W polskojęzycznych dokumentach i opracowaniach dotyczących ram kwalifikacji początkowo używano terminu Krajowe Ramy Kwalifikacji. O jego zastąpieniu określeniem Polska Rama Kwalifikacji zdecydowano w toku prac poprzedzających przyjęcie przez Międzyresortowy Komitet Sterujący do spraw KRK dla uczenia się przez całe życie pierwszego słownika terminologicznego dot. ram kwalifikacji.

 

Ustawa o ZSK weszła w życie 15 stycznia 2016 r. Akt wytycza podstawowe ramy prawne nowego porządku w dziedzinie kwalifikacji w Polsce. Poniżej tekst ujednolicony na podstawie t.j. ustawy z dnia 16 listopada 2018 (Dz.U.2018.2153) z późniejszymi zmianami.
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji


Polska Rama Kwalifikacji
(PRK) to opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom europejskich ram kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
W PRK uwzględniono charakterystyki typowe dla kwalifikacji nadawanych w kształceniu ogólnym, zawodowym oraz w szkolnictwie wyższym. Polska Rama Kwalifikacji pozwala na odniesienie polskich kwalifikacji do poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) i poprzez ERK do poziomów kwalifikacji w poszczególnych państwach UE.

 

Unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w Polsce jest wprowadzenie, obok charakterystyk uniwersalnych (pierwszego stopnia), charakterystyk poziomów PRK drugiego stopnia. Polska Rama Kwalifikacji obejmuje:

  • uniwersalne charakterystyki poziomów (pierwszego stopnia) – poziomy 1–8,
  • charakterystyki poziomów drugiego stopnia (stanowiące rozwinięcie charakterystyk uniwersalnych), które obejmują:
    • charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze ogólnym – poziomy 1–4,
    • charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8,
    • charakterystykę typową dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziom 5,
    • charakterystyki typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6–8.

 

Podstawowe pojęcia

Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się, czyli to co człowiek wie i rozumie, co potrafi wykonać, a także to, do jakich zobowiązań jest przygotowany.

 

 

Wiedza

Zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk, przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.

 

 

 

 

Umiejętności

Przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.

 

 

 

 

Kompetencje społeczne

Rozwinięta w toku uczenia się zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania.


Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję.

Kwalifikacje pełne w systemie szkolnictwa wyższego:

 

na poziomie VI Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:

  • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia;
 

na poziomie VII Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:

  • dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia oraz dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich;

 

na poziomie VIII Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:

  • dyplom doktorski.

 

 

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8
Rozporządzenie MNiSW w sprawie charakterystyk poziomów 6-8 PRK

 

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Rozporządzenie MNiSW w sprawie charakterystyk 6-8 PRK

 

Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu

Rozporządzenie MNiSW w sprawie tytułów zawodowych, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów

 

 

Powyższe informacje zaczerpnięto ze strony internetowej: www.kwalifikacje.gov.pl

Autor: Anna Szałek
Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019, godz. 10:21 - Anna Szałek