Self talk a doświadczenie bólu
Celem projektu jest określenie potencjalnego wpływu self-talk (mówienia do siebie), w tym jego treści i formy gramatycznej, na doświadczenie bólu (spowodowanego zimnem), mierzonego na poziomie deklaratywnym i fizjologicznym. Podstawą teoretyczną projektu jest koncepcja dialogowego Ja Hermansa (2003) z pojęciem monologu rozumianego jako forma wewnętrznej aktywności dialogowej (Puchalska-Wasyl i in., 2008) oraz koncepcja self-talk Brinhaupta (Brinthaupt i in., 2009). Monolog zdefiniowany w terminach koncepcji dialogowego Ja przypomina self-talk w ujęciu Brinthaupta. Self-talk rozumiany jest jako kierowana do siebie lub odnoszona do siebie mowa (cicha lub ugłośniona), która spełnia kilka ważnych funkcji samoregulacyjnych, m.in.: samokontrolę, samowzmocnienie, samokrytykę i ocenę społeczną (Brinthaupt i in., 2009). Teoretyczną inspiracją projektu jest również model, który zaproponowali Khera i Rangasamy (2021), ukazujący domeny poznawcze i ich wzajemne powiązania z percepcją bólu i formowaniem pamięci.
Obecnie badacze bólu zgadzają się, że ból jest subiektywnym zjawiskiem percepcyjnym, angażującym przetwarzanie poznawcze, a nie zjawiskiem czysto sensorycznym, oraz że między poznaniem a bólem istnieje dwukierunkowa relacja (por. Khera & Rangasamy, 2021). W tym kontekście można oczekiwać, że wpływając na myśli za pomocą self-talk, można wpływać na doświadczenie bólu.
Brinthaupt, T. M., Hein, M. B., & Kramer, T. E. (2009). The Self-Talk Scale: Development, factor analysis, and validation. Journal of Personality Assessment, 91(1), 82-92.
Hermans, H. J. M. (2003). The construction and reconstruction of a dialogical self. Journal of Constructivist Psychology, 16, 89-130.
Khera, T., & Rangasamy, V. (2021). Cognition and pain: A review. Frontiers in Psychology, 12, 73962. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.673962
Puchalska-Wasyl, M., Chmielnicka-Kuter, E., & Oles, P. (2008). From internal interlocutors to psychological functions of dialogical activity. Journal of Constructivist Psychology, 21(3), 239-269.
W skład zespołu wchodzą:
dr hab. Małgorzata Puchalska-Wasyl, prof. KUL
Jej zainteresowania badawcze dotyczą wewnętrznej aktywności dialogowej, w tym self-talku, ich osobowościowych uwarunkowań i funkcji oraz związku z różnymi zjawiskami, takimi jak ból, ale także mądrość, kształtowanie tożsamości, kreatywność czy modlitwa. Jej książka „Nasze wewnętrzne dialogi” została nagrodzona przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Jest autorką wielu artykułów naukowych opublikowanych na liście JCR oraz współautorką i współredaktorką kilku książek. Jest również członkiem rady redakcyjnej Journal of Constructivist Psychology.
Jest pomysłodawczynią projektu i pełni w nim funkcję kierownika.
dr hab. Tomasz Jankowski, prof. KUL
Jego główne zainteresowania skupiają się wokół zagadnień uważności, samoświadomości, metapoznania i samoregulacji oraz ich wpływu na poznawcze emocjonalne funkcjonowanie człowieka. Prowadzi szkolenia z zakresu radzenia sobie ze stresem oraz komunikacji interpersonalnej.
Moją rolą jest udział w przygotowaniu procedur, modelowanie efektów i analiza statystyczna.
mgr Iwona Derecka
Jestem absolwentem psychologii KUL i mam przyjemność pracować w Katedrze Osobowości na swojej Alma Mater. Jako psycholog i psychoonkolog pracuję w jednym z lubelskich hospicjów. Moje zainteresowania badawcze skupiają się na zjawisku dialogów wewnętrznych.
W projekcie zajmuję się rekrutacją badanych oraz przeprowadzaniem badań.
mgr Anna Jankowska
Nazywam się Anna Jankowska. Ukończyłam studia z zakresu psychologii oraz psychotraumatologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Obecnie jestem psychologiem na KUL oraz w Centrum Profilaktyki i Zespole Poradni Specjalistycznych w Lublinie. Moje zainteresowania skupiają się przede wszystkim wokół psychologii emocji i motywacji, psychologii poznawczej oraz neuropsychologii.
W projekcie dot. badania wpływu dialogowości na odczuwanie bólu pomagałam przy opracowaniu procedury badania, a także byłam odpowiedzialna za przeprowadzenie go.
Zuzanna Nowakowska
Nazywam się Zuzanna Nowakowska i jestem studentką V roku psychologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdzie specjalizuję się w module Edukacji i Komunikacji. Obecnie piszę pracę magisterską, w której badam związki między motywacyjnym mówieniem do siebie a doświadczeniem bólu. Moje zainteresowania w dziedzinie psychologii są szerokie; fascynuje mnie praktycznie każda jej gałąź, co sprawia, że nie wykluczam żadnej ścieżki zawodowej po ukończeniu studiów. W ramach mojej działalności wolontariackiej miałam przyjemność pracować w różnych placówkach, takich jak Caritas oraz Akademia Przyszłości.
W projekcie badawczym dotyczącym bólu i mówienia do siebie zajmowałam się rekrutacją uczestników oraz przeprowadzaniem procedury badawczej z każdym z nich. Wierzę, że wyniki moich badań przyczynią się do lepszego zrozumienia zjawiska self-talku i jego wpływu na odczuwanie bólu.
Paulina Chyziak
Hej, mam na imię Paulina i jestem studentką czwartego roku psychologii na module psychoprofilaktyki i psychoterapii. Swoją przyszłość wiążę z pracą psychoterapeutyczną w nurcie poznawczo-behawioralnym. Obecnie w ramach mojej pracy magisterskiej zgłębiam tematykę mówienia do siebie, wykorzystywanego także w terapii CBT. Poza nauką najbardziej ciekawi mnie praktyka. Mam trzyletnie doświadczenie we wspieraniu dzieci i młodzieży w Akademii Przyszłości oraz czteroletni wolonariat w Caritas. Poza psychologią lubię podróżować, wspinać się po górach, grać w szachy i uczyć się języków.
W projekcie zajmuję się rekrutacją badanych oraz przeprowadzaniem badań.
Mateusz Chwaszcz
Zajmuje się przygotowaniem procedur badawczych oraz aparatury do termalnej indukcji bólu, przetwarzaniem i analizą danych fizjologicznych i behawioralnych oraz organizacją pracy Laboratorium.
Szata graficzna i zdjęcia autorstwa Doroty Miszczyszyn
Ostatnia aktualizacja: 13.01.2025, godz. 12:10 - Mateusz Chwaszcz