Katedra powstała w 1998 roku początkowo pod nazwą Katedra Dydaktyki Ogólnej, a następnie pod nazwą Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej. Od 2020 roku nosi nazwę: Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii.
Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo - dydaktyczną z działalnością służebną na rzecz środowisk edukacyjnych.
W Katedrze prowadzone są badania naukowe w zakresie zagadnień związanych z przemianami edukacyjnymi w polskiej szkole.
Pracownicy Katedry:
|
||
prof. dr hab. Krystyna Chałas KIEROWNIK KATEDRY |
ks. dr hab Adam Maj, prof. KUL | |
|
||
dr hab. Beata Jakimiuk, prof. KUL |
||
dr Marta Buk - Cegiełka adiunkt
|
dr Anna Badora - adiunkt |
dr Ewelina Szlachta asystent |
Byli pracownicy Katedry:
- Dr Anna Petkowicz
- S. dr hab. Maria Loyola Opiela, prof. KUL
- Dr Beata Komorowska
Teoretyczno- praktyczne warsztaty rówieśnicze
Koło Naukowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej serdecznie zaprasza studentów wszystkich kierunków Instytutu Pedagogiki do udziału w teoretyczno- praktycznych warsztatach rówieśniczych:
8.12.2023 r. 15.50-17.20- Sztuka użytkowa na szkle i jej zastosowanie w pracy wychowawczo- dydaktycznej nauczyciela
8.12.2023 r. 17.30- 19.10- Edukacja przyrodnicza uczniów w młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem techniki tworzenia papieru czerpanego
Warsztaty są bezpłatne, liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy.
Link do zapisów znajduje się poniżej:
Link- Sztuka użytkowa na szkle
Link- Technika tworzenia papieru czerpanego
I Spotkanie Klubu Promocji Talentów w roku 2023/2024
W roku akademickim 2023/ 2024 ponownie rozpoczął działalność Klub Promocji Talentów. 18.11.2023 r. odbyło się pierwsze spotkanie Uczniów, Rodziców, Studentów oraz Pracowników Katedry Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii, którzy będą współtworzyli Klub.
Życzymy owocnej współpracy!
Prace konkursowe powstałe w ramach Międzynarodowego Zespołu Szkół Wiejskich
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do zapoznania się z pracami konkursowymi powstałymi w ramach Międzynarodowego Zespołu Szkół Wiejskich:
Konkurs plastyczny: "Piękno naszej okolicy":
Konkurs literacki: "Świat wiejskich wartości źródłem mojego wzrastania"
II Ogólnopolskie Forum Doktorantów Pedagogiki
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii serdecznie zaprasza do udziału w II Ogólnopolskim Forum Doktorantów.
Tegorocznym tematem Forum jest:
Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych -
teoria, badania, projektowanie zmian
Spotkanie odbędzie się 19.05.2023 r., w formule zdalnej.
Szczegółowy program konferencji znajduje się poniżej:
Poniżej zostały zamieszczone linki do sesji plenarnych oraz poszczególnych sekcji:
Zapraszamy do udziału!
Konferencja naukowo-metodyczna połączona z seminarium wymiany doświadczeń
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w Konferencji naukowo- metodycznej połączonej z seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i studentów, która odbędzie się 21.04.2023r.
Tematem III Spotkania będzie:
Współpraca rodziny i szkoły. Zasady komunikacji i integracji społecznej w świetle integralnego rozwoju dziecka/ fizycznego, intelektualnego, społeczno-etycznego, kulturalnego, religijnego
Wydarzenie będzie realizowane w formie online, link znajduje się poniżej.
Rozpoczęcie o godzinie 14.00.
Program i Link do wydarzenia znajdują się poniżej:
Debata oksfordzka dla tematu: Organizacja procesu kształcenia ucznia zdolnego perspektywa szans i trudności
Koło Naukowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej zaprasza do uczestnictwa jako widz w debacie oksfordzkiej, która odbędzie się 28.03.2023 r., w godz. 10.50-12.30, w sali C- 608
Tematem debaty jest: Organizacja procesu kształcenia ucznia zdolnego- perspektywa szans i trudności.
Mówcami w debacie będą studenci III i IV roku Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej .
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia
I Spotkanie Klubu Promocji Talentów
W dniu 11.03.2023 r. odbyło się I Spotkanie Klubu Promocji Talentów. Klub organizowany jest przez Katedrę Dydaktyki , Edukacji Szkolnej i Pedeutologii , przy czynnym zaangażowaniu studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Priorytetowym celem jest rozwijanie
zaciekawień/ zainteresowań i uzdolnień, wzbogacanie wiedzy uczniów oraz stworzenie mikrośrodowiska , w którym będą mogli prezentować swoje osiągnięcia.
Druga grupa celów jest skoncentrowana na studentach. Priorytetem w tym względzie jest rozbudzenie potrzeby służby drugiemu człowiekowi, służby podmiotom szkoły, misji społeczno-etycznej - być otwartym na potrzeby rozwojowe uczniów , służyć im pomocą, poszukiwać nowych metod i form pracy pedagogicznej z dzieckiem uzdolnionym; budzić w sobie gotowość do zdobywania nowych umiejętności pedagogicznych warunkujących pracę z dzieckiem uzdolnionym; pogłębianie umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich , u podstaw których znajduje się służba drugiemu człowiekowi , koleżeństwo , przyjaźń , solidarność; doświadczeniu przez studentów piękna misji nauczyciela i utożsamiania się z nią oraz twórcza jej realizacja; nabywanie przez studentów odwagi do autonomicznych działań, twórczej postawy i odpowiedzialności.
Powołanie Klubu stanowi formę edukacji przez służbę studentów pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
I Spotkanie Międzynarodowego Zespołu Szkół Wiejskich
W dniu 10.03.2023 r. w formule zdalnej odbyło się pierwsze spotkanie Międzynarodowego Zespołu Szkół Wiejskich. Inicjatorem i Koordynatorem pracy Zespołu jest Pani Prof. dr hab. Krystyna Chałas.
W czasie spotkania zostały wyznaczone ogólne oraz szczegółowe cele działalności Zespołu.
Określono również harmonogram pracy. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele oraz dyrektorzy ze szkół polskich oraz ukraińskich.
Konferencja naukowo-metodyczna połączona z seminarium wymiany doświadczeń
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w I Konferencji naukowo- metodycznej połączonej z seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i studentów, która odbędzie się 24.02.2023r.
Wydarzenie będzie realizowane w formie online, link znajduje się poniżej.
Rozpoczęcie o godzinie 14.00.
Program wydarzenia znajduje się poniżej
Link- Konferencja naukowo- metodyczna połączona z seminarium wymiany doświadczeń
Dni Otwarte dla kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół średnich do udziału w dniach otwartych organizowanych
6 i 7.03.2023 r.
Poniżej przedstawiamy propozycję warsztatów dla uczniów. Zapraszamy do zapisów w linku poniżej:
Zapisy na warsztaty w czasie dni otwartych
Zapraszamy!!
Konferencja naukowo-metodyczna połączona z seminarium wymiany doświadczeń
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w I Konferencji naukowo- metodycznej połączonej z seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i studentów, która odbędzie się 25.11.2022 r.
Wydarzenie będzie realizowane w formie online, link znajduje się poniżej.
Rozpoczęcie o godzinie 14.00.
Program wydarzenia znajduje się poniżej.
Link- Konferencja naukowo- metodyczna połączona z seminarium wymiany doświadczeń
Serdecznie zapraszamy do udziału!
Spotkanie integracyjne wszystkich edycji kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Serdecznie zapraszamy studentów kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna do udziału w spotkaniu integracyjnym organizowanym przez Koło Naukowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, w dniu 17.11.2022r., o godzinie 17.30, w C- 605
Zaproszenie do udziału w Ogólnopolskim Seminarium Wymiany Doświadczeń:
Sposoby wspierania dzieci z trudnościami
wychowawczymi i dydaktycznymi na I etapie edukacyjnym
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii w Instytucie Pedagogiki KUL
organizuje w roku szkolnym 2022/2023 cykliczne seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej o zasięgu krajowym z udziałem gości zagranicznych.
Zapraszamy nauczycieli do dzielenia się własnym doświadczeniem i prezentowania praktycznych rozwiązań pedagogicznych.
Spotkania będą odbywać się w godz. 13.00 – 16.00, w formie zdalnej na platformie Teams.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o czynnym lub biernym udziale w seminarium.
Termin nadsyłania zgłoszeń: 18.11. 2022r. na adres: seminarium22@kul.pl
Zgłoszenie powinno zawierać Kartę uczestnictwa oraz podpisana klauzulę informacyjną RODO, które znajdują się poniżej:
Więcej informacji o wydarzeniu w Zaproszeniu poniżej:
Wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Uniservitate Award dla Studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz pracowników Katedry Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii w Instytucie Pedagogiki KUL
Studenci przeprowadzili działania pod merytoryczną opieką Pani Profesor Krystyny Chałas, Pani doktor Anny Badory oraz Pani doktor Marty Buk- Cegiełki z Katedry Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii (Instytut Pedagogiki KUL).
Cykl zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów p.t. „Studenci pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej w odpowiedzi na pandemię i wojnę w Ukrainie" przygotowanych w świetle idei edukacji poprzez służbę (service learning) otrzymał wyróżnienie w międzynarodowym konkursie Uniservitate Award: Service-Learning Experiences in Catholic Higher Education.
Szczegółowy opis działań w linku poniżej:
Więcej informacji o konkursie i zwycięskim projekcie w linku poniżej:
Uroczysta promocja książki
"Znaki wiary i pamięci" T. II
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii serdecznie zaprasza na uroczystą promocję książki "Znaki wiary i pamięci" T. II.
Książka została napisana pod redakcją Pani prof. dr hab. Krystyny Chałas oraz Pani dr Oksany Dubininy. Autorami tekstów są studenci Pedagogiki, Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz uniwersytetów w Ukrainie.
Wydarzenie odbędzie się 22.06.2022 r., o godzinie 13.45, w Auli Stefana Kardynała Wyszyńskiego (GG-150).
Zapraszamy także do śledzenia transmisji online wydarzenia, link do transmisji poniżej:
III Seminarium Wymiany Doświadczeń
Wychowanie w szkole - klasie szkolnej - perspektywa personalistyczna
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w III Seminarium Wymiany Doświadczeń
Program spotkania znajduje się poniżej:
Link do spotkania poniżej:
Zapraszamy!!
II Seminarium Doświadczeń
Wychowanie w szkole - klasie szkolnej - perspektywa personalistyczna
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w II Seminarium Wymiany Doświadczeń
Program spotkania znajduje się poniżej:
Program Seminarium Wymiany Doświadczeń- Spotkanie II
Linki do spotkania znajdują się poniżej :
Zaproszenie na Ogólnopolskie seminarium wymiany doświadczeń
Wychowanie w szkole – klasie szkolnej – perspektywa
personalistyczna
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii w Instytucie Pedagogiki KUL
organizuje w II semestrze 2022 roku cykliczne seminarium wymiany doświadczeń
pedagogicznych o zasięgu krajowym, a w sytuacji zwiększonego zainteresowania również
z udziałem osób z innych krajów.
Adresatami seminarium są dyrektorzy szkół, wychowawcy klas i nauczyciele edukacji
wczesnoszkolnej.
Linki do poszczególnych spotkań:
WYKŁAD:
KONWERSATORIUM
Grupa I:
Grupa II:
Grupa III:
Karty zgłoszenia wraz z klauzulą informacyjną RODO prosimy nadsyłać na adres:
seminarium22@kul.pl do dnia 6 marca 2022 r.
Konferencja Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Teoria- badania- innowacyjne rozwiązania pedagogiczne
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji z udziałem gości zagranicznych:
Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Teoria-badania- innowacyjne rozwiązania pedagogiczne.
Konferencja odbędzie się w dniach 16-17.12.2021 r., w formule zdalnej.
Szczegółowy program konferencji oraz linki do poszczególnych sekcji znajdują się poniżej:
program_konferencji_16-17.12.2021_r.
LINKI:
16.12.21 r.
17.12.21 r.
Zapraszamy!!
***
Konferencja Nauczanie Błogosławionego Kardynała Stefana Wyszyńskiego w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły
Studentki II roku Pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, realizujące grant misyjny :
Sylwia Misiak i Paulina Salamon,
wraz z opiekunem grantu
Panią prof. dr hab. Krystyną Chałas
zapraszają do udziału w konferencji poświęconej obecności nauczania Błogosławionego Kardynała Stefana Wyszyńskiego w procesie wychowawczym szkoły.
Konferencja odbędzie się w formule zdalnej w dniu 15.12.2021 r.
Szczegółowy program oraz link do konferencji poniżej:
***
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii, zaprasza
do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem Gości Zagranicznych:
Polska pedagogika wczesnoszkolna: teoria - badania - praktyka.
Wiodące kierunki i szkoły naukowe
Szczegóły dotyczące konferencji znajdują się w zaproszeniu:
***
Konkurs literacki dla uczniów klas III szkół podstawowych pt.:
"DZIECKIEM BYĆ"
1 czerwca 2021 r.
WYNIKI
Miejsca:
- Igor Wójcik - klasa III b, Szkoła Podstawowa im. Jana Pocka w Markuszowie, wychowawca: Ewa Ciupa
- Daniela Plewik – klasa III b, Szkoła Podstawowa nr 27 im. Marii Montessori, wychowawca: Izabela Kochalska
- Krystian Lipiński – klasa III a, Szkoła Podstawowa im. Jana Pocka w Markuszowie, wychowawca: Lilianna Korzonek
Wyróżnienia:
- Kornelia Piwko - Szkoła Podstawowa nr 22 w Lublinie, wychowawca: Iwona Dziewicka
- Dawid Buczkowski – klasa III a, Szkoła Podstawowa im. Jana Pocka w Markuszowie, wychowawca: Lilianna Korzonek
UCZNIOM I WYCHOWAWCOM GRATULUJEMY
***
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii zaprasza na konferencję naukową z udziałem gości zagranicznych:
Nauczyciel i jego praca wobec wyzwań współczesności
14 kwietnia 2021
Szczegóły dotyczące konferencji:
https://www.kul.pl/14-04-2021-r-konferencja-pt-nauczyciel-i-jego-praca-wobec-wyzwan-wspolczesnosci,art_93983.html
***
Gratulacje dla Pani dr hab. Beaty Jakimiuk
Dr hab. Beata Jakimiuk została członkiem Sekcji Pedagogiki Pracy funkcjonującej w ramach struktury Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN w wyniku wyborów w tajnym głosowaniu na posiedzeniu KNP PAN w dniu 26.06.2020 r
***
Pracownicy Katedry chcąc uczcić 100-tną rocznicę urodzin Jana Pawła II, podjęli inicjatywę upowszechnienia nauczania Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły.
W tym zakresie studenci pedagogiki oraz pedagogiki wczesnoszkolnej
i przedszkolnej opracowali 100 scenariuszy lekcji na tematy uwzględniające zagadnienia zawarte w nauczaniu Jana Pawła II. Zostało również opracowanych 100 projektów edukacyjnych dla młodzieży szkolnej. Autorem projektów jest prof. dr hab. Krystyna Chałas.
Opracowane materiały zostaną wydane w dwóch tomach pt.
Nauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły
T.I. Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym;
T.II. Projekty edukacyjne drogą zgłębiania nauczania Jana Pawła II.
***
Pracownicy Katedry łączą pracę naukowo – badawczą z działalnością służebną o zasięgu krajowym oraz zagranicznym na rzecz środowisk edukacyjnych, poprzez opiekę naukową nad Towarzystwem Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi, powołanie w 2014 r. Ogólnopolskiego Forum Szkół Poszukujących Sposobów Integralnego Rozwoju i Wychowania Ucznia, prowadzenie od 2009 r. cyklicznego Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów pedagogiki, sesji „Uczę się Ciebie nauczycielu” oraz pracę koncentrującą się na upowszechnianiu nowatorskich doświadczeń.
Główne kierunki badań Katedry:
-
Miejsce i funkcja edukacji aksjologicznej w budowaniu kultury szkoły i jej podmiotów (ogólnopolskie badania projektowo-wdrożeniowe z elementami badań w działaniu)
Tematy szczegółowe:
- Dydaktyczne uwarunkowania integralnego wychowania w szkole katolickiej jako czynnik budowania jej kultury.
- Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom jako czynnik warunkujący kulturę szkoły i jej podmiotów.
- Kształcenie kompetencji aksjologicznych nauczycieli jako czynnik warunkujący budowanie ich kultury pedagogicznej.
- Miejsce i funkcja edukacji religijnej i formacji podmiotów szkoły w jej kulturze.
- Rozwijanie twórczej aktywności podmiotów szkoły jako czynnik budowania kultury szkoły.
Badania mają głównie charakter sondażowo-diagnostyczny oraz projektowo-wdrożeniowy. Głównym nurtem są badania w działaniu. Dotyczą one społeczno-kulturowych uwarunkowań integralnego rozwoju i wychowania dziecka oraz kreowania tożsamości szkoły.
Katedra była współorganizatorem krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych:
- „Ewangelizacja a edukacja”, Częstochowa 2003 – konferencja międzynarodowa;
- „Polski system edukacji po reformie 1999. Stan, perspektywy, zagrożenia”, Piła 2004 – konferencja międzynarodowa;
- „Pedagogika wartości, wartości w pedagogice”, Rzeszów 2005;
- „Wychowanie ku wartościom w rodzinie i szkole”, Ružomberok 2005 (Słowacja);
- „Miłosierdzie w teorii i praktyce szkolnej”, Poznań 2006;
- „Kreowanie tożsamości szkoły. Historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2008 – konferencja międzynarodowa;
- „Kreowanie tożsamości szkoły katolickiej, historia – teraźniejszość – przyszłość”, Lublin 2012;
- „Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si” – Levoča 2016.
- "Polska pedagogika wczesnoszkolna: teoria - badania - praktyka. Wiodące szkoły naukowe", Lublin 2018.
- Konferencja naukowo - dydaktyczna: "Nowatorstwo, innowacje i eksperymenty pedagogiczne w świetle podstawy programowej i aktów prawnych", Lublin 2018.
Działalność dydaktyczna
W zakresie dydaktycznym Katedra pełni opiekę merytoryczną nad specjalnościami: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna, pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej oraz zarządzanie szkołą i placówką wychowania przedszkolnego.
Od roku akademickiego 2019/2020 pełni także opiekę merytoryczną nad kierunkiem pięcioletnich studiów magisterskich: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
W ramach pełnienia funkcji dydaktycznej Katedra prowadziła pięć edycji studiów podyplomowych dla dyrektorów szkół z zakresu zarządzania szkołą oraz
Studia podyplomowe w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, Studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego. Obydwa kierunki studiów podyplomowych w marcu 2016 r. otrzymały certyfikat Ogólnopolskiego Programu Akredytacyjnego „Studia z Przyszłością”, a studia podyplomowe w zakresie dydaktyki wczesnego nauczania języka angielskiego otrzymały dodatkowo Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości Kształcenia”.
Ostatnia aktualizacja: 05.12.2023, godz. 17:57 - Anna Badora