kul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BADANIA NAUKOWE

 

 

 

 

 

 

Badania naukowe powadzone są w obrębie dwóch katedr: Katedry Literatury i Kultury Niemieckojęzycznej oraz Katedry Językoznawstwa Germańskiego.

 

 

Katedra Literatury i Kultury Niemieckojęzycznej

 

W katedrze prowadzone są wielopłaszczyznowe badania nad sposobami całościowego ujęcia człowieka w literaturze niemieckojęzycznej od jej początków po wiek XIX. W ramach badań nad starszą literaturą uwzględniane są zagadnienia dotyczące m.in. sekularyzacji i wtórnego nacechowania dyskursów religijnych, statusu literatury katolickiej, refleksji metodologicznej. Zjawiska te porównywane są z analogicznymi procesami w polskiej literaturze, co pozwala uchwycić zarówno specyfikę poszczególnych obszarów językowych, jak i dokonujący się między nimi transfer kulturowy.

Drugim obszarem prac naukowych prowadzonych w Katedrze są problemy związane z literaturą niemieckojęzyczną XX. i XXI. wieku. Zakres namysłu naukowego obejmuje m. in.: literaturoznawcze badania nad zagadnieniami kulturowo-społecznej konstrukcji płci w kontekście niemieckiego, niemiecko-żydowskiego, austriackiego i austriacko-żydowskiego dyskursu postpamięciowego, komparatystyczne badania nad tabu pamięci w kulturze i literaturze polskiej, niemieckiej i austriackiej, twórczość współczesnych niemieckojęzycznych pisarzy pochodzenia żydowskiego (literatura niemiecko-żydowska) oraz Shoah i literatura, problematyka Zagłady od lat osiemdziesiątych XX wieku do współczesności.

Trzecim polem zainteresowania Katedry jest kulturoznawcza problematyka mediów i sztuk audiowizualnych. Tutaj analiza naukowa dotyczy historii i teorii dramatu i teatru niemieckiego, austriackiego i szwajcarskiego, publicystyki literackiej i krytyki teatralnej w XIX i XX wieku, form działalności parateatralnej. Ważnym kierunkiem badań jest historia i teoria filmu, kultura audiowizualna na przełomie XIX i XX wieku oraz początki kina, jak również zagadnienia związane z dydaktyką filmu i metodyką jego stosowania jako środka przekazu i pomocy naukowej, sztuki audiowizualne i massmedia w dydaktyce nauczania języka niemieckiego

 

 

Katedra Językoznawstwa Germańskiego

 

Badania naukowe prowadzone w Katedrze Językoznawstwa Germańskiego obejmują językoznawstwo kognitywne, porównawcze (dotyczące głównie języka niemieckiego i polskiego) i glottodydaktykę. Prace w zakresie językoznawstwa kognitywnego i porównawczego opierają się głównie na semantyce ramy konceptualnej, kognitywnej teorii metafory, teorii integracji pojęciowej i amalgamatów, lingwistyce dyskursu oraz etnolingwistyce kognitywnej (Lubelska Szkoła Etnolingwistyczna, semantyka wartości).
Badania z dziedziny glottodydaktyki dotyczą kompetencji nauczyciela języka obcego, kształcenia nauczycieli języków obcych, ewaluacji procesu uczenia się i nauczania, dydaktyki wielojęzyczności, nauczania języka obcego seniorów, regresu kompetencji językowych i zjawiska fosylizacji u uczniów średniozaawansowanych.

 

 

 

 

 

 

Autor: Sylwia Mitko
Ostatnia aktualizacja: 06.11.2024, godz. 19:27 - Sylwia Mitko