Aktualności

Magdalena Moskwa w Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL

6 października o godz. 18.00 w Galerii Sztuki Sceny Plastycznej KUL (Rynek 8) odbył się wernisaż Magdaleny Moskwy. "Magda Moskwa jest artystką osobną, istniejącą niezależnie od „scen malarskich” i aktualnie obowiązujących trendów. Nie sposób oglądać tego malarstwa bez odniesienia się do emocji i to tych skrajnie subiektywnych. Wyróżnia je też pewna cecha, którą nazwałbym świadomością prowincjonalną. To odpowiedzialna, celowa fascynacja niechcianym poboczem światowego, medialnego życia."

1moskwa_4003moskwa_4005moskwa_400_01

MAGDALENA MOSKWA

Studiowała w PWSSP w Łodzi. Dyplom w 1996 r. w pracowni Malarstwa i pracowni Druku Dekoracyjnego.
1994- Stypendium Ministra Kultury i Sztuki
1995- II nagroda w Konkursie im. Wł. Strzemińskiego

WYSTAWY:
1998 - „Kobiety i Mężczyźni” - Galeria Manhattan, Łódź
2000 - „Najgroźniejsze Pędzle” - Królikarnia ,Warszawa
2001 - „Kobieta o Kobiecie” - BWA Bielsko Biała
2002 - malarstwo-Art Link - Nowy Jork-Tel Aviv-Amsterdam
2003 - “Otwarta Wystawa” - Muzeum Książki Artystycznej, Łódź
2004 - „Made in” - Strasbourg
2004 - „Nomana” - Galeria Opus-Łódź
2004 - „W czterech ścianach” - Biennale Sztuki Łódzkiej2004 - „Piękno, czyli efekty malarskie” - BWA Bielsko Biała, BWA Wrocław
2005 - „m-Łódź identyfikacja” - BWA- Łódź, Arsenał-Poznań, BWA Bielsko-Biała, Wozownia-Toruń
2005 - malarstwo - Galeria ABC, Poznań
2005 - „EGO” - Wystawa laureatów Konkursu im. Wł. Strzemińskiego w ramach obchodów 60-lecia ASP w Łodzi
2006 - „Jej Portret-nie Wierny” - Galeria Manhattan, Łódź
2006 - „Correspondances” - Hall des Chars, Strasbourg
2006 - „Stan wewnętrzny” - CK Zamek, Poznań
2006 - „Noc Art.” - Muzeum Książki Artystycznej, Łódź
2006 - „Sztuka przetrwania” - Galeria Willa ,Łódź

PRACE W ZBIORACH:
- Muzeum Sztuki w Łodzi
- Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Łodzi-„Znaki czasu”
- Galerii Opus
- prywatnych

O ARTYSTCE
„O nieokreślonym nastroju lęku…”, o „ornamencie z kwiatów bardziej erotycznym niż ciało kobiety”, o „ascezie własnej dopełnionej przez zmysłowość zewnętrznego świata”, o stylizacji na portret trumienny, o „stwarzaniu się na naszych oczach współczesnej świeckiej ikony” pisano na temat tych obrazów. Magda Moskwa jest artystką osobną, istniejącą niezależnie od „scen malarskich” i aktualnie obowiązujących trendów. Nie sposób oglądać tego malarstwa bez odniesienia się do emocji i to tych skrajnie subiektywnych (vide ekspresjonizm w swojej pierwszej fazie, pokrewnej symbolizmowi). Wyróżnia je też pewna cecha, którą nazwałbym świadomością prowincjonalną. To odpowiedzialna, celowa fascynacja niechcianym poboczem światowego, medialnego życia. W tym sensie obrazy Magdy spełniają w polskiej, współczesnej sztuce wizualnej funkcję „kotwicy” mocno opartej o świat drugiej kategorii. On zawsze był i będzie istniał, po swojemu ewoluując, niezależnie od stylów aktualnie pielęgnowanych przez media (czasem to właśnie ów świat „b” jest przez media niechcący promowany). Znajdziemy tu mniejsze ideały piękna i mniejszą, choć równie istotną skalę wartości. Toteż żeby zobaczyć bohaterki obrazów Moskwy nie trzeba mieć koszmarnych snów, ani przeżywać wielu chorób o trudnych nazwach. Wystarczy przejechać kilka przystanków tramwajem dowolnej linii w takiej np. Łodzi, albo przyjrzeć się dokładnie pasażerom autobusu liniowego do Sieradza, i chcieć patrzeć. Stąd się biorą pierwowzory.
A że ubrane jest to później w indywidualne emocje i symbole ważne dla artystki, elementy jej stroju, czasem urody, zielnik domowy, podręcznik konserwacji, i osiągnięcia siedmiu wieków malarstwa (europejskiego, światowego, trumiennego także)?
Paweł Maciak