PRACOWNICY KATEDRY:
|
dr hab. Bogusława Lachowska, prof. KUL
|

|
Profesor nadzwyczajny w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny
od 1.06.2013 r. kieruje Katedrą Psychologii Wychowawczej i Rodziny
Studia z zakresu psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1979 – 1984 ukończone z wyróżnieniem. Praca magisterska pt. „Obraz siebie u dzieci a techniki wychowawcze stosowane przez ich rodziców”. Tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii na podstawie rozprawy pt. „Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób owdowiałych samotnie wychowujących dzieci” uzyskany w 1994 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W rozprawie doktorskiej podjęto problematykę relacji emocjonalnych w rodzinach owdowiałych matek i owdowiałych ojców samotnie wychowujących dzieci. Badania były finansowane przez KBN (grant na badania własne).
Tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie psychologii uzyskany w 2012 roku na podstawie oceny ogólnego dorobku naukowego i monografii pt. „Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn”. Recenzentami wydawniczymi byli Prof. dr hab. Anna M. Zalewska oraz Prof. dr hab. Mieczysław Plopa. Recenzentami w przewodzie habilitacyjnym byli Prof. dr hab. Nina Ogińska-Bulik, Prof. dr hab. Mieczysław Plopa, Prof. dr hab. Helena Sęk oraz Prof. dr hab. Stanisława Steuden.
Zainteresowania naukowe łączę z praktyką psychologiczną. Prowadzenie praktyki psychologicznej umożliwiają mi odbyte szkolenia podyplomowe na temat podejścia systemowego w terapii rodziny (atestowane przez Sekcję Naukową Psychoterapii PTP), kursy doskonalące z zakresu psychoterapii (organizowane przez Instytut Neurologii i Psychiatrii w Warszawie) i inne szkolenia, oraz terapia własna i uczestniczenie w superwizji.
Kompetencje w posługiwaniu się zaawansowanymi metodami statystycznymi poszerzam uczestnicząc w warsztatach analitycznych organizowanych przez SPSS Polska i Akademię Górniczo-Hutniczą oraz Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w ramach programu Ariadna oraz w Spotkaniach Metodologicznych organizowanych w KUL w Lublinie
Zainteresowania naukowe:
1.Psychologiczna charakterystyka rodziny w perspektywie systemowej
2. Rodzina w kryzysie – radzenie sobie ze stresem oraz prężność rodziny
3. Psychologiczna problematyka wielorakich ról społecznych – perspektywa oddziaływań negatywnych i pozytywnych
4. Zaufanie i intymność w bliskich związkach interpersonalnych
5. Metody badania rodziny
Wybrane publikacje
Monografie
- Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn. Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Lachowski S., Bujak F., Zagórski J. i Lachowska B. (2002). Postawy rodziców wobec angażowania dzieci do prac we własnym gospodarstwie rolnym. Raport z badań. Lublin: IMW.
- Łaguna M. i Lachowska B.(red.) (2003). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. I Łaguna M. (red.) (2002). Draw a Family Test in Psychological Research. Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. i Grygielski M. (red.) (1999). W świecie dziecka. Lublin: RW KUL.
- Lachowska B. (1998). Dzieci osób owdowiałych. [Children of widowed people], Lublin: RWKUL.
Autorstwo lub współautorstwo artykułów w czasopismach recenzowanych
- Lachowski S., Lachowska B., Chmielewski J., Szpringer M. (2016). Effect of work in childhood on education of people from agricultural families. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 2(93)/2016, s. 110-118.
- Lachowska B. (2016). Conflict styles and outcomes in parent-adolescent relationship and adolescent family satisfaction. Polish Journal of Applied Psychology, vol. 14 (1), 85–98, DOI: 10.1515/pjap-2015-0023
- Lachowska B. i Starczewski K. (2015). Kryzys w wartościowaniu i praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli religii. Medycyna Pracy, 66(5),
- Lachowski S., Lachowska B. (2014). Emotions experienced in association with agricultural work performed in childhood – in opinions of adults. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, Annals of Agricultural and Environmental Medicine 2014, Vol 21, No 3, 627–633.
- Lachowska B. (2014). Neurotyczność, wymagania pracy i konflikt praca-rodzina a skutki stresu zawodowego. Medycyna Pracy, 65(3), 387-398.
- Lachowska B. (2013). Osobowościowe predyktory konfliktu, facylitacji i zadowolenia z godzenia ról rodzinnych i zawodowych – analizy w grupie kobiet i mężczyzn. Przegląd Psychologiczny, Tom 56, nr 3, 301-322.
- Lachowska B. (2013). O znaczeniu modeli teoretycznych w badaniach rodziny. Family Forum, tom 3, 11-24.
- Lachowska B. (2012). Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi a jakość życia pracujących rodziców. Psychologia Społeczna, tom 4, 353-371.
- Lachowska B. (2008). Człowiek dorosły wobec wymagań związanych z funkcjonowaniem w różnych sferach życia: zawodowej i rodzinnej[An adult faced with the requirements of functioning in two different spheres of life: work and family]. Psychologia Rozwojowa, tom 13 nr 1, 101 – 114.
- Lachowska B. (2008). Rodzina jako system społeczny w ujęciu Modelu Kołowego Systemów Małżeńskiego i Rodzinnego opracowanego przez D.H. Olsona i współpracowników oraz narzędzia pomiaru. Roczniki Teologiczne, Zeszyt Instytutu Nauk o Rodzinie, Tom LV, zeszyt 10, 189-206.
- Lachowska B., Lachowski S. (2007). Mental wellbeing of children engaged in agricultural work activities and quality of family environment. Annals of Agricultural and Environmental Medicine,14,115-121.
- Lachowska B. (2007). Family Psychology in Poland: Main areas of interest and their changes. Newsletter of the International Academy of Family Psychology, 26, 7-17.
- Lachowska B. (2006). Rodzina z problemem alkoholowym. Simiejni Wzaemini, (Wydawnictwo Ukraińskiego Katolickiego Uniwersytetu), Nr 5, 171-186
- Lachowska B. (1995). Psychological functioning of single-parent families. Polish Quartely of Developmental Psychology, Vol 1, N.4, 269-276.
- Lachowska B., Lachowski S. (1994). Psychospołeczne trudności w rodzinach osób owdowiałych. Problemy Rodziny, Nr 2(194), 47-50.
- Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1988). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Ateneum Kapłańskie,T. 110, z. 2, 219-257.
- Dyczewski L.,Lachowska B., Lachowski S. (1986). Sytuacja kobiety w polskim społeczeństwie. Roczniki Nauk Społecznych,T. XIV, z. 1, 265-308.
- Lachowska B. (1986).Techniki wychowawcze stosowane przez rodziców a obraz własnego „ja” u ich dzieci. Problemy Rodziny, Nr 2, 22-28.
Autorstwo lub współautorstwo rozdziałów w recenzowanych monografiach naukowych:
- Lachowska B. (2015). Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny. W: D. Borecka-Biernat, M. Cywińska (red.). Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie. s. 205-221, Warszawa, Difin SA ISBN 978-83-7930-799-9
- Lachowska B., Ludwikowska K. (2015). Kryzys w wymiarze rodzinnym – rodzina w obliczu utraty. W: Chyczewska A. i Kijowska I. M. (red.). Człowiek w obliczu kryzysu. Kryzys w perspektywie interdyscyplinarnej. Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły zawodowej w Elblągu, s. 105 – 118.
- Lachowska B. (2014). Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny, s. 555- 583, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA
- Lachowska B. (2014). Praca i rodzina - czy tylko konflikt ról? W: R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki, s. 319-339, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. ISBN 978-83-8018-005-5.
- Brudek, P., Lachowska, B. (2014). Religijny system znaczeń a jakość relacji małżeńskiej na poziomie ogólnym oraz na poziomie pary. W: K. Skrzypińska, H. Grzymała-Moszczyńska, M. Jarosz (red.). Nauka wobec religijności i duchowości człowieka (s. 117-134). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Lachowska B. (2012). Wielorakie role społeczne – konflikt czy facylitacja? W: I. Ulfik-Jaworska i A. Gała (red.). Dalej w tę samą stronę (223-246). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Lachowska B. (2012). Strategie współdziałania stosowane przez małżonków w dual-earner couples, sprzyjające synergicznemu dopasowaniu pracy i rodziny. W: Z. Uchnast (red.). Synergia a dobro wspólne (283-301). Lublin-Nowy Sącz: TN KUL i WSB-NLU.
- Lachowska B. (2011). Charakterystyki środowiska rodzinnego a intencja odejścia z organizacji. W: L. Golińska i E. Bielawska-Batorowicz (red.). Rodzina i praca w warunkach kryzysu (453-469). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Lachowska B. i Łaguna M. (2011). Życie osobiste i praca zawodowa – nie tylko konflikt ról. W: B. Rożnowski i M. Łaguna (red.). Człowiek w pracy i organizacji. Perspektywa psychologiczna (185-205). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Lachowska B. (2010). Konflikt i facylitacja jako mechanizmy wzajemnych oddziaływań pracy i rodziny – analiza różnic płciowych. W: T. Rostowska i A. Peplińska (red.). Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego (283-298). Warszawa: Difin SA.
- Lachowska B. (2010). Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji między rodzicami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru. W: D. Borecka-Biernat (red.). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym (180-206). Warszawa: Difin SA.
- Lachowska B. (2009). Synergia między pracą i rodziną. Badania aktywnych zawodowo par małżeńskich mających dzieci. W: Z. Uchnast (red.) Synergia w relacjach interpersonalnych i w organizacjach. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania (157-170). Lublin-Nowy Sącz:TN KUL; WSB – National-Louis University.
- Lachowska B. (2008). Wzajemne oddziaływania pracy i rodziny – perspektywa konfliktu i facylitacji. W: L.Golińska i B. Dudek (red). Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń (431-444). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Lachowska B. i Gosztyła T. (2007). Graficzne przedstawienie reprezentacji poznawczej i emocjonalnej rodziny – analiza porównawcza rysunków dzieci. W: B. Kostrubiec i Mirucka (red.). Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych. Problemy wychowawcze i kliniczne (37-57). Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. i Braun-Gałkowska M. (2003). Agresja u dzieci i jej ekspresja w rysunku rodziny. W: B. Lachowska i M.Łaguna (red.). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (97-123). Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. (2003). Funkcjonowanie rodzin zdrowych. W: Gała (red.). Kręgi Wychowania (23-31). Lublin: Wydawnictwo KUL.
- Łaguna M. i Lachowska B. (2003). Wstęp. W: M. Łaguna i B. Lachowska (red). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych (7-10). Lublin: TNKUL
- Lachowska B. i Łaguna M. (2002). Introduction. W: B. Lachowska i M. Łaguna (eds.). Draw a Family Test in Psychological Research (7-10). Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. (2002). The graphic representation of the family produced by its particular members: a comparative analysis. W: B. Lachowska i M. Łaguna (red.). Draw a Family Test in Psychological Research (57-66). Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. i Lachowski S. (2001). Psychospołeczne doświadczenie samotnego ojcostwa. W: D. Kornas –Biela (red.). Oblicza ojcostwa (483-504). Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. (2001). Szczęśliwe dzieciństwo – uwarunkowania rodzinne. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza dzieciństwa (273-284). Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. (1999). Dziecko wobec przemian życia rodzinnego – analiza wybranych aspektów socjologicznych i psychologicznych. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (11-23). Lublin, RWKUL.
- Lachowska B. (1999). Pomoc psychologiczna dziecku w rodzinie w trakcie procesu rozwodowego. Model etapów procesu rozwodowego w opracowaniu F. Kaslow. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (123-140). Lublin, RWKUL.
- Lachowska B. (1999). Wprowadzenie. W: B. Lachowska i M. Grygielski (red.). W świecie dziecka (s. 7-9.) Lublin: RW KUL.
- Lachowska B. (1999). Samotne macierzyństwo. W: D. Kornas-Biela (red.). Oblicza macierzyństwa (281-288). Lublin: TNKUL.
- Lachowska B. i Lachowski S. (1994). Rodzina niepełna. W: L. Dyczewski (red.). Społeczeństwo. Państwo (163-174). Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. (1988). Rodzina jako system społeczny w świetle koncepcji Salvadore Minuchina. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (5-9). Sandomierz: SINŻ.
- Lachowska B. i Majchrowska H. (1988). Problemy matek samotnie wychowujących dzieci. W: T. Kukołowicz (red.). Pomoc rodzinie niepełnej (27-35). Sandomierz: SINŻ.
Hasła encyklopedyczne, recenzje i sprawozdania:
- Lachowska B. (2012). Hasło: Psychologia rodziny. W: Encyklopedia Katolicka, . kol. 861-862. Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. (2010). Hasło: Ojcostwo, w psychologii. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XIV, kol. 437-438. Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. i Ulfik-Jaworska I. (2008). Hasło: Miłość, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 1135-1137, Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. (2008). Hasło: Matka, aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XII, kol. 217- 218, Lublin: TN KUL.
- Lachowska, B. (2006). Hasło: Macierzyństwo, Aspekt psychologiczny, Istota i uwarunkowania. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.729-731, Lublin: TN KUL.
- Lachowska, B.i Ulfik-Jaworska I. (2006). Hasło: Małżeństwo, W naukach Społecznych, Aspekt psychologiczny. W: Encyklopedia Katolicka, Tom XI, kol.1106-1110, Lublin: TN KUL.
- Lachowska B. i Gała A. (2005). Sprawozdanie z „the European Society of Family Relations (ESFR) International Congress, Fribourg, 30.IX-2.X. 2004. Przegląd Psychologiczny, Tom 48(3), 335-338.
- Lachowska B. (2004). Sprawozdanie z IV Międzynarodowej Konferencji Psychologii Rodziny w Heidelbergu. Roczniki Psychologiczne, Tom 7(1).
|
dr Katarzyna Litwińska-Rączka
|

|
Adiunkt w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny
Zainteresowania naukowe:
Psychoterapia, psychodrama, metody projekcyjne w diagnozie i psychoterapii
Publikacje:
- Cechy rodziny sprzyjające dojrzałej osobowości jej członków, W: Marmola M., Wańczyk-Welc A. (red.) Kompetencje życiowe młodych dorosłych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2016. Rzeszów, s. 169-179;
- Złość w psychoterapii, W: Bereza B. (red.) Oblicza złości - perspektywa psychologów, psychiatrów i psychoterapeutów. Wydawnictwa ENGRAM, DIFIN 2012. Warszawa, s. 304-329;
- Psychodrama J.L. Morena jako technika pracy w leczeniu pacjentów psychoterapią grupową i indywidualną - Current Problems of Psychiatry. Uniwersytet Medyczny w Lublinie;
- Czynniki Rodzinne (systemowe) wpływające na jakość życia i dojrzałość osób pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko". Uniwersytet Rzeszowski;
- Użycie metody psychodramy w edukacji na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pracujących - "Edukacja, zdrowie, środowisko" Uniwersytet Rzeszowski;
|
dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczak |
 |
|
Absolwentka psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, asystent i sekretarz Katedry Psychologii Wychowawczej i Rodziny. W swoich badaniach naukowych interesowała się problematyką rodzin dzieci zdolnych, obecnie zajmuje się zaangażowaniem uczniów w naukę i klimatem w szkole. Absolwentka Archidiecezjalnego Studium Życia Rodzinnego. Zawodowo i naukowo również zajmuje się tematyką psychologii transportu a w szczególności kierowcami, którzy prowadzili pojazd pod wpływem alkoholu. Autorka i prowadząca licznych szkoleń m.in. dla nauczycieli, młodzieży, kandydatów na instruktorów nauki jazdy. Współpracuje z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego, gdzie prowadzi wykłady z psychologii dla instruktorów, egzaminatorów, kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i zajęcia reedukacyjne z problematyki przeciwalkoholowej. Jest psychologiem upoważnionym do badań psychologicznych osób występujących o pozwolenie na broń.
Aktualne badania:
Zaangażowanie w naukę uczniów i klimat w szkole
publikacje naukowe- artykuły
- Okoniewska, E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Sytuacja rodzinna a podejmowanie decyzji o udziale w rekrutacji na stanowisko poniżej własnych kwalifikacji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica
- Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 4
- Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Przegląd Psychologiczny, TOM 62, Nr 2, 249-265.
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Postrzeganie własnej rodziny przez adolescentów. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne. Tom 32, 193-210.
- Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Communication in the families of high-achieving students. Polish Psychological Bulletin. vol. 49 (4) 424-431.
- Sękowski, A., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Czasopismo Psychologiczne T. 23 Nr. 1. s. 121-135.
- Gwiazdowska, S. (2014). Cooperation between school and family as a key to student success. Polish Journal of Social Science. Vol IX. No.1. 2014. 225-234.
- Gwiazdowska, S., Klinkosz, W. (2012). Motywacja osiągnięć i osobowość mężczyzn uzyskujących stały i nieregularny dochód miesięczny. Studia z Psychologii w KUL nr 18. Lublin: TN KUL s.11-26.
- publikacje naukowe- monografie
- Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A. E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych. Warszawa: Difin.
- publikacje naukowe- rozdziały
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzeganie relacji i postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] Rostowska, T., Lewandowska-Walter (red.). Psychospołeczne konteksty relacji rodzinnych. Warszawa: Difin, s. 56-73.
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2018). Wywiad psychologiczny jako główne narzędzie diagnostyczne w badaniach kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 193-210.
- Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Adamski, B. (2018). Metody komputerowe w badaniach psychologicznych kierowców. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 210-222.
- Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Kotynia, M. (2018). Wiedeński System Testów DRIVE-PL. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 222-230.
- Gwiazdowska-Stańczak, S., Mamcarz, P., Majchrzak, P. (2018). System Komputerowych Testów Psychologicznych Sigma. [W:] P. Mamcarz (red.). Psychologia transportu. Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie. Warszawa: Difin, s. 230-240.
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2017). Profil rodziny uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. [W:] M. Parzyszek, M. Samorańska (red.). Pedagogika rodziny w teorii i praktyce. Rodzina – wsparcie i pomoc. Lublin: Katedra Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, s. 57-69.
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015). Komunikacja rodzinna w Internecie. [W:] B. Parysiewicz, M. Wyżlic, K. Komsta-Tokarzewska (red.). Dialog w rodzinie – dobre praktyki. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 25-32.
- Sękowski, A., Gwiazdowska, S. (2013). Rodzina jako środowisko wsparcia ucznia zdolnego. [w:] M. Jabłonowska (red.) Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva s. 72-83.
publikacje naukowe- inne
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2020). Postrzeganie własnej rodziny a osiągnięcia szkolne ucznia. Przegląd Uniwersytecki. XXXII Nr. 1 (183) 28-30.
- Gwiazdowska-Stańczak, S. (2015) Recenzja: Iwona Janicka, Hanna Liberska (red.) , Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014, s 682. Przegląd Psychologiczny, Tom 58, N.2 s. 263-264.
|
dr Dominika Zarosińska
|

|
doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, absolwentka Nauk o Rodzinie KUL, asystent w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny KUL. Wyróżniana w Konkursie na Najlepszego Studenta RP „Studencki Nobel” w latach 2012-2015. Współorganizator licznych konferencji i sympozjów naukowych, popularyzator nauki w ramach Uniwersytetu Otwartego KUL (w latach 2016 i 2019), Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Tomaszowie Lubelskim (2017), Lubelskiego Festiwalu Nauki w latach 2012-2019, prelegentka podczas licznych sesji na konferencjach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, autorka i współautorka artykułów naukowych. Ekspert oceniający oferty zgłoszone do Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, do dofinansowania w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2014-2020 (od roku 2018).
Tytuł magistra psychologii uzyskała kończąc dwie specjalności: szkolną i kliniczną. Praca badawcza nosiła tytuł „Religijne zmaganie się a poczucie jakości życia u Anonimowych Alkoholików” i została wyróżniona. W trakcie studiów podjęła dodatkowo drugi kierunek, również na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, na Wydziale Teologii – Nauki o Rodzinie – które ukończyła również z wyróżnieniem, broniąc pracy pt. „Religijne zmaganie się a poczucie osamotnienia u podopiecznych hospicjów”. Rozprawę doktorską zatytułowała następująco: „Psychospołeczne uwarunkowania jakości i trwałości związków małżeńskich żon Anonimowych Alkoholików. Badania kobiet o różnym sposobie radzenia sobie z krzywdą”. Obecnie kształci się w Krakowskiej Fundacji Rozwoju Psychoterapii im. Prof. Marii Orwid w Krakowie, w ramach Podejścia systemowego w terapii rodzin. Jest także członkiem Lubelskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
Aktualne badania:
Małżeństwa borykające się z problemem alkoholowym jednego z współmałżonków
Publikacje naukowe:
- Laskowska, A., Ziółkowska, D. (2013). Wyobraźnia. Definicje, rodzaje. W: Студентські записки (s.192-197).
- Wenc, A.J., Ziółkowska, D. (2013). Wyobraźnia. Rozwój i czynniki ją kształtujące. W: Студентські записки (s.198-203).
- Ziółkowska, D. (2015). Uzależnienie od seksu – wprowadzenie i badania własne z użyciem Sexual Addiction Screning Test. W: Walc (red.). Zagrożenia dla rozwoju współczesnej młodzieży (s.153-162). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Brzeziński, M., Ziółkowska, D. (2015). Sprawozdanie z konferencji „Biznes dla rodziny”. Lublin, 19 marca 2014 roku. Roczniki Teologiczne, LXIII (10), s. 41-50.
- Ziółkowska, D. (2016). Puste gniazdo szansą wicia gniazda od nowa – rozwój duchowości małżeńskiej. W: M. Brzeziński, J. Jęczeń, R. Podpora (red.). Dialog z młodymi o małżeństwie i rodzinie (s. 133-146). Lublin: Gaudium.
- Zarzycka, B., Ziółkowska, D., Śliwak, J. (2017). Wsparcie i zmagania religijne jako predyktory jakości życia Anonimowych Alkoholików – moderacja przez czas abstynencji. Roczniki Psychologiczne, XX (1), s. 99-120.
- Ziółkowska, D. (2017). Sytuacja rodziny i potrzeby dzieci z wczesnymi uszkodzeniami mózgu. W: M. Brzeziński (red.). W dialogu z młodymi o rodzicielstwie i życiu (s. 201-213). Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II.
- Zarosińska, D., Brzeziński, M. (2017). Zróżnicowanie postaw rodzicielskich ze względu na płeć dziecka u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym uczestniczących w systemie nauczania kierowanego. Roczniki Teologiczne, LXIV (10), s. 143-158.
- Śliwak, J., Zarosińska, D., Wysocka, M., Partyka, J. (2017). Poziom samooceny u osób korzystających z różnych form Internetu. Studia Socialia Cracoviensia 9, 2 (17), s. 129-149.
- Śliwak, J., Zarzycka, B., Zarosińska, D., Piaszczak, U. (2017). Religijność a komunikacja w małżeństwie. KULTURA-MEDIA-TEOLOGIA, 30, s. 184-209.
- Śliwak, J., Brzeziński, M., Zarosińska, D. (2019). Religijne zmaganie się a poczucie osamotnienia u podopiecznych hospicjów. Kwartalnik Naukowy Fides et ratio, 2 (38), s. 365-394.
- Zarosińska, D., Śliwak, J. (2020). Religijność a jakość i trwałość małżeństw żon Anonimowych Alkoholików. Kwartalnik Naukowy Fides et ratio, 1 (41), s. 371-387.
- Śliwak, J., Zarosińska, D. Przekonania postkrytyczne a kryzys w wartościowaniu (w recenzji)
- Śliwak, J., Zarosińska, D. Uzależnienie od gier komputerowych a samoocena młodzieży gimnazjalnej (w recenzji)
- Śliwak, J., Zarosińska, D. Motywacja do zachowań prospołecznych a religijność wolontariuszy (w recenzji)
|
DOKTORANCI:
|

|
mgr Julia Łopuszańska |
Zainteresowania naukowe:
- intymność i zaufanie w kontekście bliskich związków interpersonalnych
- kształtowanie się bliskich relacji na początkowym etapie związku
- rozprawa doktorska pt: „Zaufanie a intymność w związku narzeczeńskim”
- Teatr Forum w ujęciu psychologicznym
Doświadczenie zawodowe:
- pracuje jako psycholog w Środowiskowym Domu Samopomocy „Misericordia” w Lublinie
- realizuje projekty rozwojowe i psychologiczne z osobami niepełnosprawnymi ruchowo oraz chorującymi psychicznie
- zajmuje się prowadzeniem warsztatów dramowych i szkoleń dla różnych grup (młodzież, niepełnosprawni, osoby starsze)
- pracuje metodą Teatru Forum wraz z grupą LUB Drama w Lublinie
Publikacje:
- Łopuszańska, J. (2016). Rola intymności w bliskich związkach. W: Z. Gaś (red.) Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu (s. 37-43). Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe.
- Łopuszańska, J. (2016). Zróżnicowanie narcyzmu i makiawelizmu u osób uzdolnionych plastycznie i u osób o przeciętnych uzdolnieniach. Studia Psychologica.
- Łopuszańska, J., Sabaj, M. (2016). Taniec lekarstwem ciała, umysłu i relacji. W: J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.) Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Nauki Humanistyczne i Społeczne. Monografie 2016. Poznań: Wydawnictwo Młodzi Naukowcy.
- Borowiak, J., Duda, E., (2012). Wychowanie dzieci a tendencje narcystyczne. W: Пасічник, 1. Д., Кралюк, П. М., Кал амаж, Р. В., Шостак, І. В., Шугай, М. А., Штурхецький, С. В., (red.) Студентські наукові записки. Серія "Соціально-політичні науки” (s. 189-193). Видавництво Національного університету "Острозька академія".
|
|
 |
mgr Monika Sabaj - Sidur |
Zainteresowania naukowe:
- bliskie związki interpersonalne: funkcjonowanie w bliskich związkach osób z narcystycznymi zaburzeniami osobowości, przemoc psychiczna i emocjonalna w bliskich związkach
- znaczenie środowiska rodzinnego w kszałtowaniu nadziei na sukces i samooceny adolescentów - arteterapia i jej związek z funkcjonowaniem człowieka
- kreatywność, metody szybkiego uczenia się
Staże zagraniczne:
INAVEM - Institut National d'aide aux Victimes et de Médiation, Paryż, Francja;
Paris Aide aux Victimes, Paryż, Francja;
SIAVIC -Service Intercommunal d'aide aux victimes, Roubaix, Francja;
Art Therapie Virtus, Paryż,Francja;
Staże pozwoliły na zapoznanie się z pracą instytucji koordynujących działania pomocowe i mediacyjne na terenie całej Francji oraz świadczące wsparcie psychologiczno-prawnicze dla ofiar ataków terrorystycznych, ofiar przemocy, wypadków, przestępstw itp. Uczestniczyłam w sesjach arteterapii z udziałem ofiar ataków terrorystycznych.
Szkolenia i praktyka zawodowa:
- Certyfikat VCC Doradcy Zawodowego;
- Certyfikat Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- Ponad 200 godz. odbytych szkoleń o tematyce arteterapeutycznej i psychologicznej;
- Doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi jako psycholog w OREW oraz przedszkolu integracyjnym.
- Trenerka metod efektywnej nauki i kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz prowadząca szkolenia i indywidualne poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych.
|
|
 |
mgr Sabina Więsyk
|
Zainteresowania naukowe:
- Rodzina w kryzysie: wewnątrzsystemowe mechanizmy zmierzające do utrzymania spójności, sposoby i rodzaje wdrażanych strategii mających na celu rozwiązanie konfliktów.
- Specyfika funkcjonowania rodzin z dzieckiem ,,problemowym” (niepełnosprawność, zaburzenia zachowania)
- Czynniki wpływające na osiąganie satysfakcji z małżeństwa: osobowość, hierarchia wartości, doświadczenia i postawy wyniesione z rodziny pochodzenia, kompetencje społeczne, itp.
- Dorosły jedynak: jego potrzeby i kompetencje społeczne wobec wyzwań zawodowo-rodzinnych.
- Zarządzanie sobą w czasie
Wykształcenie i odbyte szkolenia:
- Studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego
- Studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka
- Szkolenie: diagnoza, obraz kliniczny, modele leczenia w zaburzeniach psychicznych i rozwojowych u dzieci i młodzieży
- I Stopień Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
- Szkoła Trenerów PKR: Kurs Trenerski I stopnia
Doświadczenie zawodowe:
- Terapeuta w Centrum Zdrowia ,,Przyjaźni”: prowadzenie terapii z osobami dorosłymi na dziennym oddziale psychiatrycznym (terapia grupowa i indywidualna)]
- Psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: praca z dziećmi w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, przeprowadzanie diagnoz, konsultacji oraz terapii indywidualnych
- Specjalista do spraw personalnych: doradztwo zawodowe
|
|
 |
mgr Jagoda Łokczewska |
Zainteresowania naukowe:
- dobrostan psychologiczny mężczyzn;
- zjawisko proaktywności u mężczyzn;
- interesujące mnie zagadnienia rozważam na gruncie koncepcji zgodności z Ja (ang.self-cocncordance) autorstwa Sheldona i Houser-Marko (2001);
- w swoich badaniach wykorzystuje metodę Projektów Osobistych Little’a, łącząc podejście idiograficzne z nomotetycznym.
Doświadczenie zawodowe:
- obecnie pracuję jako Podinspektor Psycholog w Ośrodku Adopcyjnym w Rzeszowie;
- prowadzę liczne szkolenia z zakresu kompetencji miękkich oraz jestem wykładowcą
na kierunku Psychologia;
- zdobyłam doświadczenie w pracy psychologa w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz w Szkole Podstawowej;
- pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywałam w obszarze HR i rekrutacji pracowników.
Certyfikaty i szkolenia:
- Certificate of VCC Fundation – HR SPECJALIST;
- Certificate of VCC Fundation – ENGLISH FOR HUMAN RESOURCE;
- Certificate of VCC Fundation – COACHING;
- Realizator Szkoły dla rodziców i wychowawców;
- Terapia behawioralna w teorii i praktyce – kurs bazowy;
- Spektrum Zaburzeń Autystycznych – ABC terapeuty.
Informacje dodatkowe:
- Stypendystka Miejskiego programu stypendialnego dla studentów i doktorantów Miasta Lublin 2016/2017.
- Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia 2015/2016;
Publikacje i konferencje:
- Lachowska, B., Łokczewska, J., Chrzonstowska, A. (2018). Zaangażowanie w pracę
i rodzinę jako źródło dobrostanu psychologicznego mężczyzn. Kwartalnik Naukowych FIDES ET RATIO, 4 (36), 300-319.
- X Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „PSYCHODEBIUTY” – Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 7-8.12.2018r.
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Psychologia w Służbie Rodziny”, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 18-19.05.2018
|