Aktualności / Wydarzenia

Nowe wyzwania w obszarze uzależnień

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zauważamy gwałtowny postęp technologiczny, który wiąże się z coraz większym, czasem wręcz nieograniczonym, dostępem do Internetu oraz urządzeń pozwalających z niego korzystać, głównie smartfonów. Postęp ten z jednej strony skutkuje dynamicznym rozwojem wielu dziedzin, z drugiej jednak niesie ze sobą zagrożenia. Pojęcia takie jak siecioholizm, fonoholizm, phubbing, nomofobia czy FOMO coraz bardziej zakorzeniają się w naszym języku, a o uzależnieniach od cyfrowych technologii można usłyszeć coraz częściej - mówi dr Bernadeta Lelonek-Kuleta, kierownik specjalizacji w dziedzinie psychoterapii uzależnień w Katedrze Psychoprofilaktyki Społecznej KUL.


Luka w systemie
Problematyka uzależnień od zachowań jest nadal czymś nowym. Pomimo tego, że badacze zajmujący się tym tematem już od ponad 20 lat, jak np. Kimberly Young, zauważają, że niektóre osoby dorosłe jak i dzieci przejawiają symptomy analogiczne do uzależnień od substancji. Niestety, w odniesieniu do aktywności internetowych nadal brakuje specjalistów, którzy potrafiliby skutecznie pomagać takim właśnie osobom – podkreśla dr Lelonek-Kuleta.


Niepokojące dane
Światowa Organizacja Zdrowia w 2022 roku oficjalnie uznała, że można uzależnić się od gier cyfrowych, a symptomy i mechanizmy powstawania tego uzależnienia są analogiczne jak w uzależnieniu od substancji psychoaktywnych. Specjaliści obserwują jednak symptomy uzależnień także u osób silnie zaangażowanych w inne niż gry aktywności internetowe, np. spędzanie czasu na korzystaniu z portali społecznościowych, oglądanie krótkich filmików, czy po prostu „scrollowanie” ekranu smartfona. W Polsce przeprowadzono badania dotyczące zagrożeń tymi zjawiskami, a ich wyniki są niepokojące. Badania dzieci w wieku 7-14 lat, prowadzone przez Annę Wojtkowską z zespołem Fundacji Badań Społecznych, wykazały, że 51,4% dzieci znajduje się w grupie umiarkowanego ryzyka uzależnienia od technologii cyfrowych, podwyższone ryzyko dotyczy 10% dzieci, a wysokie 11,7%. Obserwacje specjalistów pokazują, że im wcześniej cała rodzina zostanie otoczona specjalistycznym wsparciem, tym większe jest prawdopodobieństwo zatrzymania procesu uzależnienia na wczesnym stadium i uniknięcia poważnych jego konsekwencji.


Rekrutacja na specjalistyczne szkolenie
Potrzebom tym wychodzi naprzeciw Centrum Psychologiczno-Psychiatryczne KUL organizujące czteroletnie szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie psychoterapii uzależnień. Ma ono na celu kompleksowe przygotowanie fachowców psychoterapii uzależnień do wspierania osób dorosłych oraz dzieci i ich rodzin doświadczających problemów związanych z uzależnieniami, w tym także od czynności. - Program kursu oparty jest o najnowsze osiągnięcia nauki i sprawdzone praktyki. W szkoleniu przyszłych psychoterapeutów równoważona jest teoria i praktyka. Kierownicy i wykładowcy to osoby z dużym doświadczeniem w dziedzinie psychoterapii uzależnień, pracujący w wielu międzynarodowych zespołach badawczych i terapeutycznych. W naborze jesiennym możemy przyjąć 17 uczestników. Osoby, które wybiorą tę specjalizację mają możliwość korzystania z najnowszej wiedzy i licznych staży w ośrodkach w całej Polsce – zaznacza dr hab. Joanna Chwaszcz, dyrektor Centrum Psychologiczno-Psychiatrycznego KUL.

Nabór trwa do 15 grudnia br., szczegóły rekrutacji znajdują się na stronie Centrum.