Książka: Epistemologia
Kolejny, czwarty już tom z serii „Dydaktyka filozofii” ukazał się jako rozbudowany owoc spotkania Sekcji Filozoficznej Wykładowców Uczelni Katolickich w Polsce, działającej pod egidą Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się 14 marca 2013 roku. Zaprezentowano wówczas tematykę stanowiącą istotny element obecny w niniejszej publikacji, jaką jest relacja poznania do głównych dziedzin kultury.
Jak w każdym z opublikowanych tomów w ramach serii „Dydaktyka filozofii”, także obecny przewodnik ma harmonijnie łączyć prezentację ujęć tradycyjnych z najbardziej aktualną tematyką, rozbudowując jednak tę ostatnią, jako trudniej dostępną, m.in. ze względu na często hermetyczny język stymulowany przynależnością do niekompatybilnych szkół filozoficznych. Starano się zapewnić ukazanie całego bogactwa tematycznego i koncepcyjnego zagadnień należących wprost do epistemologii lub z nią związanych, ale także ich uwikłanie kulturowo-społeczne, zwłaszcza światopoglądowe. Dbano, by ukazać analizowane zjawiska w najbardziej trwałym kontekście jakim jest aspekt historyczny. Starano się też łączyć ekspozycję tematyczną epistemologii z praktyką dydaktyczną.
Struktura niniejszej książki w zasadzie powtarza schemat charakterystyczny dla wszystkich tomów serii „Dydaktyka filozofii”. Rozpoczynają je rozważania prezentujące status metodologiczny epistemologii i jej dzieje. W drugim przypadku wyakcentowano kierunki rozwoju epistemologii współczesnej, ale też ukazano ich historycznofilozoficzny rodowód. Prezentując status współczesnej epistemologii przedstawiono także jej ideowy rodowód (naturalizm), a także ścisły związek z innymi naukami reflektującymi naturę poznania, od metafizyki poznania, przez logikę i filozofię nauki, po psychologię i kognitywistykę.
Prezentując główne problemy epistemologii zaprezentowano nie tylko podstawowe typy wiedzy ludzkiej, jak też czynności i władze poznawcze, które we współczesnej epistemologii jawią się jako procesy i mechanizmy poznawcze. W kontekście pytania o źródła i zakres poznania przedstawiono fundamentalne opcje epistemologiczne: empiryzm i aprioryzm, racjonalizm i irracjonalizm. Wątek ten uzupełniono o współczesne koncepcje uzasadnienia przekonań. Do centralnych zagadnień każdej poważnej epistemologii należy niewątpliwie problem prawdy oraz dyskusja ze sceptycyzmem, które współcześnie uwikłane są w presję postaw antyfundamentalistycznych, tyleż zróżnicowanych, co wpływowych. Równie trwałym odniesieniem centralnych opcji epistemologicznych jest zagadnienie metafizycznych ich konsekwencji, dbając, by nie tylko zaprezentować ich formy tradycyjne, jak realizm i idealizm, ale także wpływowy współcześnie antyrealizm.
Istotną opcją niniejszego tomu jest szukanie odniesień światopoglądowych w dzisiejszym dyskursie epistemologicznym, uwikłanym często w kontekst naturalistyczny. Skłoniło to do podjęcia analizy epistemologicznych uwarunkowań współczesnej filozofii Boga i filozofii religii, zwłaszcza że – wydaje się – ujawniają się wcale efektywnie próby przezwyciężania tych kontrowersyjnych postaw. Wobec rosnącej roli nauki nie tylko w sferze gospodarczej (technologie), ale także społecznej (np. ingerencje w ludzką naturę), wydało się niezbędne zaprezentowanie aksjologicznych odniesień poznania w formie etyki nauki. Tom wieńczy prezentacja integralnie pojętej epistemologii w dydaktyce szkoły wyższej, zwłaszcza w ośrodkach ideowo związanych z kulturą katolicką.
Spis treści
Status metodologiczny i dzieje epistemologii
Renata Ziemińska (US), Historia epistemologii
Stanisław Judycki (UG), Epistemologia współczesna w kontekście historycznym
Józef Dębowski (UWM), Status metodologiczny epistemologii
Andrzej Maryniarczyk SDB (KUL), Problem metody poznania realistycznego: abstrakcja czy separacja?
Marcin Tkaczyk OFMConv (KUL), Epistemologia w kontekście logiki i filozofii nauki
Arkadiusz Gut (KUL), Monika Chylińska (KUL), Epistemologia i psychologia
Józef Bremer SJ (Ignatianum), Epistemologia naturalistyczna. Między filozofią a kognitywistyką
Główne problemy epistemologii
Monika Walczak (KUL), Natura wiedzy. Charakterystyka z odniesieniem do epistemologii anglosaskiej
Robert Poczobut (UwB), Czynności i władze poznawcze. Dwa ujęcia – klasyczne i kognitywistyczne
Ryszard Kleszcz (UŁ), Empiryzm i aprioryzm, racjonalizm i irracjonalizm
Andrzej Nowakowski (UMCS), Współczesne koncepcje uzasadnienia przekonań
Ks. Roman Rożdżeński (UPJPII), Problem prawdy
Renata Ziemińska (US), Sceptycyzm
Damian Leszczyński (UWr), Współczesny antyfundamentalizm i jego trudności
Józef Dębowski (UWM), Metafizyczne odniesienia epistemologii – realizm a idealizm
Zygmunt Hajduk SDS (KUL), Aksjologiczny wymiar poznania (etyka nauki)
Ewa Odoj (KUL), Spory epistemologiczne we współczesnej filozofii religii
Ks. Miłosz Hołda (KUL), Epistemologia a argumentacja za istnieniem Boga
Rola poznania w kulturze
Paweł Kawalec (KUL), Poznanie w nauce
Ks. Jan Krokos (UKSW), Poznanie moralne a poznanie etyczne
Henryk Kiereś (KUL), Problem poznania w teorii sztuki
Ks. Piotr Moskal (KUL), Poznanie w religii
Z dydaktyki epistemologii
Antoni B. Stępień (KUL), Jak uprawiać i jak nauczać teorii poznania jako nauki filozoficznej?
Ks. Roman Rożdżeński (UPJPII), Aneks dotyczący problemu istoty poznania
Jacek Wojtysiak (KUL), Mój wykład z teorii poznania
Indeks osobowy (oprac. A. Starościc)
Epistemologia. Red. ks. Stanisław Janeczek, Anna Starościc. Wydawnictwo KUL. Lublin 2015 [Seria: Dydaktyka filozofii t. 4], ss. 565 (ISBN 978-83-7702-999-2)
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2023, godz. 12:14 - Anna Starościc