykonawstwie historycznym
20:00 Koncert Zespołu Muzyki Dawnej IL TEMPO
prelekcja: ks. dr Piotr Paćkowski
wejściówki do odebrania w dniu koncertu
(Trybunał Koronny, ul. Rynek 1)
CZWARTEK (23.05)
900-930 Wykład wprowadzający (Aula Kard. Stefana Wyszyńskiego)
Prof. Stefan Baier
(Hochschule für Katholische Kirchenmusik und Musikpädagogik Regensburg)
930-1100 Warsztaty muzyki organowej
Prof. Stefan Baier (Regensburg)
1115-1315 SESJA VI
prowadzenie: dr hab. szt. Iwona Sawulska, prof. KUL
mgr Marcin Bogucki (UW)
Najnowsze tendencje w teatrze operowym na przykładzie wybranych inscenizacji Mozartowskich
Sonia Wronkowska (UAM)
Muzyka z komedii Rochus Pumpernickel w dziewiętnastowiecznych materiałach źródłowych
mgr Tomasz Piotrowski (UW)
Uniwersalne przesłanie Ostatniej Wieczerzy w operze The Last Supper Harrisona Birtwistle’a
Julia Okołowicz (UW)
Carmina Burana a Salò, czyli 120 dni Sodomy Piera Paola Pasoliniego, czyli słów kilka o symbolice ścieżki dźwiękowej filmu
Karolina Szarysz (UJ)
Rosyjscy kompozytorzy w kontekście muzyki filmowej
Przerwa obiadowa
1445-1600 SESJA VII
prowadzenie: mgr Kinga Krzymowska-Szacoń (KUL)
Andżelika Jędrzejczyk (UJ)
Wpływ muzyki flamenco na twórczość Manuela de Falli na podstawie El amor brujo
mgr Marta Tabakiernik (UW)
Muzykolog wobec instalacji dźwiękowych – perspektywy badawcze na przykładzie wystawy Sześciolinia w Muzeum Fryderyka Chopina
Tomasz Sierawski (UW)
Reengineering w muzyce współczesnej - problemy i metody dla muzykologa
Przerwa kawowa (stołówka)
prezentacja i możliwość zakupu publikacji Wydawnictwa Muzycznego Polihymnia
1630-1730 Warsztaty muzyki organowej
Prof. Stefan Baier (Regensburg)
Aula Instytutu Muzykologii
1730-1845 SESJA VIII
prowadzenie: ks. dr Piotr Paćkowski(KUL)
Oskar Łapeta (UW)
Poemat symfoniczny Don Quichotte Eugeniusza Morawskiego – źródła i recepcja
mgr Agnieszka Sozańska (UWr)
Badanie inspiracji chopinowskich i skriabinowskich znamionujących wczesną twórczość Karola Szymanowskiegona przykładzie 9 Preludiów, op. 1
mgr Julia Gołębiowska (UAM)
Wariacje i fuga na kwartet smyczkowy w twórczości polskich kompozytorów XIX wieku w świetle metod nauczania kompozycji Friedricha Kiela i Zygmunta Noskowskiego
19:30 Koncert Muzyki Organowej - Prof. Stefan Baier
prelekcja: Teresa Kmieć
Aula Kard. Stefana Wyszyńskiego
PIĄTEK (24.05)
800-930 Eucharystia
Kaplica Trójcy Św. na Zamku Lubelskim
(towarzyszenie: Schola Gregoriana IM, ryt nadzwyczajny)
1030-1115
Prezentacja starodruków muzyczno-liturgicznych Katedry Teorii i Historii Muzyki Średniowiecza
Sala Kameralna Instytutu Muzykologii (Collegium Jana Pawła II, sala 1038, piętro X)
Przerwa kawowa
1145-1315 SESJA IX
prowadzenie: ks. dr Jarosław Kisieliński (KUL)
Anastasiya Niakrasava (UW)
Relacja „pan-chłop” w XIX i XX wiecznych polskich zbiorach muzyki ludowej
mgr Marcin Krajewski (UW)
LUTOSŁAWSKI: MUZYK I UCZONY
Ewa Chamczyk (UW)
Apolinary Kątski – odkrywając biogram artysty
mgr Łukasz Kaczmarek (KUL)
Neoklasycyzm w muzyce współczesnej na przykładzie Kwartetów smyczkowych Macieja Małeckiego
1330 Podsumowanie i ZAKOŃCZENIE
Ostatnia aktualizacja: 16.05.2013, godz. 10:56 - Miłosz Aleksandrowicz