Kwadrans Akademicki
Światło – kamera – akcja! A po chwili „powtórzmy to jeszcze raz, bo za bardzo słychać wiatr”. Tak było od połowy lutego, przez cały semestr, mniej więcej co dwa tygodnie. Przygoda przed, ale także za kamerą. Jednak czy aby na pewno była to tylko chwilowa przygoda?
W marcu 2024 roku do ramówki TVP3 Lublin powrócił program w całości przygotowywany przez studentów lubelskich uczelni. Dawniej znany jako „Flesz Akademicki”, teraz przyjął nazwę „Kwadransa Akademickiego”. Materiały opowiadające o najważniejszych informacjach z życia szkół wyższych Lublina można było śledzić w każdy czwartek. Te, przedstawiające wiadomości z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ukazywały się co drugi tydzień i mówili o nich oni – studenci dziennikarstwa.
Od A do Z wykonane przez studentów
– Zawsze marzyłam o tym, żeby przyjrzeć się z bliska, jak wyglądają nagrania do programów telewizyjnych. Gdy tylko dowiedziałam się o castingu do „Kwadransa Akademickiego”, wiedziałam, że muszę się na nim pojawić – wspomina Ania Dymek z pierwszego roku dziennikarstwa. – Idąc tam, nie sądziłam, że zostanę przyjęta, ponieważ nie miałam żadnego doświadczenia w tym zakresie. Jednak okazało się, że nie jest ono konieczne i wszystkiego się nauczę – dodaje.
Tak, aby stanowić cześć ekipy tworzącej „Kwadrans”, trzeba było przejść casting. Jednak nie on był najważniejszy, a chęć zdobycia doświadczenia i rozwinięcia dotychczasowych umiejętności. A tego nie można było odmówić nikomu ze studentów, którzy ostatecznie przez kilka miesięcy dbali o przebieg nagrań każdego odcinka. To oni odpowiadali za realizację na każdym jej etapie – od przygotowania scenariusza, po wybór miejsca zdjęć, ustawienie kamer, lamp, na makijażu i oczywiście wypowiedzeniu kwestii kończąc.
– Przed pierwszymi nagraniami towarzyszył mi duży stres, który jednak szybko minął, dzięki wsparciu osób pracujących na planie. Często rzucane przez nas żarty, błyskawicznie rozładowywały atmosferę, dzięki czemu z każdym kolejnym odcinkiem czułam się coraz pewniej w swojej roli – wspomina Ania. Wtóruje jej Ania Jędrych, z drugiego roku dziennikarstwa, która na planie pełniła rolę fotografa. – Branie udziału w przygotowaniu odcinków było dla mnie nowym doświadczeniem, okazją do poszerzenia fotograficznego portfolio i przełamaniem swoich osobistych barier. Dzięki tej inicjatywie mogłam szlifować swoje umiejętności fotograficzne, ale także zobaczyć, jak wyglądają nagrywki programu „od kuchni”, co dla nas – przyszłych dziennikarzy – jest niezwykle istotnie – mówi studentka.
– „Kwadrans Akademicki” był dla mnie wspaniałą okazją przede wszystkim do sprawdzenia swoich umiejętności dziennikarskich w praktyce – opowiada Tomasz Szmgaliński z drugiego roku dziennikarstwa. Zajęcia na studiach zawierają ćwiczenia praktyczne, także te w formie zadań prezenterskich. To właśnie z tych doświadczeń mógł korzystać Tomek, który współprowadził program. – Z odcinka na odcinek co raz lepiej czułem się przed kamerą. To duża zasługa całej ekipy realizacyjnej. Staliśmy się naprawdę zgranym zespołem – dodaje z uśmiechem.
Rady od starszych fachem
Ten zespół stanowili nie tylko studenci, ale także pracownicy Akademii Nowoczesnych Mediów i Komunikacji KUL. To od nich przyszli adepci dziennikarstwa uczyli się, jak dobrze wykonywać swoją pracę, a uzyskane raz wskazówki wdrażali w życie nie przy nagraniach kolejnego odcinka, ale już przy następnej scenie.
– Do pracy nad „Kwadransem Akademickim”, który podjęłam się koordynować z ramienia Akademii Nowoczesnych Mediów i Komunikacji KUL, podeszłam z dużym zaangażowaniem i pomysłowością. Od samego początku chciałam, aby to studenci byli głównymi twórcami odcinków – opowiada Natalia Zburzyńska, która podkreśla, że to właśnie działania i przeżycia studentów miały być centrum tego formatu.
Dla Natalii praca nad „Kwadransem” była wręcz powrotem do przeszłości – sama jako studentka kierunku produkcja medialna na Uniwersytecie Marii Cuire-Skłodowskiej współtworzyła „Flesz Akademicki”. – Patrząc teraz z perspektywy lat, ale także przez pryzmat ostatnich sześciu miesięcy współpracy ze studentami dziennikarstwa KUL, widzę, że takie projekty mają ogromny wpływ na rozwój audiowizualnych umiejętności młodych ludzi. Systematyczna praca i regularne powtarzanie tych samych zadań wprowadziły pewną rutynę, co przyczyniło się do wzrostu pewności siebie i wypracowania skutecznych schematów działania – wymienia montażystka ANMiK KUL. Początkowo to pracownicy Akademii odpowiadali za techniczną stronę nagrań, by z każdym kolejnym odcinkiem obowiązki te przejmowali studenci. – Po pół roku z satysfakcją obserwowałam, jak operatorzy pewnie manipulują parametrami kamery, prosząc już tylko o samą weryfikację propozycji kadrowych – dodaje Natalia Zburzyńska.
Przez trudy do gwiazd
Nagrania kolejnych odcinków to nie tylko sama zabawa. Studenci mieli świadomość, że przygotowywany przez nich program będzie oglądany zarówno w telewizji, jak i odtwarzany online. Wyzwania pojawiały się niemal na każdym kroku. – Największą trudnością podczas nagrań były dźwięki z otoczenia np. wiatr, który trzeszczał w mikrofonie i utrudniały pracę, bo trzeba było powtarzać sceny, czy szum rozmów na korytarzu – mówi Ania Dymek, odpowiadająca na planie za dźwięk. – Największa trudność? Zdecydowanie wypowiedzenie bez błędu pełnej nazwy naszej uczelni oraz świecące prosto w oczy słońce – przypomina sobie Julia Sroczyk, studentka czwartego roku dziennikarstwa oraz współprowadząca „Kwadrans Akademicki”. – Sceny same w sobie nie były trudne, ale to, co było wokół, jak przykładowo jadące samochody, które nie pozwoliły nam szybko i łatwo nagrać daną kwestię. Jednak, gdyby nie trudności i stopniowe ich pokonywanie, nie osiągnęlibyśmy takiego sukcesu – dodaje Julia.
O tym sukcesie wspomina także Paweł Nowakowski, student trzeciego roku oraz jeden z operatorów. – Każdy dzień nagrań był dla nas wyzwaniem i okazją do zdobycia cennego doświadczenia w świetnej atmosferze – mówi, dodając – Nagroda AKLAUD Młodych, którą zdobył współtworzony przez nas program dodała nam sporej dawki motywacji do dalszego działania.
Studenci dziennikarstwa na KUL jednogłośnie wyrażają swoją wdzięczność za możliwość pracy nad „Kwadransem Akademickim”. Dla nich nie była to tylko chwilowa przygoda. Realizację „Kwadransa” traktują jako wielką lekcję przyszłego zawodu, która wierzą, że przyniesie sukcesy na ich ścieżkach kariery.
Odcinki „Kwadransa Akademickiego” z udziałem studentów KUL dostępne są na stronie internetowej TVP 3 Lublin (link).