Finanse
Obszar Finanse
Pod tym hasłem w S4A znajdują się podsystemy do obsługi:
- Słownika SWIF
- Systemu budżetowania
- Systemu raportowania SWIF
- Rejestru umów z kontrahentami
- Systemu sprzedaży
- Rejestru dokumentów zakupu
- Ewidencja rachunków do umów cywilno-prawnych
- Ewidencja wyciagów bankowych
- Kas
- Ewidencji wpływów społecznych
Zaawansowany system wewnętrznej informacji finansowej
Controlling jako proces sterowania zorientowany na wynik przedsiębiorstwa, w tym przypadku Uczelni, realizowany poprzez planowanie, kontrolę i sprawozdawczość, daje możliwości przygotowania różnorodnych analiz danych finansowych. W systemie S4A tworzenie raportów umożliwia w dużej mierze funkcjonowanie Słownika Wewnętrznej Informacji Finansowej. Raporty są tworzone właśnie na podstawie wskazań gałęzi SWIF, ale także w oparciu na wskazania kont księgowych i pozycji budżetowych .Ponadto w raportach możemy definiować wzory, operujące na poszczególnych jego elementach . Zestawienia są tworzone w danym kontekście czasowym. Użytkownicy zgłaszają potrzebę stworzenia raportu, specyfikują jakie dane mają się znaleźć na zestawieniu , natomiast osoby uprawnione tworzą raport. Bardziej zaawansowane raporty ( np. raporty księgowe, zawierające dużą ilość danych) są wykonywane w dłuższym czasie (tj. w ciągu nocy, kiedy baza jest odciążona od pracy pracowników).
Budżetowanie
Budżetowanie w systemie S4A opiera się na zdefiniowanym Słowniku Wewnętrznej Informacji Finansowej (SWIF), który składa się z 4 gałęzi odpowiedzialnych za:
- centra kosztów
- rodzaje kosztów
- przychody
- cechy dowolne.
Budżety tworzymy w ramach konkretnego podsystemu. Podstawową komórką jest pakiet budżetowy z pozycjami budżetowymi. Na pozycję budżetową składa się nierozerwalna para: centrum kosztowego oraz rodzaju kosztu, z przypisanymi kwotami - planowaną i przyznaną w obrębie wskazanego, wcześniej zdefiniowanego okresu rozliczeniowego (rok akademicki, rok kalendarzowy lub inny, dowolnie zdefiniowany okres).
System umożliwia także łączenie wybranego rodzaju kosztu z planowanymi pozycjami budżetowymi, tzn. pozycjami, które mają się pojawić się w Słowniku Wewnętrznej Informacji Finansowej.
Słownik Wewnętrznej Informacji Finansowej (SWIF)
- umożliwia tworzenie strategii rozwoju Uczelni poprzez koncepcje źródeł finansowania
- daje możliwośc stworzenia koncepcji organizacji gospodarki finansowej Uczelni poprzez analizę wymogów prawnych dotyczących rozliczeń finansowych wg źródeł ich pochodzenia
- organizuje życie finansowe i rachunkowe Uczelni (każda pozycja z 4 gałęzi słownika wskazuje na jedno lub kilka kont księgowych ) wymusza standardy obiegu dokumentów finansowych, określenia procesów i osób odpowiedzialnych za nie
Funkcjonalność systemu raportowania SWIF:
- rozbudowany system wydawnictw umożliwia tworzenie zestawień kosztochłonności centrów,zestawień przychodowości , mierników oceny działalności oraz zestawienia finansowania Uczelni ze środków zewnętrznych
- możliwość tworzenia tzw. raportów na zamówienie - każda jednostka Uczelni, może zlecić do wykonania raport kosztów i przychodów, opierając się m.in. na parametrach czerpiących dane ze SWIF, kont księgowych, bądź budżetu we wskazanym zakresie czasowym
Funkcjonalność budżetowania:
- możliwość definiowania budżetu w wybranym okresie rozliczeniowym
- tworzenie ankiet preliminarza budżetowego w zależności od złożoności potrzeb, uwzględniających zarówno pozycje budżetowe, które istnieją w SWIF, jak i te, które mają się dopiero pojawić w Słowniku, a są tylko pozycjami planowanymi
- kontrola stopnia wykonania budżetu
- możliwość kopiowania budżetu na lata następne
Funkcjonalność rejestru umów z kontrahentami:
- kontrola realizacji umów poprzez połączenie z podsystemami dokumentów zakupu i sprzedaży
- wykorzystanie w podsystemie grantów i projektów poprzez powiązanie pozycji projektu z zarejestrowaną w rejestrze umowę
- szybki dostęp do zarejestrowanych umów poprzez zaawansowane wyszukiwanie
Funkcjonalność podsystemu sprzedaży:
- ewidencja róznych typów dokumentów sprzedaży wystawianych przez różne centra w jednym podsystemie
- ujednolicenie sposobu opisu wystawianych dokumentów - każdy dokument jest opisany tymi samymi parametrami oraz słownikiem SWIF
- możliwość automatycznego księgowania wystawianych dokumentów
- dane wprowadzane do podsystemu są zaciągane do rejestrów VAT
- szybkie wyszukiwanie wystawionych dokumentów poprzez zaawansowaną wyszukiwarkę
Funkcjonalność rejestru dokumentów zakupu:
- ewidencjonuje dokumenty zakupu realizowane przez rożne działy Uczelni w jednym podsystemie
- kopiowanie dokumentów, jego danych , składników, w celu usprawnienia procesu rejestracji
- umożliwia przekazywanie zarejestrowanych dokumentów pomiędzy działami
- tworzenie na podstawie dokumentów zakupu wewnętrznych dokumentów Uczelni typu faktura WNT czy faktura IU
- automatyczne księgowania z bezpośrednim podglądem na dekrety księgowanych pozycji
- dane wprowadzane do podsystemu są zaciągane do rejestrów VAT
- rozbudowany system raportowania w uwzględnieniu na typy dokumentów, działy, centra budżetowe a nawet rodzaje kosztów w różnych przedziałach czasowych, bądź kontekstach dat (data wystawienia, sprzedaży, otrzymania)
Ewidencja rachunków do umów cywilno - prawnych:
- kartoteka, która zbiera i porządkuje umowy cywilno-prawne wystawione przez Uczelnie
- możliwość filtrowania danych po podsystemie w którym rachunek został wystawiony, po jednostce odpowiedzialnej za wystawienie rachunku, bądź po typie umowy cywilno-prawnej
Funkcjonalność ewidencji wyciągów bankowych:
- automatyczne zaciąganie danych z banków do systemu S4A
- umożliwia bieżącą kontrolę wpływów bankowych
- współpracuje z podsystemem płatności studenckich poprzez powiązanie danego studenta z zapłatą wygenerowanego przez dziekanat zlecenia płatności
- umożliwia rekonsyliacje i derekonsyliacje wyciągów bankowych
- system raportowania generuje zlecenia wpłat nienależnych, wpłat studenckich w rozbiciu na kierunki i tytuły zobowiązania oraz podsumowań
- szybkie wyszukiwanie danej płatności
Funkcjonalność kas:
- możliwość obsługi wielu kas ze zróżnicowanym poziomem uprawnień
- obsługa wszystkich operacji kasowych w jednym module
- możliwość prowadzenia kasy w wybranej walucie
- możliwość przewalutowania wybranej operacji, bądź kasy w dowolnie wybranej walucie wg kursu na dzień przewalutowania
- wydruk dokumentów kasowych KW, KP, rozliczeń, delegacji, asygnat oraz raportów kasowych
Funkcjonalność ewidencji wpływów społecznych:
- ewidencja parafii i instytucji społecznych
- możliwość generowania druków przelewów dla parafii i instytucji społecznych
- bieżąca kontrola finansowa poprzez różnego typu zestawienia wpływów zarówno od instytucji jak i parafii
- tworzenie etykiet adresowych parafii i instytucji.