Książka: Etyka. Cz. I: Koncepcje etyki; Cz. II: Filozoficzna etyka życia spełnionego
Wpisując się w ducha serii wydawniczej „Dydaktyka Filozofii”, której zadaniem jest zobiektywizowane przedstawienie specyfiki poszczególnych dyscyplin filozoficznych, jako przejawu autonomicznie i maksymalistycznie pojętej filozofii klasycznej, kolejny, piąty już tom dąży do integralnego ukazania bogatego spektrum problematyki etycznej. Starano się dlatego zaprosić do niniejszego wprowadzenia do etyki Autorów specjalizujących się w tematyce właściwej poszczególnym rozdziałom tej obszernej monografii, niezależnie od ich opcji filozoficznych i światopoglądowych, a nawet wychodząc z założenia, że nikt nie ukaże lepiej poszczególnych wątków jak myśliciele, którzy w jakiejś mierze podzielają omawiane poglądy.
Śladami innych tomów tej serii wydawniczej wyakcentowano wątki mające odniesienia światopoglądowe, co w przypadku etyki nabiera fundamentalnego znaczenia. Trwałym elementem strukturalnym poszczególnych tomów serii „Dydaktyka Filozofii” poświęconych określonej dyscyplinie filozoficznej jest ukazanie jej statusu metodologicznego, a w tym kontekście także innych nauk podejmujących analizę – w tym przypadku – różnych wymiarów moralności. Z tego powodu zamieszczono teksty z psychologii moralności, uwzględniające zwłaszcza aktualny kontekst neuronauk, oraz socjologii moralności, a w pewnej mierze również teologii moralnej. Stąd też zaproszono do niniejszego tomu nie tylko etyków, ale także przedstawicieli innych dyscyplin filozoficznych, a więc psychologii, socjologii, pedagogiki, ekonomii i prawa. W przypadku etyki fundamentalny charakter ma przedstawienie dziejów rozważań na temat moralności, które jak bodaj w żadnej innej dyscyplinie są na wskroś aktualnym datum współczesnych dyskusji etycznych. Starano się jednak wyakcentować współczesny dyskurs filozoficzny, a więc kwestie najbardziej angażujące dzisiaj etyków, gdyż są one zwykle skromniej reprezentowane w ujęciach podręcznikowych. Część z nich zyskała nawet status osobnych subdyscyplin, stąd zostaną przedstawione w dziale poświęconym problematyce metaetycznej. Wreszcie integralnym elementem serii zatytułowanej „Dydaktyka Filozofii” jest dział dotyczący nauczania etyki, co podjęto wprost w jednym z artykułów, bardziej rozbudowując koncepcje etyki właściwe trzem zmarłym już, ale jakże znaczącym i wpływowym, etykom chrześcijańskim – Karolowi Wojtyle, późniejszemu papieżowi Janowi Pawłowi II, Tadeuszowi Styczniowi SDS i Tadeuszowi Ślipce SJ.
Bogactwo tematyczne współczesnej etyki, która podobnie jak epistemologia, stanowi fundamentalny przedmiot rozważań współczesnej filozofii, tłumaczy nieproporcjonalne rozbudowanie tej problematyki, co wymagało zgrupowania materiału w dwu częściach tak jednak, by stanowiły one relatywne całostki monograficzne. Część I, zatytułowana Koncepcje etyki, omawia dzieje etyki, do których dodano ciąg tematyczny dotyczący zagadnienia relacji etyki i religii oraz współczesne propozycje dydaktyczne w ramach działu „Refleksje dydaktyka”. Część II, zatytułowana Filozoficzna etyka życia spełnionego, omawia współczesny dyskurs etyczny zgrupowany w dziale metaetycznym, a następnie w partii omawiającej szczególnie ważne problemy etyczne.
Jak wspomniano wyżej, dbałość o zobiektywizowanie wykładu skłoniła redaktorów do zaproszenia Autorów, którzy nie tylko reprezentują bogate spektrum współczesnych nurtów etycznych, ale także różne opcje światopoglądowe. Bodaj najbardziej zróżnicowanie to ujawniło się w dziale „Etyka a religia”, w którym zamieszczono także artykuły wykluczające możliwość efektywnego wsparcia etyki przez religię. Dbano, by krytyczny Czytelnik miał okazję do zaznajomienia się w każdym przypadku z wyważonym i uargumentowanym stanowiskiem wyrażonym przez zwolennika zaprezentowanego rozwiązania. Etyka współczesna, jak żadna inna dyscyplina filozoficzna, uwikłana jest bowiem we współczesny pluralizm kulturowy, z którym wykładowca etyki musi się liczyć, a nawet ma obowiązek w sposób zobiektywizowany go przedstawić, co jest warunkiem każdej rzetelnej, czyli uargumentowanej dyskusji dotyczącej nie hipostaz, ale konkretnych stanowisk, ujmowanych wraz z ich kontekstem systemowym. Jesteśmy głęboko przekonani, że intelektualna rzetelność jest fundamentalnym elementem misji uczelni katolickich, w których obowiązuje paradygmat prawdy, jako niezbędny warunek autentycznej wolności, i to nie tylko naukowej, ale także egzystencjalnej.
* Etyka. Cz. I: Koncepcje etyki
Spis treści
Dzieje etyki
Robert Spaemann, Wyodrębnienie moralności
Izabella Andrzejuk (WSKPiSM), Artur Andrzejuk (UKSW/PUNO), Tradycja arystotelesowsko-tomistyczna
Krzysztof Saja (US), Tradycja deontologiczna
Krzysztof Saja (US), Tradycja utylitarystyczna (wraz z konsekwencjalizmem)
Adam Cebula (UKSW), Intuicjonizm a emotywizm i preskryptywizm
Ks. Ryszard Moń (UKSW), Etyka fenomenologiczna
Natasza Szutta (UG), Współczesna etyka cnót
Agnieszka Smrokowska-Reichmann (AWF w Krakowie), Etyka dyskursu
Ks. Ryszard Moń (UKSW), Etyki odpowiedzialności
Ks. Andrzej Kobyliński (UKSW), Etyka nihilistyczna Gianniego Vattima
Kazimierz Krajewski (KUL), Personalizm etyczny w lubelskiej szkole filozoficznej
Etyka a religia
Włodzimierz Galewicz (UJ), O religijnych uzasadnieniach norm etycznych
Ireneusz Ziemiński (US), Religia a moralność
Jacek Juliusz Jadacki (UW), Struktura logiczna Dekalogu
Jacek Wojtysiak (KUL), Moralność, teizm, religia
Andrzej Szostek MIC (KUL), Religia chrześcijańska: przesłanka czy konkluzja etyki?
Tadeusz Styczeń SDS (KUL), Etyka czy teologia moralna
Refleksje dydaktyka
Tadeusz Styczeń SDS (KUL), Kardynał Wojtyła – filozof moralista
Ks. Alfred Marek Wierzbicki (KUL), Tadeusz Styczeń jako dydaktyk etyki
Roman Darowski SJ (Akademia Ignatianum w Krakowie), Tadeusz Ślipko jako etyk
Barbara Chyrowicz SSpS (KUL), Etyka dla nauczycieli etyki
Indeks osobowy (oprac. A. Starościc)
** Etyka. Cz. II: Filozoficzna etyka życia spełnionego
Spis treści
Status metodologiczny rozważań o moralności i szczególne typy etyki
Ryszard Stach (AFM), Psychologia moralności z perspektywy neuronauk
Ks. Janusz Mariański (KUL), Socjologia moralności
Ks. Stanisław Kamiński (KUL), O metodologicznej autonomii etyki
Krzysztof Stachewicz (UAM), Etyka a aksjologia
Ks. Władysław Zuziak (UPJPII), Etyka społeczna
Jan Kłos (KUL), Etyka w polityce
Przemysław Rotengruber (UAM), Etyka w gospodarce
Adam Zadroga (KUL), Etyka biznesu
Anita Ganowicz-Bączyk (UKSW), Etyka środowiskowa
Barbara Chyrowicz SSpS (KUL), Metodologia bioetyki
Tadeusz Biesaga SDB (UPJPII), Etyka medyczna
Ks. Piotr Mazurkiewicz (UKSW), Etyka seksualna
Ewa Agnieszka Lekka-Kowalik (KUL), Etyka w nauce
Joanna Madalińska-Michalak (UW), Etyka nauczyciela
Tomasz Barankiewicz (KUL), Etyka urzędnicza
Ks. Alfred Marek Wierzbicki (KUL), Etyka dziennikarska
Andrzej Waleszczyński (UKSW), Etyka feministyczna
Główne problemy współczesnej etyki
Józef Dębowski (UWM), Relatywizm a tolerancja — z punktu widzenia epistemologa
Ewa Podrez (UKSW), Relatywizm a tolerancja – z punktu widzenia etyka
Jarosław Merecki SDS (PU Lateranense), Personalizm a prawo naturalne
Ks. Jan Krokos (UKSW), Natura sumienia
Ks. Grzegorz Hołub (UPJPII), Dyskusje dotyczące początku i końca ludzkiego życia
Ks. Stanisław Fel (KUL), Prawa człowieka
Piotr Ślęczka SDS, Moralność a prawo stanowione – punkt widzenia etyka
Dawid Bunikowski (University of Eastern Finland/WSB w Toruniu), Idea neutralności moralnej prawa we współczesnych systemach prawnych
Artur Szutta (UG), Obywatelskie nieposłuszeństwo
Ryszard Wiśniewski (UMK), Wartość absolutna a problemy moralnej „praxis”
Lesław Hostyński (UMCS), Wartości w świecie konsumpcji
Indeks osobowy (oprac. A. Starościc)
Etyka. Cz. I: Koncepcje etyki, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 5, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, ISBN 978-83-8061-185-6, ss. 439.
Etyka. Cz. II: Filozoficzna etyka życia spełnionego, red. S. Janeczek, A. Starościc [Seria: Dydaktyka filozofii t. 5, red. S. Janeczek], Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, ISBN 978-83-8061-185-3, ss. 633.
Ostatnia aktualizacja: 16.04.2023, godz. 12:14 - Anna Starościc