Program studiów i standard kształcenia
Proponowany ramowy program studiów i opracowany standard kształcenia obejmuje unikatowe treści kształcenia w zakresie:
- wstępu do retoryki,
- historii retoryki,
- współczesnych teorii retoryki,
- filozoficznych podstaw retoryki,
- mnemotechniki,
- kompozycji wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- stylistyki wypowiedzi ustnych i pisemnych,
- operowania głosem,
- retoryki stosowanej,
- retorycznej komunikacji emocjonalnej,
- argumentacji retorycznej, topiki,
- pozawerbalnych elementów akcji oratorskiej,
- dydaktyki retoryki,
- retoryki w mediach,
- retoryki dyskursu publicznego,
- metod perswazyjnych w retoryce,
- sztuki dyskusji,
- sztuki negocjacji i mediacji,
- warsztatów z wystąpień publiczno-oratorskich,
- warsztatów z wypowiedzi pisemnych,
- warsztatów korygujących błędy wymowy.
Nabywane umiejętności:
- skutecznego przekonywania,
- poprawnej argumentacji,
- poprawnego rozumowania,
- pięknego i poprawnego mówienia,
- kompozycji (na bazie klasycznego dispositio) i stylistyki tekstów (pisanych i mówionych),
- używania środków retorycznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
- mówienia i pisania zgodnego z regułami kultury języka,
- interpretacji i analizy tekstów,
- publicznego wygłaszania i prezentacji tekstów,
- dyskusji i negocjacji,
- prowadzenia debat i dyskusji,
- rozpoznawania chwytów erystycznych i sofistycznych w wypowiedziach,
- kształtowania eleganckiego wizerunku osobowego,
- operowania głosem (emisja, dykcja, akcent, artykulacja, błędy wymawiania, itp.),
- stosowania zasad etykiety w konwersacjach i wystąpieniach (w tym zasad związanych ubiorem),
- operowania gestem i mimiką (pozawerbalnych elementów akcji oratorskiej.
Na bazie retoryki klasycznej uczymy:
- zgodnego z klasycznymi regułami i kanonami piękna posługiwania się językiem,
- opanowania podstawowych umiejętności retorycznych, logicznych i gramatycznych,
- poznania i rozumiejącej odniesienia się do nowoczesnych form komunikacji językowej,
- kształtowania eleganckiego wizerunku osobowego,
- wykorzystania umiejętności retoryczno-komunikacyjnych w różnych dziedzinach życia społecznego (np. polityka, gospodarka, reklama),
- poznania podstaw pracy negocjatorów, animatorów kultury językowej, szkoleniowców i trenerów komunikacji interpersonalnej obszaru społeczno-biznesowego, mediatorów, terapeutów, sprawozdawców, rzeczników prasowych, organizatorów konferencji, widowisk publicznych i medialnych, specjalistów do spraw kształtowania wizerunku osobowego i instytucji.
Ostatnia aktualizacja: 20.02.2017, godz. 15:07 - Andrzej Zykubek