OFERTA WYDZIAŁU NAUK HUMANISTYCZNYCH KUL

DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW

 

Poniżej przedstawiamy ofertę zajęć dydaktycznych dla uczniów na rok szkolny 2024/25. Zachęcamy do zapoznania się z nią. W celu ustalenia szczegółów prosimy o kontakt z Pełnomocnikiem Dziekana ds. współpracy ze szkołami, dr. Tomaszem Niestorowiczem (email: tomasz.niestorowicz@kul.pl).

 

Oferta dotyczy przedmiotów / dziedzin:

Historia

Język angielski

Język chiński

Język francuski

język hiszpański/język kataloński

Język niderlandzki

Język niemiecki

Język polski

Język włoski

 

 

 

HISTORIA

  1. Tytuł: Oko za oko, ząb za ząb. Czy Hammurabi był surowym prawodawcą?

Opis: Prawa Hammurabiego są często przedstawiane jako wyjątkowo okrutne, a niekiedy wręcz prymitywne. Najbardziej znanym przykładem jest wyrażenie „oko za oko, ząb za ząb". Co jednak ciekawe, cytat ten wcale nie pochodzi z kodeksu Hammurabiego! Może więc warto choć odrobinę zapoznać się z jednym z najstarszych zachowanych kodeksów prawnych (choć wcale nie najstarszym), zanim nazwiemy jego autora okrutnikiem i prymitywem. Zajęcia są prowadzone w formie multimedialnego „wywiadu" z Hammurabim, który przedstawia swoje prawa i niekiedy porównuje je z późniejszymi kodeksami, a nawet z prawami obowiązującymi współcześnie. Zajęcia mają na celu rozwinąć zainteresowanie przeszłością oraz dziedzictwem prawnym ludzkości.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych zainteresowani historią (profil humanistyczny) oraz naukami prawnymi (profil społeczno-prawny).

 

  1. Tytuł: Bliski Wschód wobec agresji rosyjskiej na Ukrainę, czyli kto trzyma z Rosją, a kto z USA?

Opis: Zajęcia przedstawiają spojrzenie państw i społeczeństw Bliskiego Wschodu na rosyjską agresję na Ukrainę. Spojrzenie to często jest dla nas szokująco odmienne od naszego i – wobec geograficznej i emocjonalnej bliskości konfliktu rosyjsko-ukraińskiego – często zupełnie niezrozumiałe. W zajęciach przeplata się forma wykładu, prezentacji multimedialnej i dyskusji z uczestnikami.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych, klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego.

 

  1. Tytuł: Konflikt izraelsko-palestyński: trochę najnowszej historii, żeby lepiej rozumieć teraźniejszość

Opis: Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwsza z nich w formie wykładu z prezentacją multimedialną ukazuje krótki zarys historii konfliktu izraelsko-palestyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem procesu powstawania państwa Izrael. Druga część dotyczy bieżącego konfliktu wokół Strefy Gazy i zawiera więcej elementów dyskusji.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych, szczególnie klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego.

 

  1. Tytuł: Średniowiecze i nowożytność – wybrane zagadnienia

Opis: zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Możliwe jest podjęcie zagadnień dotyczących np. początków państwa polskiego, ale też dziejów Kozaczyzny. Na życzenie szkoły przygotowany zostanie wykład związany z większością szkolnych tematów, dotyczących średniowiecza i epoki nowożytnej.

Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej - zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci: zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych.

 

  1. Tytuł: Historia Lublina

Opis: zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Przedstawiają nasze miasto i jego dzielnice, z ich tajemnicami i ciekawostkami, widziane oczyma historyka.

Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci: zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych.

 

 

6. Tytuł: Rodzina w źródłach. Warsztaty historyczno-genealogiczne

Opis: zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Przedstawiają podstawowe typy źródeł oraz metody pracy ze źródłem w poszukiwaniach historii rodziny i badaniach genealogicznych.

Prowadzący: dr hab. Piotr Rachwał, prof. KUL; dr Natalia Turkiewicz
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci: zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy); uczniowie szkół ponadpodstawowych.

 

 

JĘZYK ANGIELSKI

 

1. Tytuł: Around the world in 45 minutes with Shakespeare's Hamlet

Opis: Wykład popularyzujący międzynarodowy charakter twórczości Shakespeare'a na przykładzie jego najsłynniejszego dramatu pt. Hamlet.

Prowadzący: dr Łukasz Borowiec
Forma: wykład na uczelni
Liczba osób: do 40

Czas trwania: 40-50 minut
Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych

 

2. Tytuł: The American Table: Stories of Culture and Cuisine

Opis: Spotkanie pokaże, jak jedzenie nie tylko zaspokaja głód, ale także buduje tożsamość narodową i tworzy wspólne doświadczenia kulturowe. Warsztaty pozwolą zrozumieć, w jaki sposób amerykańska kuchnia odzwierciedla głębszą historię tego kraju i jego tożsamości.

Prowadząca: dr hab. Urszula Niewiadomska-Flis, prof. KUL

Forma: warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 35

Czas trwania: 60 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. angielski 

 

  1. Tytuł: "Will Scotland become an independent country?"

Opis: Prezentacja mówi o ruchu niepodległościowym w Szkocji, która od 1707 r. jest częścią Zjednoczonego Królestwa, przedstawiając burzliwe dzieje stosunków angielsko-szkockich teraz i na przestrzeni dziejów.

Prowadzący: dr Tomasz Niedokos
Forma: na uczelni/w szkole
Liczba osób: do 40
Czas trwania: 40-50 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. angielski 

 

  1. Tytuł: What's in a Photo?: picture your point of view and verbalize the picture

Opis: Warsztaty dla maturzystów poświęcone pracy nad różnymi aspektami języka opisu: długością, precyzją i złożonością.

Prowadząca: dr Anna Antonowicz

Forma: na uczelni
Liczba osób: 16

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: klasy IV szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: How to be a British gentleman: some tips from across the centuries

Opis: Prezentacja pokazuje jak definicja i wymagania wobec dżentelmena zmieniały się od średniowiecznego rycerza do XX-wiecznego produktu prywatnych szkół dla chłopców z wyższych klas. Z czasem ten wzór stał się podstawą ideału wykształconego Brytyjczyka na drodze do sukcesu w życiu zawodowym i towarzyskim. 

Prowadzący: dr Anna Antonowicz
Forma: na uczelni/w szkole w Lublinie
Liczba osób: do 40
Czas trwania: 40-50 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. angielski 

 

  1. Tytuł: To read a painting and see a poem with the Pre-raphaelites

Opis: Warsztaty w języku angielskim w sposób praktyczny – na wybranych przykładach z twórczości Prerafaelitów – pokazujące związki między słowem (poezją/literaturą) a obrazem (sztukami wizualnymi) w kulturze.

Prowadzący: dr Dominika Bugno-Narecka

Forma: warsztaty na uczelni/w szkole (o ile szkoła znajduje się na terenie Lublina)

Liczba osób: maksymalnie 20

Czas trwania: 45-90 minut

Adresaci: III i IV klasy liceum, klasy z rozszerzonym językiem angielskim

 

  1. Tytuł: Edward Hoppers America word, image, film

Opis: Podczas warsztatów w języku angielskim przeanalizujemy obraz Stanów Zjednoczonych w twórczości Edwarda Hoppera oraz jego wpływ na kinematografię, literaturę i kulturę popularną.

Prowadzący: dr Dominika Bugno-Narecka

Forma: warsztaty na uczelni/w szkole (o ile szkoła znajduje się na terenie Lublina)

Liczba osób: maksymalnie 20

Czas trwania: 45-90 minut

Adresaci: III i IV klasy liceum, klasy z rozszerzonym językiem angielskim

 

  1. Tytuł: Matura, here we go!

Opis: Czego unikać podczas matury ustnej? Co zrobić, gdy pomylisz się w trakcie wypowiedzi? Jak wybrnąć z pytania, którego nie rozumiesz? Podczas zajęć ćwiczymy poszczególne części matury ustnej, wplatając elementy kompetencji miękkich.

Prowadzący: dr Katarzyna Łogożna-Wypych, mgr Mariola Kaszycka i Koło Studentów Anglistyki KUL
Forma: na uczelni
Liczba osób: 20

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: Tajniki zawodu tłumacza

Opis: Na czym polega praca tłumacza? Jak wygląda ścieżka kształcenia przygotowująca do pracy w tym zawodzie? Tłumaczenie tłumaczeniu nierówne, czyli omówienie różnic między tłumaczeniami ustnym, pisemnym i audiowizualnymi. Przedstawienie narzędzi współczesnego tłumacza.

Prowadząca: mgr Anna Oleszczuk
Forma: online / w szkole
Liczba osób: 20

Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. angielski 

 

  1. Tytuł: Panel by Panel: Unraveling Stories in Comics

Opis: Komiks to medium, które w unikalny sposób łączy obrazy i słowa, tworząc złożone narracje. W trakcie wykładu uczniowie dowiedzą się, jak komiksy łączą warstwę wizualną i tekstową, przyswoją istotne terminy związane z tym medium i poznają podstawowe techniki opowiadania komiksowego.

Prowadzący: mgr Anna Oleszczuk

Forma: wykład na uczelni, online (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub Chełmie)

Liczba osób: do 35 

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. angielski

 

  1. Tytuł: Scōl, Scọ̄le, Schole or School: A Brief History of English Spelling

Opis: Podczas tego spotkania porozmawiamy na temat zmian w angielskiej pisowni na przestrzeni wieków. Zastanowimy się również, jak wydarzenia historyczne, zmiany kulturowe, społeczne i technologiczne wpłynęły na język angielski.

Prowadzący: dr Joanna Grzybowska

Forma: wykład na uczelni/ online

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych

 

 

  1. Tytuł: Why are irregular verbs irregular?

Opis: W trakcie spotkania uczniowie będą mogli poznać historię czasowników nieregularnych w języku angielskim.

Prowadzący: dr Joanna Grzybowska

Forma: wykład na uczelni/ online

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 min

Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych

 

JĘZYK CHIŃSKI

 

  1. Tytuł: Chiński język i pismo
    Opis: Omówienie charakterystyki języka chińskiego (prezentacja wymowy - 4 tony, oraz zapisu znaków chińskich)
    Prowadzący: mgr Bartosz Turski, mgr Tadeusz Głuchowski
    Forma: warsztaty na uczelni/w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)/online
    Liczba osób: 30
    Czas trwania: 45 minut
    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: Internetowe narzędzia do nauki języka chińskiego

Opis: Omówienie internetowych narzędzi, których można używać do nauki chińskiego, samouczków oraz aplikacji ze słownikami 

Prowadzący: mgr Tadeusz Głuchowski

Forma: warsztaty na uczelni/w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)/online

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: Religie Chin

Opis: Omówienie najważniejszych nurtów religijnych: konfucjanizmu, taoizmu i buddyzmu oraz chińskiego synkretyzmu religijnego

Prowadzący: mgr Maciej Kret
Forma: wykład na uczelni/w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)/online
Liczba osób: 30
Czas trwania: 60 minut
Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

 

  1. Tytuł: Różnice kulturowe między Zachodem i Chinami

Opis: omówienie różnic kulturowych pomiędzy cywilizacją chińską a światem zachodnim, wskazanie różnic w funkcjonowaniu społeczeństw chińskiego i zachodniego, wraz z przykładami pożądanych i niepożądanych zachowań społecznych.

Prowadzący: mgr Bartosz Turski

Forma: warsztaty na uczelni/w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)/online

Liczba osób: 30

Czas trwania: 60 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych, pasjonaci historii i wiedzy o społeczeństwie

 

JĘZYK FRANCUSKI

    1. Tytuł: Niezwykła francuskojęzyczna Belgia ‒ historia państwowości i symboli narodowych Belgów

    Opis: W samym sercu Europy leży nieduże, ale jakże ciekawe państwo: Królestwo Belgii. Mimo że oficjalnie Belgowie uzyskali polityczną niepodległość dopiero w 1830 roku, ich interesująca historia sięga głęboko w przeszłość. Współcześnie kultura tego mniej znanego narodu stanowi jedną z podstaw jedności europejskiej. W krótkiej, ale bogatej formie chcielibyśmy podzielić się z naszymi gośćmi kilkoma ciekawostkami dotyczącymi Belgii, jej historii i symboli narodowych. W formie wykładu opartego na serii pytań, w dialogu ze słuchaczami spróbujemy przybliżyć urok tego zaskakującego kraju. Serdecznie zapraszamy! Spotkanie odbędzie w języku polskim.

    Prowadzący: dr Stanisław Świtlik

    Forma: warsztaty na uczelni/ warsztaty online

    Liczba: 36 osób

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych, pasjonaci historii

     

    1. Tytuł: Z Arsènem Lupin za pan brat

    Opis: Na warsztatach przekonamy się, czy można zostać następcą słynnych detektywów – Arsèna Lupin czy Sherlocka Holmesa – i rozwikłać zagadkę kryminalną w 60 minut? Czy można odtworzyć przebieg wydarzeń, które doprowadziły do tajemniczego zniknięcia bohatera opowieści mając do dyspozycji nietypowe dowody rzeczowe? Wyposażeni w minisłowniczek tropiciela oraz zaskakujący zestaw dowodów, uczniowie zamienią się na czas zajęć w detektywów. Zwycięża grupa, która wykorzysta jak największą ilość dowodów i wymyśli najbardziej oryginalną opowieść.

    Prowadzący: dr hab. Edyta Kociubińska, prof. KUL

    Forma: Warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

    Liczba osób: 30

    Czas trwania: 60 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych ze znajomością języka francuskiego.

 

3. Tytuł: Francuskie musicale

 

Opis: Zapraszam w podróż po wybranych francuskich musicalach (m.in.: Le Roi Soleil, Notre-Dame de Paris, Les Trois Mousquetaires) w multimedialnej prezentacji ilustrowanej fragmentami najpopularniejszych utworów. Warsztaty w języku francuskim lub polskim.

Prowadzący: dr hab. Edyta Kociubińska, prof. KUL

Forma: Warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

4. Tytuł: C’est beau la France !

Opis: Chcesz sprawdzić swoją wiedzę o Francji? Jej zabytkach, geografii, historii i kulturze? Zapraszam na krótką prezentację, grę oraz quiz "Kahoot", dla zwycięzców przewidziane nagrody! Warsztaty w języku francuskim lub polskim.

Prowadzący: dr hab. Edyta Kociubińska, prof. KUL

Forma: Warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

5. Tytuł: Czy dobro zawsze zwycięża? Dżuma Alberta Camusa

Opis: Charakterystyka postaci oraz omówienie najważniejszych zagadnień podejmowanych w powieści francuskiego noblisty. Doskonała powtórka lektury przed maturą! Warsztaty w języku polskim.

Prowadzący: dr hab. Judyta Niedokos

Forma: Warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

6. Tytuł: Niezwykła francuskojęzyczna Belgia ‒ literatura i malarstwo Belgów

Opis: Chcielibyśmy przybliżyć najważniejsze nazwiska mało znanej literatury belgijskiej. W formie wykładu opartego na serii pytań, w dialogu ze słuchaczami odkryć fascynujące malarstwo Brueghela. Serdecznie zapraszamy! Spotkanie w języku polskim.

Prowadzący: dr hab. Judyta Niedokos

Forma: Warsztaty na uczelni (lub ewentualnie w szkole, jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 40

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

 

JĘZYK HISZPAŃSKI / JĘZYK KATALOŃSKI

 

    1. Tytuł: Język hiszpański na świecie

    Opis: Prezentacja pokazuje słuchaczom świat hiszpańskojęzyczny i uświadamia również, w jak dużym stopniu język hiszpański jest używany poza krajami hiszpańskiego obszaru językowego: w świecie wirtualnym, biznesowym i w międzynarodowych organizacjach.

    Prowadzący: mgr Luis Alberto Villablanca Álvarez

    Forma: na uczelni

    Liczba osób: do 50

    Czas trwania: 60-90 minut

    Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Język kataloński, symbol tożsamości Hiszpanii

    Opis: Chociaż język hiszpański jest językiem urzędowym Hiszpanii, w innych częściach kraju mówi się innymi językami współoficjalnymi, takimi jak język kataloński, język baskijski i język galicyjski. Język kataloński jest drugim językiem Hiszpanii, ponieważ jest używany w czterech regionach. Podczas wykładu przyjrzymy się jego specyfice.

    Prowadzący: dr Pablo de la Fuente de Pablo, prof. KUL

    Forma: na uczelni / w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach) / ewentualnie online (szkoła poza Lublinem)

    Liczba osób: 20

    Czas trwania: 60 minut

    Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. hiszpański, prezentacja w języku hiszpańskim

     

    1. Tytuł: Rywalizacja pomiędzy FC Barceloną i Realem Madryt

    Opis: Jednym z sekretów światowego sukcesu hiszpańskiej piłki nożnej jest rywalizacja między tymi dwoma drużynami. Jak ta rywalizacja się narodziła? Podczas prezentacji przedstawimy analizę różnic między systemami gry obu drużyn.

    Prowadzący: dr Pablo de la Fuente de Pablo, prof. KUL

    Forma: na uczelni / w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach) / ewentualnie online (szkoła poza Lublinem)

    Liczba osób: 20

    Czas trwania: 60 minut

    Adresaci: klasy III i IV szkół ponadpodstawowych, rozszerzony j. hiszpański, prezentacja w języku hiszpańskim

     

     

    1. Tytuł: Święto byków Sanfermines

    Opis: Prezentacja multimedialna przedstawiająca jedno z najbardziej znanych na świecie świąt świeckich, odbywających się w lipcu każdego roku w Pampelunie. Najważniejszą atrakcją tych świąt są codzienne gonitwy z bykami.

    Prowadzący: dr Piotr Wasilewski

    Forma: szkoła

    Liczba osób: 30-40

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Semana Santa w Hiszpanii

    Opis: Prezentacja multimedialna przedstawiająca obchody Wielkiego Tygodnia w Hiszpanii: mapa wydarzeń, organizatorzy, uczestnicy i ich role, charakterystyka.

    Prowadzący: dr Piotr Wasilewski

    Forma: szkoła

    Liczba osób: 30-40

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

     

     

    1. Tytuł: Komunikacja bez granic — pożegnaj barierę językową raz na zawsze

    Opis: Pochylimy się  wspólnie nad najbardziej problematyczną sprawnością językową, jaką jest wypowiedź ustna. Zastanowimy się, jakie sposoby są możliwe, aby walczyć z barierą językową już od pierwszych dni nauki języka. Poznamy również przydatne sztuczki ułatwiające wypowiedzi w języku obcym.

    Prowadzący: mgr Roksana Słaby

    Forma: online lub na uczelni (prezentacja głównie w formie wykładu)

    Liczba osób: ok. 25 (może uczestniczyć cała klasa)

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Poznaj zawód tłumacza symultanicznego

    Opis: Prezentacja dotyczy charakterystyki, trybu pracy i przygotowania do pracy w zawodzie tłumacza symultanicznego. Omówimy również perspektywy pracy w tym zawodzie w Polsce i zagranicą.

    Prowadzący: mgr Monika Plewko

    Forma: online lub na uczelni

    Liczba osób: ok. 25

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Monarchia hiszpańska w czasach nowożytnych (XVI - XVIII wiek)

    Opis: W jaki sposób połączone królestwa Kastylii i Aragonii utworzyły najpotężniejsze na świecie mocarstwo? Jak Hiszpanie zdominowali europejskie pola bitew? Kiedy nad Hiszpanią zaczęło zachodzić słońce? Prelekcja dotycząca powstania, rozwoju i upadku monarchii hiszpańskiej.

    Prowadzący: dr Marcin Karkut i Koło Hiszpańsko-Polskie KUL

    Forma: na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach)

    Liczba osób: do 50

    Czas trwania: 60-90 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych, pasjonaci historii

     

    1. Tytuł: Kiedy Hiszpania była wojskową potęgą?

    Opis: Prelekcja dotycząca hiszpańskiej wojskowości w czasach nowożytnych. Podczas spotkania odpowiemy m.in. na następujące pytania: Kiedy i w jaki sposób Hiszpania stała się wojskową potęgą? Jak wyglądała wojna w czasach nowożytnych? Czym było tercios? Kim byli najwybitniejsi hiszpańscy dowódcy wojskowi? 

    Prowadzący: dr Marcin Karkut

    Forma: na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach)

    Liczba osób: do 50

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: klasy VII i VII szkół podstawowych, pasjonaci historii

     

    1. Tytuł: Język hiszpański w Chile

    Opis: Podczas prelekcji zaprezentowana zostanie historia języka hiszpańskiego w Chile, a także wpływ słów zapożyczonych z języków tubylczych i języków europejskich na chilijską odmianę języka hiszpańskiego. Porozmawiamy również o specyfice wymowy języka hiszpańskiego w Chile.

    Prowadzący: mgr Luis Alberto Villablanca Álvarez

    Forma: na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach)

    Liczba osób: do 50

    Czas trwania: 45-60 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Realizm magiczny w literaturze latynoamerykańskiej 

    Opis: Prezentacja dotyczyć będzie realizmu magicznego w literaturze latynoamerykańskiej, w którym świat rzeczywisty miesza się z elementami magii. Na podstawie takich dzieł jak "Sto lat samotności" Gabriela Garcíi Márqueza, pokażemy, jak ten nurt literacki odzwierciedla historię i kulturę regionu.

    Prowadzący: mgr Aleksandra Durakiewicz

    Forma: na uczelni / w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach) / ewentualnie online (szkoła poza Lublinem)

    Liczba osób: 30-40

    Czas trwania: 45 minut
    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

  1.  

    1. Tytuł: Las Navidades en Venezuela

    Opis: Czy wiesz, że pan de jamón i hallaca to tradycyjne potrawy bożonarodzeniowe w Wenezueli? Podczas prezentacji multimedialnej przedstawimy zwyczaje związane z obchodami świąt Bożego Narodzenia w Wenezueli, m.in. tradycję śpiewania aguinaldos, czyli wenezuelskich kolęd.

    Prowadzący: mgr Antonio Jiménez Andrade

    Forma: na uczelni / w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie lub okolicach) / ewentualnie online (szkoła poza Lublinem)

    Liczba osób:  do 30

    Czas trwania: 45 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

JĘZYK NIDERLANDZKI

 

  1. Tytuł: Przedsiębiorczy licealista. Buduj swoją karierę z językiem niderlandzkim

Opis: Chcesz otworzyć sobie drzwi do wyjątkowych możliwości zawodowych? Pokażemy Ci, jak znajomość języka niderlandzkiego utoruje Ci drogę do kariery! Znajomość tego języka otwiera drzwi do fantastycznie płatnych ofert pracy w sektorze biznesowym. Holandia i Belgia to jedne z najprężniej rozwijających się rynków w Europie. Międzynarodowe korporacje z Holandii i Belgii szukają pracowników, którzy posługują się językiem niderlandzkim, a Ty możesz być przecież jednym z nich!.

Pomyśl już dziś o zdobyciu praktycznych umiejętności językowych, które zwiększą Twoje szanse na rynku pracy i wyróżnią Cię spośród innych. Nie czekaj! Przyjdź i przekonaj się, jak język niderlandzki może odmienić Twoją przyszłą karierę. Zainspiruj się niderlandystyką i rozwijaj z nami pomysły na siebie! Zobacz, jak nauka języka niderlandzkiego może wspierać Twoje przedsiębiorcze ambicje.

Prowadzący: dr Kamila Tomaka

Forma: zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich

 

 

 

  1. Tytuł: Sery i rowery! Tulipany i praliny! Wiatraki i klompy! A może frytki, piwo i gofry? Odkryj z nami kulturę Belgii i Holandii!

Opis: Zapraszamy Cię w niezwykłą podróż,  podczas której odkryjesz fascynującą kulturę Belgii i Holandii, spróbujesz pysznych belgijskich i holenderskich specjałów i poznasz zwyczaje mieszkańców krajów niderlandzkojęzycznych. Poznaj z nami kolorową i smaczną kulturę Belgii i Holandii!

Prowadzący: dr Kamila Tomaka

Forma: zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich

 

  1. Tytuł: GET IN TOUCH WITH THE DUTCH! Lekcja pokazowa języka niderlandzkiego

Opis: Wiesz, że znajomość języka niderlandzkiego daje możliwość zyskania znakomicie płatnej pracy w sektorze biznesu? Nasze zajęcia to pokazowa lekcja tego języka dla początkujących, prowadzona przez wykładowcę z udziałem studentów filologii niderlandzkiej. Zapoznamy Cię ze specyfiką języka niderlandzkiego, jego podstawowymi zasadami i zwrotami poprzez gry i zabawy językowe. Dołącz do nas i odkryj, jak język niderlandzki może stać się Twoim atutem w przyszłej karierze!

Prowadzący: dr Kamila Tomaka

Forma: warsztaty językowe na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich

 

  1. Tytuł: Geografia Belgii i Niderlandów

Opis: Gdzie leżą kraje Beneluxu? Co to takiego? Jakimi językami się tam mówi? Ciekawostki geograficzne w postaci quizu oraz zadań interaktywnych sprawią, że lekcja geografii stanie się ciekawa!

Prowadzący: mgr Beata Popławska

Forma: lekcja geografii na uczelni/w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie/Bychawie)
Liczba osób: 25
Czas trwania: 45 minut
Adresaci: uczniowie szkół średnich/uczniowie ostatnich lat szkół podstawowych, pasjonaci geografii

 

  1. Tytuł: Belgia w sercu Europy – Flandria w sercu Belgii

Opis: Belgia jest niezwykłym, małym krajem, który ma skomplikowaną historię, złożony pejzaż językowy i bogatą kulturę. Podczas spotkania poznamy geografię kulturową Belgii, ze szczególnym uwzględnieniem Brukseli i Flandrii. Poznamy flamandzkiego lwa, dowiemy się, co to jest „goesting”, poznamy malarstwo dawnych mistrzów, architekturę, kulinaria i współczesną muzykę wspólnoty flamandzkiej w Belgii.  

Prowadzący: dr hab. Marcin Polkowski, prof. KUL

Forma: warsztaty językowe na uczelni/ w szkole (możliwość dojazdu do szkoły w promieniu ok. 50 km od Lublina)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich, pasjonaci geografii, języków obcych i/lub historii, plastyki, historii sztuki, klasy z j. niemieckim, j. francuskim i j. angielskim.

 

  1. Tytuł: Dutch, Deutsch. Czy język niemiecki i niderlandzki są do siebie podobne?

Opis: Język niderlandzki (po angielsku Dutch) jest językiem z grupy języków zachodniogermańskich. Wiele cech gramatycznych łączy go z językiem niemieckim. Lekcja  da odpowiedź na pytanie postawione w tytule na przykładzie kilku wybranych zjawisk – odmiany czasowników regularnych i nieregularnych lub tworzenia czasu perfectum.   

Prowadzący: dr hab. Marcin Polkowski, prof. KUL

Forma: warsztaty językowe na uczelni/ w szkole (możliwość dojazdu do szkoły w promieniu ok. 50 km od Lublina)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich, pasjonaci języków obcych, klasy z j. niemieckim.

 

  1. Tytuł: Hoi! Hi! Czy można szybko nauczyć się niderlandzkiego znając angielski?

Opis: Czy język angielski może być przydatny w nauce innych języków? Lekcja udzieli odpowiedzi na to pytanie poprzez krótkie wprowadzenie do języka niderlandzkiego. Nauczymy się pozdrowień i kilku podstawowych zwrotów w języku niderlandzkim, w czym pomoże nam znajomość języka angielskiego, leksyki i zasad gramatyki.

Prowadzący: dr hab. Marcin Polkowski, prof. KUL

Forma: warsztaty językowe na uczelni/ w szkole (możliwość dojazdu do szkoły w promieniu ok. 50 km od Lublina)

Liczba osób: 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół średnich, pasjonaci j. obcych, klasy z j. angielskim.

 

 

JĘZYK NIEMIECKI

  1. Tytuł: Niemiecki na piątkę z KUL – warsztaty językowe

Opis: Warsztaty rozwijające kompetencje językowe

Prowadzący: dr Eliza Chabros, dr Lucyna Krzysiak, dr Jolanta Janoszczyk

Forma: warsztaty językowe online
Liczba osób: do 15

Czas trwania: łącznie 8 godzin (4 spotkania po 2 godziny)

Adresaci: uczniowie ostatnich klas szkół średnich, zdający maturę z języka niemieckiego, i klas młodszych zainteresowani językiem niemieckim

 

  1. Tytuł: Kurs stacjonarny przygotowujący do ustnej matury z j. niemieckiego

Opis: Celem kursu stacjonarnego jest rozwijanie kompetencji mówienia w języku obcym. Podczas 5 piątkowych wieczorów zrealizowane zostanie 10 godzin lekcyjnych, które są przygotowaniem do matury ustnej z języka niemieckiego

Prowadzący: dr Justyna Ofierska

Forma: warsztaty językowe na uczelni
Liczba osób: do 15
Czas trwania: 10 godzin (5 spotkań po 2 godziny)
Adresaci: klasy maturalne

 

 

 

JĘZYK POLSKI

 

    1. Tytuł: Poetyka reklamy

    Opis: Ćwiczenia ukazujące związki między literaturą i reklamą oraz praktyczne wykorzystanie poezji w tworzeniu sloganów reklamowych.

    Prowadzący: prof. dr hab. Adam Fitas

    Forma: warsztaty na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
    Liczba osób: 20 - 25

    Czas trwania: 60 minut
    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Język obcy poezji dawnej. Warsztaty ze skoków Pascala z poziomu A1 na C1 – analiza i interpretacja renesansowych i barokowych utworów lirycznych

    Opis: Wiersze Jana Kochanowskiego, Mikołaja Sępa Szarzyńskiego czy Wacława Potockiego źle się dziś czyta nie dlatego, że są już niezrozumiałe. Jest dokładnie na odwrót: nie rozumie się ich, bo źle się je czyta. Konwersatorium wprowadza w reguły sztuki czytania poetów dawnych, a zarazem w procedurę literaturoznawczej analizy i interpretacji. W tych dwóch nierozdzielnie ze sobą związanych aktach istotna staje się nie tyle liczba przypisanych tekstowi toposów, motywów i wątków filozoficznych, ile umiejętność zrozumienia dosłownego sensu zdań budujących tekst i zgoda na uznanie ich ważności.

    Prowadzący: dr hab. Agnieszka Czechowicz, prof. KUL

    Forma: konwersatorium stacjonarne na uczelni / w szkole (nie online)

    Liczba osób: do 30

    Czas trwania: 60-90 min.

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Jak rozumieć niezrozumiałe wiersze? Warsztaty analityczno-interpretacyjne

    Opis: Zadaniem poezji jest poruszać. Niekoniecznie zachwycać, ale koniecznie poruszać. Lekturowe wejście w tekst, który jawi się jedynie jako chaos czy wielosłowie bez związku, może wywoływać analogiczne stany po stronie odbiorcy – chaos myśli, a nawet panikę. Nie o takie poruszenie nam jednak idzie, prawda? Oswajanie chaosu, które prowadzi do wyłaniania się zarysu sensownej całości z kłębowiska słów, skrawków obrazów i fragmentów skojarzeń, to cudowna procedura porządkująca nie tylko niezrozumiałe wiersze, ale także umysł czytelnika. Konwersatorium jest propozycją podjęcia takiej procedury.

    Prowadzący: dr hab. Agnieszka Czechowicz, prof. KUL

    Forma: konwersatorium stacjonarne na uczelni / w szkole (nie online)

    Liczba osób: do 30

    Czas trwania: 60-90 min.

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

  1.  

    1. Tytuł: Czytamy Szekspira

    Opis: Szekspir, ciągle aktualny zarówno na scenie, jak i w życiu. Rzeczywiście? Dlaczego? Dzisiejsza kultura (w tym także teatr i film) nieustannie nawiązują do dzieł stratfordczyka.
    W ramach spotkania przybliżone zostaną niektóre fakty z życia Szekspira oraz ich wpływ na jego ponadczasowe dramaty (Romeo i Julia, Hamlet, Sen nocy letniej).

    Prowadzący: ks. dr Mariusz Lach

    Forma: warsztaty na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
    Liczba osób: do 25

    Czas trwania: 45-90 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Nieśmiertelna trójka greckich tragików antycznych

    Opis: Teatr nowożytny nie tylko nie odciął się od antyku, ale ciągle (do czasów współczesnych) sięga po największe dramaty trzech wielkich tragików greckich: Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa. Czy naprawdę są oni tego warci, aby 25 wieków od czasów, w których tworzyli, wracać do ich twórczości?

    Podczas zajęć zostaną ukazane ich najważniejsze dramaty wraz z prezentacją ich ponadczasowości.

    Prowadzący: ks. dr Mariusz Lach

    Forma: warsztaty na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
    Liczba osób: do 25

    Czas trwania: 45-90 minut

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: „Poezja bez słów". Warsztaty interpretacji poezji wizualnej

    Opis: Warsztaty ćwiczą umiejętność interpretowania wizualnych tekstów kultury.

    Obraz jest jednym z ważniejszych środków komunikacji we współczesnych świecie, jego jednak rozumienie wymaga zastosowania właściwych narzędzi opisu. Jak interpretować obrazy, czy możliwa jest poezja bez słów? Czy istnieje opowieść pozbawiona zdań? To pytania, na które będziemy szukać odpowiedzi podczas tego warsztatu.

    Prowadzący: dr Małgorzata Peroń

    Forma: warsztaty na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
    Liczba osób: do 25

    Czas trwania: 45-90 minut

    Adresaci: klasy III-IV szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: Widzę, oni nie widzą!”. Skandal w miasteczku i problemy z Karusią

    Opis: Czy Karusia jest literackim portretem kobiety szalonej? A może to raczej, pozostające w transie, medium? Jakie konsekwencje interpretacyjne pociągają za sobą odpowiedzi na te pytania i czy warto na nie odpowiadać? Przedmiotem warsztatów jest wspólna lektura Romantyczności w kontekście współczesnej Mickiewiczowi wiedzy medycznej, teorii Mesmera, przekazów folklorystycznych oraz ballady tradycyjnej. Najważniejszy cel interpretacji to odsłonięcie niekonwencjonalności, nieoczywistości i skandalizującego wymiaru tego słynnego (ale czy rzeczywiście „znanego”?) romantycznego dzieła.

    Prowadzący: dr hab. Agata Seweryn, prof. KUL

    Forma: wykład na uczelni/ w szkole/ online
    Liczba osób: do 40
    Czas trwania: 45-90 minut

    Adresaci: klasy II i IV szkół ponadpodstawowych

     

    1. Tytuł: „Rozhuśtana na grozie wesołość" - barok w poezji Szymborskiej

    Opis: Wykład z elementami konwersatorium. Zajęcia służą pokazaniu, jak poezja Szymborskiej odnosi się do tradycji. Rozmowa o tym, dlaczego barok jest ważny  dla poetki, dlaczego i w jaki sposób przełamuje ona znane z tradycji schematy (gatunkowe, stylistyczne, światopoglądowe) i  dzięki czemu pozornie prosty język jej twórczości odsłania głębokie tajemnice dotyczące życia w każdej epoce. Poza Szymborską bohaterami spotkania będą też: Rubens, Vermeer, Pascal i Kartezjusz.

    Prowadzący: dr Agnieszka Bielak

    Forma: wykład/konwersatorium, w szkole, w Lublinie i poza Lublinem

    Liczba osób: do 40 osób

    Czas trwania: 90 min.

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

     

     

    1. Tytuł: Historia Hioba według Szymborskiej

    Opis: Wykład z elementami konwersatorium. Zajęcia mają na celu uświadomienie podstawowej funkcji tekstu źródłowego przy interpretacji jego literackich adaptacji, a jednocześnie pozwalają poznać środki poetyckie służące reinterpretacji tradycji w twórczości Szymborskiej. W trakcie zajęć przedstawione też zostaną prezentowane w tej twórczości "alternatywy" dla religii.

    Prowadzący: dr Agnieszka Bielak

    Forma: wykład/konwersatorium, w szkole, w Lublinie i poza Lublinem

    Liczba osób: do 40 osób

    Czas trwania: 90 min.

    Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

 

JĘZYK WŁOSKI

 

  1. Tytuł: Jak nas widzą Włosi i co my o nich myślimy. Stereotypy na temat Włochów i Polaków

Opis: Ryszard Kapuściński twierdził, że inny to zwierciadło, w którym się przeglądam, które uświadamia mi, kim jestem. Wiemy, co myślimy o innych, jak ich postrzegamy. Jesteśmy często pewni, że za naszymi stereotypami na temat „tych innych” stoją twarde fakty. Czy wiemy również, jak oni widzą nas?  I czy dopuszczamy możliwość, że także oni mogą nam coś o nas powiedzieć? Warsztaty mają na celu skłonienie młodzieży do dyskusji i do „przejrzenia się” w zwierciadle, którym będą włoskie stereotypy na nasz temat.

Prowadzący: mgr Dominika Wronikowska-Sfilio

Forma: warsztaty stacjonarne (szkoła) / poza Lublinem warsztaty online

Liczba osób: do 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: La dolce vita, czyli czego możemy nauczyć się od Włochów

Opis: Odpowiedź na tytułowe pytanie dotyka wielu aspektów życia we Włoszech: pracy, odżywiania się, odpoczynku, polityki, pasji, miłości, przywiązania do małej ojczyzny i – a może przede wszystkim – umiejętności doceniania: ludzi, rzeczy, krajobrazu, jedzenia, klubu piłkarskiego, któremu kibicujemy... Warsztaty multimedialne.

Prowadzący: mgr Dominika Wronikowska-Sfilio

Forma: warsztaty stacjonarne (szkoła) / poza Lublinem warsztaty online

Liczba osób: do 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

 

  1. Tytuł: Spacer po Rzymie polskimi śladami

Opis: Henryk Sienkiewicz stwierdził, że każdy człowiek cywilizowany ma dwie ojczyzny: swoją własną i Włochy. To właśnie w Rzymie, stolicy swojej „włoskiej ojczyzny”, Polacy pozostawili dużą ilość śladów i pamiątek, z których wiele jest widocznych do dzisiaj, a jednak mało znanych polskim turystom. Podczas wirtualnego spaceru po centrum Wiecznego Miasta zobaczymy kilka z nich i poznamy rzymskie przygody królowej Marysieńki Sobieskiej i jej syna królewicza Aleksandra, legionistów gen. Henryka Dąbrowskiego, Adama Mickiewicza, Henryka Sienkiewicza i in.

Prowadzący: mgr Dominika Wronikowska-Sfilio

Forma: warsztaty stacjonarne (szkoła) / poza Lublinem warsztaty online

Liczba osób: do 30

Czas trwania: 90 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

  1. Tytuł: Gorąca historia Włoch

Opis: Warsztaty mające na celu zapoznanie ze specyfiką włoskiego terytorium jaką są wulkany. Przypomnimy sobie najbardziej znane erupcje i ich skutki, jak wybuch Wezuwiusza w 79 r. naszej ery, na skutek którego dziś wiemy, jak wyglądało życie starożytnych miast Pompejów i Herkulanum. "Zobaczymy" te najbardziej spektakularne, jak Etna czy Stromboli oraz ten, którego nie widać, a obecnie uważany jest za najbardziej niebezpieczny - superwulkan Campi Flegrei pod Neapolem, który 40 tys. lat temu miał się przyczynić do wyginięcia neandertalczyków.

Prowadzący: mgr Dominika Wronikowska-Sfilio

Forma: warsztaty stacjonarne (szkoła) / poza Lublinem warsztaty online

Liczba osób: do 30

Czas trwania: 45 minut

Adresaci: uczniowie szkół ponadpodstawowych

 

 

 

 

 

 OSOBA DO KONTAKTU:

                       

 dr Tomasz Niestorowicz – tomasz.niestorowicz@kul.pl      

 Pełnomocnik Dziekana WNH KUL ds. współpracy ze szkołami

 

 

Autor: Joanna Wiatr
Ostatnia aktualizacja: 12.11.2024, godz. 14:55 - Natalia Turkiewicz