W polskojęzycznych dokumentach i opracowaniach dotyczących ram kwalifikacji początkowo używano terminu Krajowe Ramy Kwalifikacji. O jego zastąpieniu określeniem Polska Rama Kwalifikacji zdecydowano w toku prac poprzedzających przyjęcie przez Międzyresortowy Komitet Sterujący do spraw KRK dla uczenia się przez całe życie pierwszego słownika terminologicznego dot. ram kwalifikacji.
Najkrócej można powiedzieć, że Polska Rama Kwalifikacji jest opisem krajowej struktury poziomów kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Ustawa o ZSK weszła w życie 15 stycznia 2016 r. Akt wytycza podstawowe ramy prawne nowego porządku w dziedzinie kwalifikacji w Polsce. Poniżej tekst ujednolicony na podstawie t.j. ustawy z dnia 16 listopada 2018 (Dz.U.2018.2153) z późniejszymi zmianami.
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) to opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom europejskich ram kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
W PRK uwzględniono charakterystyki typowe dla kwalifikacji nadawanych w kształceniu ogólnym, zawodowym oraz w szkolnictwie wyższym. Polska Rama Kwalifikacji pozwala na odniesienie polskich kwalifikacji do poziomów Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) i poprzez ERK do poziomów kwalifikacji w poszczególnych państwach UE.
Unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w Polsce jest wprowadzenie, obok charakterystyk uniwersalnych (pierwszego stopnia), charakterystyk poziomów PRK drugiego stopnia. Polska Rama Kwalifikacji obejmuje:
- uniwersalne charakterystyki poziomów (pierwszego stopnia) – poziomy 1–8,
- charakterystyki poziomów drugiego stopnia (stanowiące rozwinięcie charakterystyk uniwersalnych), które obejmują:
- charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze ogólnym – poziomy 1–4,
- charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8,
- charakterystykę typową dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziom 5,
- charakterystyki typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6–8.
Podstawowe pojęcia
Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się, czyli to co człowiek wie i rozumie, co potrafi wykonać, a także to, do jakich zobowiązań jest przygotowany.
|
Wiedza |
Zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk, przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
|
|
|
|
Umiejętności |
Przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
|
|
|
|
Kompetencje społeczne |
Rozwinięta w toku uczenia się zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję.
Kwalifikacje pełne w systemie szkolnictwa wyższego: |
|
na poziomie VI Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:
|
|
na poziomie VII Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:
|
|
na poziomie VIII Polskiej Ramy Kwalifikacji potwierdza:
|
|
Rozporządzenia wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie ustawy o ZSK
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8
Rozporządzenie MNiSW w sprawie charakterystyk poziomów 6-8 PRK
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Rozporządzenie MNiSW w sprawie charakterystyk 6-8 PRK
Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów, warunków wydawania oraz niezbędnych elementów dyplomów ukończenia studiów i świadectw ukończenia studiów podyplomowych oraz wzoru suplementu do dyplomu
Powyższe informacje zaczerpnięto ze strony internetowej: www.kwalifikacje.gov.pl
Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019, godz. 10:21 - Anna Szałek